Progres în transporturi înseamnă tehnologie, iar carburanții alternativi vor juca un rol major, în următoarea perioadă.
Autostrăzi electrificate, autovehicule electrice, hibrid paralel, sau plug in, vehicule fuel cell cu hidrogen, gaz sau biogaz sunt tehnologii vehiculate – posibile soluții privind utilizarea carburanților alternativi.
„Pentru afacerea de transport, utilizarea carburanților alternativi trebuie privită în legătură cu TCO. Totodată, trebuie să avem în vedere că orice transportator va compara o nouă tehnologie pe care are în vedere să o utilizeze, cu ceea ce folosește astăzi, adică motoarele diesel”, a explicat Eduard Jiroș, network development manager Iveco Romania.
De exemplu, sarcina utilă reprezintă o prioritate pentru operatorii de transport și aproape orice tehnologie nouă diminuează acest element.
„În acest sens, am făcut un demers la Ministerul de Interne (există o dezbatere publică) în care am propus transpunerea unei directive europene referitoare la tehnologiile alternative, prin care deținătorii de permis categoria B să poată conduce vehicule cu asemenea tehnologii alternative, până la o masă de 4.250 kg. Tehnologiile alternative sunt mai grele și s-a dorit ca clientul să nu piardă din sarcina utilă”, a completat Eduard Jiroș.
Germania a prelungit scutirea taxelor de autostradă pentru vehiculele pe gaz până în 2023
Gazul este deja folosit pe teritoriul României, în ciuda faptului că suferim la capitolul infrastructură. Discutăm de cele două stări ale gazului, comprimat (CNG) și lichefiat (LNG).
„Din păcate, gazul lichefiat este, încă, absent pe teritoriul țării noastre. Gazul comprimat este utilizat în transportul de călători, în România, din anul 2015 și avem și câteva proiecte de distribuție locală”, a arătat Eduard Jiroș.
Utilizarea gazului în transportul de marfă a fost rentabilă întotdeauna, chiar dacă prețul de achiziție pentru aceste vehicule este mai mare decât pentru diesel. Practic, câștigul vine din diferența de cost cu combustibilul.
„Consumul este puțin mai redus decât la diesel, însă diferența dintre prețul kilogramului de gaz și cel al litrului de motorină asigură un avantaj semnificativ pentru gaz. Sigur, rentabilitatea este legată de numărul de kilometri parcurși, respectiv cantitatea de carburant consumată. Gazul nu este o soluție recomandabilă oricui, fiind necesar un minim de kilometri, pentru a beneficia de economii”, a declarat Eduard Jiroș.
Scutirea taxelor pe Germania reprezintă un plus la aceste economii, această țară recunoscând faptul că gazul natural este soluția pentru trecerea transportului greu de marfă la carburanți alternativi.
„Primii ani de scutire au încurajat, în Germania, investițiile în stații de alimentare cu LNG. În 2019, erau doar 3 sau 4 stații, piața fiind dezvoltată doar pe varianta de gaz comprimat. La ora actuală, sunt 23 de stații funcționale și, până la finalul anului, vor fi demarate proiecte pentru încă 20 de stații. În plus, doar la câteva zile după confirmarea prelungirii scutirii de taxe, Iveco a colectat comenzi pentru peste 500 de camioane LNG”, a afirmat managerul Iveco Romania.
Deocamdată, dezvoltarea unei flote de camioane LNG în România este blocată de lipsa stațiilor de alimentare, însă…
„Lucrăm la acest aspect și avem în vedere două orașe, Timișoara și Cluj, unde, probabil, vom avea primele stații de alimentare cu LNG. La acel moment, inclusiv scutirile din Germania vor juca un rol important, în condițiile în care mulți transportatori de internațional tranzitează această țară”, a spus Eduard Jiroș, network development manager Iveco Romania.
„Trebuie să ne reinventăm permanent, pentru că nu mai este suficient să ținem pasul, ci trebuie să fim cu un pas înainte.” (Nicoleta Carmen Lupa)
Proiecte pe cont propriu
În lipsa infrastructurii publice pentru alimentarea cu gaz natural, unii transportatori au decis să investească în propriile stații de alimentare. Rezultatele sunt remarcabile.
„La ora actuală, avem, deja, peste un milion de kilometri parcurși cu camioanele cu gaz. Avem o flotă de șapte camioane CNG de la cei doi producători care pot oferi această tehnologie pe capete tractoare. Cu unul dintre camioane, avem deja peste 200.000 km. Luna aceasta, avem un record de 28.500 km și numărătoarea continuă… Este un proiect desfășurat în România, cu doi șoferi pe camion. Avem o stație în folosință comună, proprietate a unui alt transportator, și o altă stație proprie, la Sebeș. Mai avem o stație proprie montată, dar pornirea a întârziat din cauza pandemiei, și alte două stații achiziționate; una va merge la Pitești și alta la Brașov. Suntem foarte mulțumiți de acest proiect și previziunile sunt foarte bune”, a declarat Alexandru Păun, director general Blue River.
„Folosim un camion pe relația Germania-Franța, care realizează 10.500 km numai în Germania, în fiecare lună, asigurând o economie de aproximativ 2.000 de euro din taxele de drum. Practic, până acum am recuperat diferența prețului de achiziție dintre camioanele diesel și CNG, pentru acest camion.” (Alexandru Păun)
Consum mai bun pe CNG
Experiența Blue River a demonstrat un consum semnificativ mai bun pentru camioanele pe gaz natural, față de cele similare diesel.
„Consumul de CNG este mult mai mic. Avem, pe România, trei camioane care merg în sistem non-stop, masa totală este permanent la 40 t și consumul este de 28,9 kg gaz la100 km. Pe același traseu, cu același șofer, am obținut un consum de 33 l/100 km pentru un camion diesel. Diferența este semnificativă și, până acum, nu am întâmpinat niciun fel de problemă de ordin tehnic. Problema reală este legată de lipsa infrastructurii, pe care noi încercăm să o dezvoltăm singuri și am reușit acest lucru cu costuri destul de mici. Ne dorim ca, până la finalul anului viitor, să realizăm transport național pe întreg teritoriul țării cu CNG, schimbând mare parte din flotă. Ne-a surprins faptul că un camion încărcat CNG consumă mult mai puțin decât unul diesel, chiar dacă, pe încărcătură ușoară, consumurile sunt comparabile. Am semnat un contract pentru 30 de camioane pe gaz, primele cinci fiind deja ridicate și încă 5 produse, pe care urmează să le ridicăm în scurt timp. Încercăm să identificăm clienți și pe comunitate. Singurul dezavantaj este autonomia de aproximativ 450 km. Șoferii sunt mulțumiți și am fost plăcut surprinși de faptul că mulți au solicitat să conducă aceste camioane”, a arătat Alexandru Păun.
pagini realizate de Radu BORCESCU