Furturile din camioane în mers împânzesc Europa

TAPA EMEA (Transport Asset Protection Association – Asociaţia de Protecţie a Bunurilor în Transport) a transmis recent mai multe informaţii potrivit cărora, în ultima perioadă, au avut loc mai multe furturi din camioane în mişcare, operate de infractori în vanuri, care merg suficient de aproape de camioane pe autostradă pentru a fi capabili să spargă încuietorile trailerului, un mod de operare cunoscut ca fiind unul tipic românesc.

IIS EMEA (Incident Information Service – Serviciul de Informaţii privind Incidentele) din cadrul TAPA subliniază faptul că întregul „modus operandi” (MO) rămâne întrucâtva misterios şi inexplicabil şi că totuşi dovezile că furturile s-au produs în mers pot fi puse la îndoială. Conform organismului, chiar şi detectivi cu experienţă din cadrul Poliţiei germane (Nord-Rin Westphalia), unde s-au înregistrat peste 50 de astfel de incidente de la jumătatea lui 2012 şi până în prezent, admit că nu ştiu cu certitudine absolută că aceste furturi s-au realizat în mers, pe autostradă sau bunurile au fost subtilizate în alt mod. Totuşi, există dovezi că a fost folosit un mod de operare tipic românesc, cel puţin în unele dintre cazuri. De exemplu, faptul că vehiculele din care s-au furat bunuri în timpul nopţii nu au oprit nici măcar o singură dată pe drum (informaţii conform tahografului şi GPS). Sau că, în cel puţin un caz înregistrat recent în Germania (Saxonia), alarma de la uşa trailerului s-a declanşat şi a alertat camera de control (care monitoriza activ încărcătura) în timp ce camionul rula pe autostradă. Sau faptul că într-un caz raportat în luna mai, şoferii unor maşini care au depăşit un camion pe o porţiune întunecată a autostrăzii belgiene E13 au raportat că au văzut gangsteri agitându-se în spatele trailerului şi aruncând cutii într-un van care venea din spate. În fine, trebuie menţionat faptul că în 2008 poliţia germană din Dortmund a arestat un grup de şase români care fuseseră prinşi în flagrant în timpul unui asemenea furt (condus în spatele unui trailer şi manipulat încuietori). În luna mai, IIS EMEA a informat membrii TAPA că, în plus faţă de cele peste 50 de incidente înregistrate în Nord-Rin Westphalia şi Saxonia Inferioară, au fost semnalate cel puţin cinci incidente de furt de marfă pe autostrăzile belgiene, în care se suspectează utilizarea modului românesc de operare, asupra unor camioane care au plecat din Olanda către Franţa sau Marea Britanie.

Update-uri îngrijorătoare

Din mai şi până în prezent, asociaţia a adunat informaţii conform cărora cel puţin şase noi incidente cu „MO românesc” au fost raportate între 7 iunie şi 30 iulie asupra unor încărcături expediate din Olanda (Tilburg). Unul dintre camioane mergea către Polonia, cel de-al doilea către Republica Cehă, două către Germania şi unul către Marea Britanie. Unul dintre camioane a avut o livrare în Olanda şi şoferul a observat lipsa mărfii când a ajuns la destinaţie în Den Bosch. N-a putut fi încă determinată locaţia exactă a nici unuia dintre aceste furturi, dar se crede că aceste vehicule nu au oprit nici măcar o singură dată pe drum (sursa: Poliţia Naţională Olandeză).

Alte opt furturi din camioane în mişcare au fost raportate de un membru TAPA în partea de Vest a Slovaciei, care a precizat că este vorba despre o creştere semnificativă de astfel de incidente în această ţară de la jumătatea lui iunie a acestui an. În unul dintre cele opt cazuri, şoferul a oprit doar foarte puţin, la graniţa dintre Slovacia şi Ungaria. Într-un altul, şoferul a înregistrat declanşarea alarmei de uşă deschisă în mers. A oprit în cea mai apropiată parcare şi a găsit sigiliul rupt. În trei din cele opt incidente, se suspectează că furturile ar fi avut loc pe autostrada D1 între Trnava şi Bratislava. În celelalte 5 cazuri, nu se cunoaşte locaţia. În Germania, după valul de furturi care au avut loc de la jumătatea anului 2012 până în martie 2013, n-au mai fost raportate incidente de acest gen către EMEA. Surse contactate de acest organism au declarat că se bănuieşte că publicitatea masivă care i s-a făcut în media din Germania acestui MO şi creşterea vigilenţei poliţiei este posibil să fi gonit hoţii către alte regiuni sau ţări învecinate. Concluzia nu este foarte favorabilă României şi românilor, care deja suferă de publicitate negativă în Vest (şi nu numai) pe nenumărate planuri. Este drept că parcă ne-am specializat ca infractori ai Europei. Dar, poate, şi mai drept este că nimeni nu face nimic să contracareze această imagine la nivel internaţional cu elementele pozitive de care nu ducem deloc lipsă.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.