Gazul natural – o gură de oxigen pentru transport

Gazul natural comprimat a realizat pasul dintre promisiune și realitate. Gazul natural comprimat (CNG) este, astăzi, disponibil și în România, este economic, ecologic și are toate șansele să înlocuiască, într-o măsură importantă, carburanții clasici. Am discutat despre oportunitățile CNG cu Dumitru Becșenescu, președinte Antares Group și președinte NGVA Romania.

Ziua Cargo: Astăzi, există trei stații funcționale pentru CNG (una la Vâlcea, două la București), iar Denisson Energy, firma membră a Antares Group, are în derulare un proiect cu fonduri europene pentru încă 9 stații. Care sunt următorii pași?

Dumitru Becșenescu: Amplasarea stațiilor a fost gândită astfel încât să ofere suficientă autonomie vehiculelor care folosesc acest tip de carburant ecologic, pe culoarele pan-europene, în orașele cele mai reprezentative. Am căutat poziționări ale stațiilor astfel încât să fie ușor accesibile atât vehiculelor din orașe, cât și celor aflate în tranzit, locațiile alese fiind la ieșirea de pe autostrăzi sau principalele artere de circulație, în orașele Arad, Timișoara, Deva, Sibiu, Pitești, București, Constanța, Craiova și Drobeta Turnu-Severin. În plus, din fonduri proprii, vom construi alte două stații, în Cluj – Napoca și Brașov, în acest fel reușind să acoperim Nordul, centrul și Sudul țării. Practic, la finalul acestei etape de dezvoltare, vom avea o rețea de 12 stații. Avem, deja, șase terenuri contractate și alte trei sunt în procedură de achiziție.

Anul acesta, vom finaliza stațiile din București, Timișoara și Pitești. Este posibil ca și Constanța să fie operațională, tot în 2018. Suntem încrezători că, până la finele anului viitor, vom avea toate cele nouă stații operaționale.

În ce stadiu se află proiectul privind conversiile pe gaz natural comprimat (CNG)?

Suntem la faza finală, de autorizare a service-ului Antares Motors și de omologare a instalațiilor pentru montaj pe vehiculele pe benzină.

Ne propunem să oferim clienților servicii complete pentru mașinile pe CNG – rețea de stații alimentare cu CNG, conversii, revizii, reparații, mentenanță, ITP, verificarea periodica a buteliilor de CNG. Practic, acest pachet de servicii va fi disponibil în toate orașele unde construim stații de alimentare. Vom dezvolta activitatea cu firme locale partenere, oferind franciza, care va cuprinde instruirea și autorizarea personalului, dotarea cu echipamente specifice, asistența din partea specialiștilor noștri instruiți în străinătate. La acest moment suntem în faza deținerii tuturor licențelor de autorizare și omologare, avem toate echipamentele necesare și avem semnat un contract de exclusivitate pentru România cu cea mai prestigioasă firmă în domeniu, din Italia, pentru kiturile de conversie.

Am realizat, deja, experimental, o primă conversie pe o mașină a companiei, iar autoturismul se comporta excepțional în exploatarea pe CNG, fiind de 2,75 ori mai eficient decât benzina, din punct de vedere economic. Conversia pe CNG va înlocui, în următorii ani, conversia pe GPL, având în vedere multiplele avantaje ale acestuia, cum ar fi eficiența din punct de vedere economic, costuri de mentenanță mai mici, emisii poluante mult reduse, fiabilitatea mai bună, eliminarea problemelor supapelor și ale chiulasei, durată de viață dublă (20 de ani a rezervorului de CNG, față de 10 ani a celui de GPL), durată de viață prelungită cu pana la 50% a motorului, CNG având arderi mult mai bune (120 octani, prin comparație cu benzina, care are 95 – 98 octani, sau GPL – 97 octani).

Având preocuparea de a asigura pachetul complet de servicii, inclusiv finanțarea integrală a investiției, clienții plătind în rate lunare exclusiv din economia de costuri cu carburantul și, deci, fără să afecteze bugetul familiei, ne bucurăm de un mare interes pentru conversii, la acest moment având, deja, o lungă listă de așteptare, în special de la companiile de taxi și de la companiile care dețin vehicule de flotă. Cu siguranță, interesul va crește exponențial, în perioada următoare, și în rândul celorlalte categorii de utilizatori.

Într-o etapă viitoare, vom începe conversiile și pentru motoarele diesel. În plus, tot mai multe companii vor achiziționa mașini noi pe CNG, pe măsură ce numărul stațiilor va crește. Avem, deja, firme de distribuție, în Vâlcea, care au achiziționat van-uri pe CNG, iar compania locală de transport călători, după ce a achiziționat primele 3 autobuze pe CNG, a decis înnoirea, în perioada imediat următoare, a întregului parc cu vehicule exclusiv pe CNG.

Vă așteptați ca prețul gazului natural să sufere modificări, în viitor?

România are resurse proprii de gaz natural pentru următorii peste 20 de ani, fiind pe poziția a treia în rândul țarilor europene ca resurse de gaz natural, aspecte foarte importante, pe care trebuie să le avem în vedere. Mai mult decât atât, din 1965 și până în 2015, resursele de gaz dovedite la nivel mondial au crescut de 10 ori. În aceste condiții, nu există nicio logică pentru care gazul ar trebui să se scumpească atât de mult încât să devina neatractiv. În ceea ce privește accizele, este improbabil ca un guvern să accizeze mai mult un carburant ecologic, cum ar fi, în cazul nostru, gazul natural, față de cei convenționali.

Astăzi, gazul natural este accizat, ca orice alt carburant, și, deci, nu putem vorbi despre o discrepanță în raport cu accizarea. Nu doar prețul mai mic, dar și consumul mult redus face ca gazul natural să fie foarte atractiv din punct de vedere economic. Astăzi prețul CNG la stația noastră din Râmnicu Vâlcea este de 3,69 lei/kg. Mașina pe care am convertit-o consumă 4 kg CNG/100 km, față de 7 l benzină/100 km, respectiv 14,76 lei, față de aproximativ 40 lei, de aproximativ 2,75 ori mai economic. Pentru vehiculele mari, comerciale, avem, deja, o bună experiență, datorită flotei de autobuze pe care o operăm, costurile cu carburantul s-au redus la jumătate și, în acest fel, ne-am putut permite poziționarea în piață în calitate de companie low-cost, cu prețuri mai mici decât competitorii.

Estimez că, în următorii șapte ani, CNG va deveni o componentă bine dezvoltată în transportul de marfă și călători din România, iar volumul vânzărilor de gaz natural pentru autovehicule va atinge 10% din piața carburanților auto.

Aveți în vedere și alte măsuri pentru stimularea achiziției de flote CNG de către transportatori ?

Avem în vedere dezvoltarea unui sistem propriu cu carduri de flotă. Astfel, șoferii vor putea alimenta cu aceste carduri, iar factura va merge către firmă. În plus, vom avea și carduri de fidelitate, cu reduceri la toate serviciile oferite de Antares Group – alimentare cu gaz, conversie, ITP, revizii, reparații, mentenanță, verificarea periodică a buteliilor de CNG.

Am gândit rețeaua astfel încât să poată deservi tranzitul auto la nivel național, dar și internațional. Stațiile sunt construite lângă oraș și, totodată, lângă autostradă, iar transportatorii vor avea destulă autonomie, pentru a putea utiliza camioane pe CNG. Realimentarea se face rapid, echipamentele fiind cele mai performante disponibile pe piață la acest moment.

Avem două dispensere cu patru pompe de încărcare, în fiecare stație. Iar, atunci când piața va crește, vom putea adăuga noi puncte de încărcare. Pentru viitor, evaluăm o investiție într-o stație de LNG (gaz natural lichefiat). Putem privi LNG ca o divizie de lux a gazului natural, LNG asigurând o soluție mai bună pentru vehiculele comerciale grele care operează pe distanțe lungi, întrucât oferă camioanelor o autonomie de 1.500 km sau mai mult.

Va înlocui gazul natural carburanții clasici?

Anul 2015 a fost momentul de cotitură, în zona carburanților, când, la Conferința ONU de la Paris privind schimbările climatice, 195 de state au semnat un acord prin care s-au angajat sa lupte împotriva încălzirii globale. Scandalul Dieselgate a contribuit decisiv la tendința globală de trecere către carburanții ecologici, fiind zdruncinată încrederea în motorul diesel, prin falsificarea, de către un mare producător de autovehicule, a testelor de laborator, care indicau un nivel al emisiilor de oxizi de azot (NOX) de pana la de 35 de ori mai mic decât în condiții reale de utilizare, cu efect dezastruos asupra sănătății umane. Iar alte investigații, la giganți din industrie, legate de falsificarea testelor, sunt în derulare.

În aceste condiții, tot mai mulți producători auto pregătesc renunțarea la aceste motoare. Toyota, Nissan și Volvo au anunțat public, deja, acest lucru. În 2017, s-a consemnat o scădere a achizițiilor de mașini diesel cu 8% în Europa, un record istoric. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a publicat un studiu care arata că, în România, mor peste 30.000 de oameni, anual, din cauza poluării, 11.000 dintre aceștia, în special copii, ca efect direct al poluării produse de emisiile de particule fine emanate de autovehicule.

Mai multe capitale și metropole din Europa au anunțat interzicerea mașinilor diesel începând din 2024, 2025 sau 2030. Având emisii de particule fine cu până la 99% mai mici, deci aproape inexistente, gazul natural este singura soluție viabilă, la acest moment, ca alternativă la carburanții tradiționali. Deși este tot un combustibil fosil, gazul natural oferă avantaje importante, atât economice, cât și ecologice, și va fi, probabil, soluția câștigătoare pentru următorii 25 – 30 de ani. La nivel mondial, sunt în exploatare aproape 25 milioane autovehicule care funcționează pe gaz natural comprimat (CNG), în creștere exponențială, de la an la an. În Europa, sunt peste 3.000 de stații de CNG, Italia având peste 1.000, Germania peste 850, Bulgaria 115, și 2.000.000 de vehicule pe CNG.

Ce vă propuneți, din poziția de președinte al asociației gazului natural comprimat – NGVA România, asociație afiliată la NGVA Europe?

În primul rând, avem misiunea, deloc ușoară, de a relaționa cu autoritățile, pentru impulsionarea cadrului legislativ, în vederea stimulării carburanților ecologici. Avem, deja, o lege a transportului ecologic, Legea nr. 37/2018, care impune companiilor de stat ca, din 2019, cel puțin 30% dintre autovehiculele achiziționate să fie ecologice – electric, gaz natural sau hidrogen, iar, din 2020, regula va deveni obligatorie și pentru firmele private. Astăzi, tehnologia CNG este, practic, singura viabilă. Electricul este, de asemenea, o soluție a viitorului, însă, la acest moment, investiția este foarte costisitoare, fiind multe de îmbunătățit, pentru ca aceasta să devină atractivă.

La ora actuală, se lucrează la un plan strategic național de implementare a carburanților alternativi – o transpunere în legislație națională a Directivei Europene privind Infrastructura pentru Carburanții Alternativi 2014/94/EU (DAFI). Am propus soluții și sperăm ca instituțiile Statului să conștientizeze faptul că vor avea mult de câștigat, inclusiv economic, prin susținerea gazului natural – carburant alternativ.

Încurajatoare sunt și reacțiile pozitive ale autorităților locale, în special în orașele unde urmează să construim stații. Edilii își doresc aceste investiții, în primul rând ca soluție pentru reducerea emisiilor poluante. Prețul de achiziție pentru autovehiculele pe CNG fiind cu doar 15 – 20% mai mare față de cel pentru mașinile clasice, efortul investițional este mult mai mic decât în cazul mașinilor electrice. Mai mult, viața motorului pe CNG este mai lungă decât a unui motor care utilizează carburanți tradiționali, iar diferența de preț la achiziție se amortizează foarte repede, din eficiența consumului și din eliminarea furturilor de motorină, o practică bine-cunoscuta a șoferilor.

„Îmi plac provocările în afaceri, însă proiectul CNG are și o importantă componentă de responsabilitate socială. Protejarea mediului ar trebui să ne preocupe pe toți, pentru că, în acest fel, arătăm că ne pasă de viitorul copiilor noștri.”

Denisson Energy, membră a Antares Group, va dezvolta o rețea de 12 stații CNG. Dintre acestea, 4 vor funcționa anul acesta, 10 până la finalul anului viitor și încă 2 pana în 2020.

„Ne-am dorit nu doar să construim o rețea publică de stații de alimentare cu CNG, ci să dezvoltăm o soluție completă, pentru utilizatorii vehiculelor pe CNG. Am început la Vâlcea, cu un plan de afaceri la pachet – stație publică de alimentare, prin Denisson Energy, o flotă de 20 de autobuze pe CNG, prin Antares Transport, servicii complete de service: conversii pe CNG, revizii, reparații, mentenanță, ITP, verificarea buteliilor de CNG, prin Antares Motors. Această investiție, de aproximativ 3 milioane euro, s-a dovedit a fi una de succes. La puțin timp am început dezvoltarea primei rețele de stații de alimentare cu CNG din România, printr-un proiect în valoare de 5,2 milioane de euro, cofinanțat în proporție de 85% de Comisia Europeană.

Surprinzător, avem, deja, în România, peste 2.000 de mașini pe CNG, autoturisme și autovehicule comerciale. Doar în ultimul an, au fost înmatriculate peste 800, ceea ce demonstrează apetitul românilor pentru acest tip de carburant. Cei care au experimentat conducerea unei mașini pe CNG, nu vor mai dori vreodată întoarcerea la carburanții convenționali.”

Vă invit să găsiți mai multe informații despre CNG și despre cele 50 de avantaje ale acestuia, pe site-ul https://ngvromania.ro.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.