Furtul de mărfuri este o problemă internațională care afectează consumatorii și companiile deopotrivă. În economia globală de azi, producerea materiilor prime și aprovizionarea au loc într-o anume parte a lumii, în timp ce produsul finit este depozitat și consumat în alta. Marfa poate fi furată în oricare dintre aceste momente și poate compromite atât integritatea, cat și disponibilitatea produsului.
Criza economică globală a crescut cererea la nivel mondial pentru produsele de pe piața neagră. In Statele Unite, valoarea estimată a mărfurilor furate anual este de 30 miliarde de dolari. Furturile de mărfuri reprezintă o problemă care apare și la nivelul Uniunii Europene. Este o amenințare în curs de desfășurare, cu numeroase bande și elemente organizate care vizează transportul rutier de mărfuri în întreaga Europă. Fiind ușor de re-vândut, bunurile și produsele reprezintă cea mai mare parte a mărfurilor furate, însă infractorii au arătat în mod repetat că ei sunt dispuși să fure aproape orice.
Costul real al pierderii poate fi de cinci ori mai mare decât costul produselor furate (vătămarea șoferului pe timpul de lucru, pierderea clientului, scăderea reputației companiei, costuri cu reparația camionului, timp pierdut în anchetă/instanțe de judecată etc.).
Hoții de mărfuri sunt parte din grupuri organizate, folosesc metode sofisticate și, adesea, operează transfrontalier.
Moduri de operare
Diferitele moduri de operare, în mare parte, au rămas același, tăierea prelatei și urcarea în camion fiind cauza majorității pierderilor. Cu toate acestea, infractorii arată o dorință tot mai mare de a folosi arme de foc și violența în urmărirea obiectivelor lor, într-un număr de cazuri, dovedindu-se prea puțină considerație pentru viața umană. Cu atât mai îngrijorător este faptul că, în ultima perioadă, camioanele deturnate au fost folosite în atacuri teroriste.
Unul dintre cele mai folosite moduri de operare în săvârșirea infracțiunilor de furt pe timpul transportului a fost denumit „calul Troian”. Astfel, infractorii dobândesc acces în camioanele cu marfă, ascunzându-se ei înșiși în interiorul unor cutii mari de lemn, confecționate special pentru a servi acestui scop, ulterior solicitând încărcarea și transportul acestora. Cei care se ocupă de încărcare, în mod specific, menționează faptul că aceste cutii conțin bunuri fragile și, ca atare, trebuie să fie manipulate cu mare grijă. Pe timpul transportului, infractorii părăsesc cutiile și încep sustragerea bunurilor de valoare, cum ar fi bijuterii, produse farmaceutice foarte scumpe, telefoane mobile sau produse electronice. Pentru a părăsi camioanele, echipa contactează complicii, ce se află în urma camionului, prin intermediul telefonului mobil sau a altor surse de comunicație. Complicii acestora, de regulă simulează un accident ușor înaintea camionului, pentru a îl opri, de preferință, undeva în mediul rural, alegând o zona mai puțin circulată, însă foarte cunoscută de aceștia. Hoții aflați în camion coboară, după ce taie prelata în anumite locuri, și sunt preluați de complicii lor.
Pentru o companie de transport mică, un astfel de incident poate pune în pericol întreaga afacere – în special în cazul în care asigurarea este inadecvată sau plățile compensatorii sunt contestate, ca să nu mai adăugam și costurile colaterale menționate mai devreme (vătămarea șoferului pe timpul de lucru, pierderea clientului, scăderea reputației companiei, costuri cu reparația camionului, timp pierdut în anchetă/instanțe de judecată etc.)
Însă, poate cel mai important este faptul că vânzarea ilegală de mărfuri furate subminează prețurile în afacerile legale.
Acest tip de infracțiune nu este pur și simplu o problemă de criminalitate, ci și o problemă economică, provocând pierderi anuale de multe miliarde de euro, iar, pentru rezolvarea ei, este necesară o abordare de parteneriat în industria transporturilor la nivel european.
Rolul șoferului
Furtul de marfă din transporturile rutiere încă reprezintă o infracțiune cu un risc scăzut și cu o valoare ridicată, având legături cu alte activități de crimă organizată. Din ce în ce mai mult, se constată o violență sporită, iar siguranța conducătorului auto este mult mai importanta decât valoarea încărcăturii. De aceea, este necesară sporirea gradului de conștientizare a importanței măsurilor de securitate pe timpul transportului.
Din păcate, multe astfel de incidente nu sunt raportate la poliție, din varii motive, sau sunt raportate în alte zone decât în cele unde s-a comis infracțiunea. Acest lucru nu numai că duce spre o lipsă de acuratețe a datelor folosite în analiza criminalității și identificarea tendințelor, dar ridică, de asemenea, semnale de alarmă cu privire la implicarea conducătorului auto în aceste incidente.
Conducătorul auto poate fi implicat in comiterea de astfel de fapte atât voluntar, ca și complice, sau ca un complice forțat, din cauza amenințărilor la adresa sa sau a familiei, fie involuntar, vorbind deschis despre valoarea sarcinii în parcări/restaurante/locuri de staționare ale camioanelor.
Implicarea conducătorului auto în astfel de incidente, voluntar sau involuntar, este o îngrijorare pentru societățile din domeniu și pentru poliție, deopotrivă. Anumite estimări indică un nivel ridicat de implicare a conducătorilor auto, dar aceștia, probabil, sunt cea mai slabă verigă în securitatea lanțului de aprovizionare. Ei sunt, de asemenea, prima linie de apărare și este absolut necesar să fie instruiți și educați cu privire la problemele legate de furturile de mărfuri și de siguranța personală pe timpul transportului.
Cum putem preveni
Companiile pot lua o serie de măsuri pentru a îmbunătăți securitatea mărfurilor pe timpul transportului. De la punerea în aplicare a dispozitivelor și tehnologiilor de securitate, până la crearea de practici de securitate fundamentale, toate acestea pot ajuta la prevenirea și reducerea pierderilor cauzate de furtul mărfurilor.
Primordial și de bază ar fi aplicarea unei varietăți de încuietori, pentru a asigura securitatea camionului și a încărcăturii, lacăte, încuietori de tip „king pin”, care împiedică remorca să fie separată de capul tractor, sigilii sau alte dispozitive mecano-fizice care limitează intruziunea și creează o alertă că ușile au fost forțate.
Implementarea de soluții moderne de tehnologie, cum ar fi instrumentele de urmărire GPS, poate ajuta la determinarea locației unde s-a comis furtul din camion, iar soluțiile de „geofencing” – stabilirea unor zone de interes – pot trimite alerte de securitate, în cazul în care un vehicul se deplasează în afara unei rute prescrise sau intră în zonele cu risc ridicat.
Fiți vigilenți, uitați-va după semne care indică faptul că locația sau camionul dumneavoastră este sub supraveghere, cum ar fi vehicule parcate în afara sau în interiorul locației în care vă aflați, persoane care dețin camere video sau filmează cu telefonul mobil, personal neautorizat în interiorul depozitului/parcării sau prezent pe perimetrul acestora, precum și vehicule (de obicei, mini-camionete sau dubițe, în special cele cu două sau mai multe persoane), care par să urmărească șoferii dumneavoastră.
Raportați toate suspiciunile de furt. Pentru că infractorii pot muta bunurile furate foarte rapid, este esențial să se raporteze imediat orice activitate suspectă și/sau furt către manageri și autorități. Fiți atenți și răspundeți la fiecare alerta. Frecventele „alarme false” – inclusiv tentativele de a pătrunde în locații sau camioane, ar putea fi un semn că persoane suspecte testează vigilența dumneavoastră, capabilitatea sistemului de securitate și timpul de răspuns al autorităților.
Cunoașteți-va lanțul de aprovizionare. Este important să știți în avans operatorul de transport și conducătorul auto programat pentru a ridica marfa. Verificați identitatea acestuia înainte de a elibera sarcina și păstrați înregistrări. Monitorizați termenele de livrare și rutele folosite, fiți suspicioși și verificați transporturile care întârzie sau sunt în afara rutelor agreate. De asemenea, este important să cunoașteți locurile unde camionul cu marfa se va opri de-a lungul traseului său. Nu în ultimul rând, solicitați și examinați procedurile de securitate ale partenerilor din lanțul de aprovizionare.
Țineți întotdeauna camioanele încuiate și parcate într-un mod organizat, în parcări iluminate și securizate. Asigurați-vă că sistemele de alarmă funcționează în mod corespunzător și sunt monitorizate de către un dispecerat/stație centrală, care își actualizează permanent informațiile de contact. Instruiți-vă echipele de conducători auto ca o persoană să rămână în vehicul, în orice moment. Revizuiți măsurile de securitate la societatea dumneavoastră în mod regulat și acordați o maximă importanță problemelor de întreținere și reparații.
Furturile de mărfuri sunt adeseori comise cu ajutor din interior. Astfel, verificările amănunțite ale potențialilor candidați înainte de angajare vă vor ajuta să eliminați din start cele mai susceptibile persoane de a fura marfa dintr-un depozit sau din camion.
Implicarea angajaților, fie direct sau indirect, este o preocupare întâlnită în comiterea mai multor infracțiuni legate de mărfuri și transportul acestora. Înainte de a recruta personal nou, ar trebui să se facă verificări riguroase, pentru a asigura antecedentele penale ale acestora. Printre candidații la astfel de verificări, ar trebui să se regăsească atât personalul companiei, cât și angajații subcontractorilor. Referințele foștilor angajatori, documentele de identitate, permisul de conducere și alte atestate necesare la îndeplinirea activității profesionale trebuie să fie verificate ca practică standard.
Verificarea angajaților puși la dispoziție de subcontractori trebuie să fie efectuată înainte de încheierea vreunui contract. Solicitând referințe de la clienții anteriori și verificând de cât timp au fost stabilite relațiile cu aceștia, vor ajuta la minimizarea riscului de pierdere a încărcăturii.
Mihai CAZACU
Consultant anti-fraudă
mihai.cazacu@consultant.com
Extinderea Uniunii Europene a înregistrat noi lanțuri de aprovizionare în curs de dezvoltare, în care producătorii importanți de mărfuri sunt localizați în Estul Europei, iar distribuția acestora se face în toată Europa. Acest lucru a crescut valoarea transportului rutier de mărfuri, dar și vulnerabilitatea, care continuă să atragă grupări de crimă organizată