Freightliner Inspiration Truck, echipat cu sistemul Highway Pilot, este primul camion autonom din lume care a primit licență de circulație în statul Nevada, SUA. Acesta reprezintă un pas important către producția de serie a camioanelor care se pot deplasa, cel puțin pe o porțiune din drum, fără intervenție umană.
După ce, în luna iulie a anului trecut, Daimler Trucks a oferit prima demonstrație cu un camion autonom, modelul Mercedes-Benz Future Truck 2025, care a circulat pe un sector închis al autostrăzii A14 din apropiere de Magdeburg, Germania, Inspiration Truck reprezintă următorul pas important către producția de serie a sistemului Highway Pilot. Inginerii de la Daimler au transferat sistemul către marca Freightliner și l-au modificat pentru utilizarea pe autostrăzile americane. Rezultatul a fost că statul Nevada a certificat două camioane Freightliner Inspiration pentru a opera regulat pe drumurile publice.
Înainte de a fi licențiat, camionul a acoperit peste 16.000 km pe un circuit de testare din Papenburg, Germania. În ciuda tehnologiilor comune, Freightliner Inspiration Truck și Mercedes-Benz Future Truck, precum și modelele standard ale celor două mărci, sunt concepte independente de vehicule, adaptate necesităților piețelor cărora sunt destinate.
Un Pilot special
Vehiculul are la bază modelul de serie Freightliner Cascadia, care a fost echipat cu tehnologia Highway Pilot, ce include un radar frontal și o cameră stereo, la care se adaugă sisteme care și-au demonstrat deja eficiența, cum ar fi Adaptive Cruise Control, deja dotare standard pe Freightliner Cascade și Mercedes-Benz Actros.
După ce aduce camionul pe autostradă, șoferul poate activa sistemul Highway Pilot, camionul trecând în mod autonom și adaptându-și viteza condițiilor de trafic. Șoferul primește un mesaj de confirmare pe panoul de instrumente, „Higway Pilot active”.
Sistemul de cameră și radar, cu funcțiuni de menținere a benzii de circulație și de prevenire a coliziunilor, reglează viteza, frânează atunci când este nevoie și ajustează direcția în mod automat. Combinația de sisteme creează un vehicul autonom, care poate opera în siguranță într-o gamă largă de condiții de trafic, vehiculul respectând în mod automat restricțiile de viteză afișate în anumite zone, reglează distanța față de vehiculul din față și utilizează funcțiunea stop-and-go în timpul orelor de vârf.
Sistemul Highway Pilot nu inițiază manevre automate de depășire, de schimbare a benzii de circulație sau de ieșire de pe autostradă, în aceste cazuri fiind necesară intervenția șoferului. Prin intermediul interfeței de utilizare, sistemul îl informează permanent pe șofer în legătură cu statusul curent și acceptă instrucțiuni. Șoferul poate dezactiva manual Pilotul și are posibilitatea de a prelua controlul și a anula orice setare automată în orice moment. Dacă sistemul nu mai este capabil să proceseze condiții cruciale ale traficului sau mediului, de exemplu din cauza unor lucrări de pe autostradă sau din cauza unor condiții meteo nefavorabile, șoferul este anunțat că trebuie să preia controlul, vizual și auditiv.
Tehnologia de pe Inspiration Truck
Unitatea radar este poziționată în centrul barei frontale a vehiculului și monitorizează șoseaua pe distanță scurtă și lungă. Senzorul de lungă distanță acoperă aproximativ 250 m și are un unghi de deschidere de 18 grade. Cel pentru distanță scurtă acoperă 70 m și o deschidere de 130 grade, detectând vehiculele dintr-o zonă mai largă, care ar putea să intre pe banda pe care circulă camionul. Radarul frontal oferă baza pentru sistemele Adaptive Cruise Control și Active Brake Assist.
Zona din fața camionului este monitorizată, de asemenea, de către o cameră stereo, montată deasupra bordului, pe interiorul parbrizului. Camera acoperă aproximativ 100 m și are unghiuri de deschidere de 45 grade orizontal și 27 de grade vertical. Camera recunoaște marcajele de pe pavaj și comunică eficient cu caseta de direcție a sistemului Highway Pilot pentru a menține camionul pe banda de circulație în mod autonom.
Sistemul ACC folosește același hardware și software ca și cel montat pe MB Actros și Freightliner Cascadia Evolution. Caseta de direcție de pe Freightliner Inspiration Truck și-a demonstrat deja calitățile pe camioanele Mercedes-Benz încă din 2011. Camera sistemului Lane Keeping Assist are la activ 80.000 km de teste și a fost folosită în cadrul tuturor proiectelor Mercedes-Benz Advanced Engineering începând cu anul 2008. Tot în 2008, a început și testarea unității radar, care a înregistrat peste 3 milioane de km.
Un „look” pe măsură
Exteriorul camionului Freightliner Inspiration este dominat de designul capotei, care se suprapune peste grila radiatorului. Aceasta poate fi împinsă înainte și rabatată. Ușile sunt desenate în așa fel încât să se „topească” perfect în contururile părții frontale a vehiculului. Panelurile laterale formează o singură unitate cu capota și cu arcadele roților, acestea din urmă fiind optimizate din punct de vedere aerodinamic.
Sistemul de iluminare exterioară captează imediat privirea: numărul de înmatriculare, indicatoarele și grila de radiator fiind iluminate în albastru când camionul se află în modul autonom și în alb și galben în operare standard. Farurile cu un design special se înscriu perfect în „peisaj”.
La interior, premiera o reprezintă folosirea unor scaune tip banchetă, la care se adaugă iluminarea cu halogen, care creează o ambianță plăcută și odihnitoare.
Pionierat în conducerea autonomă
După Cascadia Evolution Truck și SuperTruck, Inspiration Truck reprezintă cea de-a treia demonstrație a coerenței strategiei tehnologice a Freighliner Trucks în SUA. Iar Daimler, în calitate de jucător global, demonstrează modul în care tehnologiile inteligente pot să se deplaseze de-a lungul mărcilor din cadrul grupului în cel mai scurt timp. Platforma mondială a Daimler Trucks permite realizarea unor importante economii. De asemenea, concernul a adoptat un concept unic care permite sinergii între sectorul de vehicule comerciale și cel al autoturismelor. În domeniul vehiculelor comerciale, Highway Pilot este singurul din lume care dispune de acest tip de tehnologie bazată pe senzori și cameră, care face posibilă operarea autonomă, de la accelerarea inițială, până la urmărirea limitărilor de viteză.
În termenii vehiculelor comerciale, este incorect să te referi la camioanele aflate în mod autonom ca la vehicule fără șofer. Acesta rămâne „stăpânul” absolut al camionului, tehnologia necesitând prezența la volan a unui conducător auto calificat. Șoferul este o importantă parte a sistemului și trebuie să preia controlul în diverse situații de trafic pe autostradă, cât și pe drumuri naționale, în oraș sau atunci când preia o semiremorcă și face livrări.
Stres redus
Conducerea autonomă reduce stresul și oboseala șoferului în cursele de lungă distanță. În același timp, șoferul câștigă timp pentru alte sarcini și activități de comunicare. Este posibil ca acesta să preia, în timp, sarcini care, în prezent, sunt acoperite de către dispecer.
Siguranță crescută
Conducerea autonomă poate crește eficiența din punct de vedere al consumului de combustibil, poate crește siguranța traficului și poate reduce emisiile de CO2. Testele recente efectuate de Mercedes-Benz și Freightliner Trucks indică faptul că se poate obține o reducere a consumului de combustibil cu până la cinci procente.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro