Gazul natural a intrat în linie dreaptă

Autovehiculele alimentate cu gaz natural comprimat au schimbat statutul de proiect ambițios într-un model de business cert.

Prima flotă de autobuze CNG din România este în curs de livrare către firma Antares Transport, prima stație publică de alimentare pentru autovehicule cu gaz natural comprimat va fi funcțională în luna septembrie în Râmnicu Vâlcea, alte stații de alimentare vor fi deschise în mai multe orașe din țară în următoarele luni, tot mai multe autovehicule comerciale demo, cu motorizare CNG, sunt aduse spre a fi testate de către operatorii de transport români (soluții de transport marfă și călători)…

„Avem contractate 20 de maşini Iveco, fabricate în Cehia, midibusuri cu 29 de locuri. Au venit primele două, următoarele cinci vor veni la sfârşitul lunii iulie, iar pe celelalte le așteptăm până la sfârşitul lunii septembrie“, a arătat Dumitru Becșenescu, președinte Antares Group.

Prima stație de alimentare cu CNG este, de asemenea, foarte aproape de finalizare.

„Estimăm că stația va fi finalizată în prima jumătate a lunii septembrie. Termenele inițiale au fost ușor decalate, având în vedere că este un proiect extrem de complex, care a avut foarte multe etape. Fiind ceva nou pentru România, proiectul a avut nevoie de schimbări inclusiv din punct de vedere legislativ. Nu ne-am descurajat, deşi acest proiect a însemnat un consum foarte mare de energie. Fiind deja creat un precedent, în următoarele proiecte de deschidere de stații de alimentare CNG cu siguranţă lucrurile vor merge mai ușor“, a explicat Dumitru Becșenescu.

În așteptarea unei rețele de stații CNG

Odată realizați primii pași, este de așteptat ca dezvoltarea rețelelor de stații CNG să capete un ritm accelerat. Totuși, până la completarea unei rețele care să acopere întreaga țară, flotele de CNG vor apărea și vor fi operate în legătură cu stațiile funcționale.

„La acest moment, neavând o a doua staţie în România, a trebuit să gândim activitatea în aşa fel încât să operăm maşinile pe trasee în care să realizăm un număr important de kilometri, dar care să nu depășească autonomia autovehiculelor, pentru a nu exista riscul de a rămâne fără gaz“, a explicat Dumitru Becșenescu.

Astfel, flota CNG achiziționată de Antares Transport va fi utilizată pe traseul Râmnicu Vâlcea – Bucureşti (aproximativ 380 km dus-întors, autonomia maşinii fiind de 450 km) și Râmnicu Vâlcea – Călimăneşti, Râmnicu Vâlcea – Olăneşti (trasee mai scurte, de circa 50 km, însă fiecare mașină va efectua 7 curse pe zi).

Realimentarea mașinilor cu gaz durează doar câteva minute.

Mai economic, mai ecologic și… fără sustrageri din rezervor

Pentru afacerea de transport, utilizarea gazului înseamnă o „gură de oxigen“ impresionantă. Este vorba despre reducerea cu 40% a cheltuielilor cu carburantul.

„Râmnicu Vâlcea – Bucureşti este cursa «premium» pentru noi, dar şi traseul în care avem cele mai mari provocări, pentru că aici se manifestă o concurență reală. Dacă, pe traseele judeţene, avem de-a face cu transportatori clandestini, așa-zișii piraţi, aici suntem în competiție cu multe firme. Este unul din traseele pentru care trebuie să avem o mai mare atenție și să realizăm reglajul fin al business-ului din punct de vedere al percepţiei călătorului, iar reducerea costurilor cu carburantul, cu aproximativ 40%, oferă multe oportunități. Am reușit ca pe Râmnicu Vâlcea – Bucureşti să avem deja preţuri mai mici decât concurenţa, datorită unei exploatări mai eficiente a maşinilor“, a declarat președintele Antares Group.

Dumitru
Becșenescu,
Președinte & CEO,
Antares Group

Pe lângă avantajul financiar, utilizarea gazului înseamnă și un pas important către protejarea mediului.

„Germania are 940 de staţii, Italia are 1.046 de staţii, alte ţări din Europa au 400-500 de staţii. E clar că acolo este foarte dezvoltată ideea de a avea maşini pe gaz. Se vorbeşte mult despre încălzirea globală, de faptul că, pe termen lung, țițeiul trebuie descurajat în a fi folosit, având în vedere că este foarte nociv pentru mediu. În plus, a fost şi evoluţia foarte rapidă a preţului petrolului, iar călătorii vor fi tot mai atenți la ceea ce se întâmplă în jurul lor, la poluarea mediului, la chimicalele care ne afectează sănătatea. Cu siguranță, în viitor, variantele alternative vor cunoaște o dezvoltare puternică“, a spus Dumitru Becșenescu.

Bineînțeles, utilizarea autovehiculelor CNG înseamnă, totodată, stoparea oricăror tentative de fraudă în legătură cu carburantul.

„În compania noastră, șoferii sunt pregătiţi mental să se comporte și să gândească onest, Antares Transport având o preocupare permanentă de a îmbunătăți mentalitatea acestora. Însă, la nivel național, mă aștept ca dezvoltarea flotelor de CNG să ducă la reacții din partea șoferilor. Nu pentru că nu vor putea avea aceeași atitudine la volan, ci pentru că nu vor mai putea să considere carburantul ca fiind o sursă suplimentară de venit pentru ei. Nu este o generalitate, bineînţeles, însă, la o firmă care a tolerat furtul de motorină de către sofer, va fi extrem de complicat să implementeze noua tehnologie. Şoferii fie vor încerca să saboteze maşina, fie vor refuza să lucreze cu ea. Cu timpul însă, și această practică va dispărea și va lăsa inevitabil loc unui comportament sănătos“, a arătat președintele Antares Group.

Dumitru Becșenescu, președinte Antares Group:

„Până la sfârşitul anului viitor, sper să finalizăm încă două staţii de alimentare cu CNG. Într-o primă fază, ne adresăm unei zone limitate, apoi însă, când vor începe să apară şi alte stații în ţară, vor evolua lucrurile, inclusiv către transportul internațional.“

„În ciuda faptului că autovehiculele CNG sunt puțin mai scumpe, amortizarea investiției se realizează destul de repede. Calculul pe care l-am realizat pentru a fi prezentat băncii care ne finanţează arată că ne vom amortiza investiţia în 5 ani şi jumătate doar din economia de carburant.“

Daniel Călin, șef punct de lucru Briaris Vâlcea:

„Marele avantaj al CNG este legat de costurile de exploatare, care sunt mult reduse faţă de motorul cu aprindere prin compresie.

Toată lumea este interesată de oportunitatea reprezentată de motoarele pe gaz și am avut solicitări din partea multor transportatori pentru a le explica ce înseamnă tehnologia CNG. Pentru transportatori, combustibilul reprezintă cel mai important element de cost, iar o reducere cu 40% a acestuia înseamnă o creștere importantă a competitivității.

Dezavantajul autovehiculelor CNG este autonomia, însă, pe măsură ce vor apărea tot mai multe stații de alimentare, nu va mai reprezenta o problemă.

Oricum, 90% dintre autovehiculele CNG sunt prevăzute cu un rezervor suplimentar de benzină, care asigură o autonomie suplimentară de aproximativ 80 km.

La modelul de transport persoane, maşina este cu 7-10% mai scumpă decât cea clasică.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.