Gazul – o opțiune reală

Până în anul 2019, Grupul Antares va finaliza rețeaua de stații publice de alimentare cu GNC. Zece asemenea stații vor acoperi principalele coridoare de transport.

Reducerea costurilor a rămas o prioritate pentru afacerea de transport și, în condițiile în care salariile nu pot decât să crească, mai ales în contextul lipsei șoferilor, toți ochii sunt ațintiți asupra carburantului.

Gazul a reprezentat întotdeauna o opțiune apetisantă – reducerea costurilor este mare, oferă condiții de exploatare asemănătoare cu motorina (performanță motor, fiabilitate, autonomie, timp de realimentare), este puțin poluant… Însă orice intenție serioasă de a achiziționa mașini pe gaz s-a lovit de lipsa unei rețele de stații de alimentare, care să asigure măcar un minimum de acoperire la nivel național.

De la Constanța, la Arad

Deschiderea primei stații publice de alimentare cu GNC, la Vâlcea, a reprezentat un eveniment important, însă, aparent, izolat…

„Așa cum am declarat de la început, cred în acest business. Am investit în prima stație și, în paralel, am achiziționat o flotă de autobuze cu motorizare GNC. Iar, astăzi, prima rețea de stații GNC în România a devenit o certitudine. Este vorba despre zece stații dezvoltate de grupul Antares, care vor acoperi rutele naționale importante – Arad, Timișoara, Deva, Sibiu, Vâlcea (lansată anul trecut), Pitești, București, Constanța, Turnu Severin, Craiova”, a arătat Dumitru Becșenescu, președinte Antares Group. Rețeaua va putea deservi inclusiv traficul internațional pe direcția Sud-Est – Vest.

Noile stații vor fi mai mari decât cea din Vâlcea, vor avea două sau trei dispensere, cu câte două capete, astfel putând alimenta două sau șase mașini în același timp.

„Credem într-o dezvoltare puternică a carburanților alternativi. Având rețea la nivel național, vom depăși reticența oamenilor de a investi în mașini pe gaz. În plus, România a rămas singura țară din regiune fără o rețea GNC”, a explicat Dumitru Becșenescu.

85% Fonduri europene

Rețeaua de stații GNC dezvoltată de Antares Group este cofinanțată prin fonduri europene.

„Este vorba despre o agenție, IMEA, a Comisiei Europene, care se ocupă cu măsuri integrate pentru creșterea eficienței energetice, iar contractul a fost semnat direct cu Comisia Europeană, fără implicarea autorităților române, care au rol doar de monitorizare a proiectului”, a explicat președintele Antares.

Comisia Europeană acoperă 85% din valoarea proiectului, adică 4,4 milioane de euro, fonduri nerambursabile, restul sumei reprezentând investiția Antares.

Proiectul de dezvoltare a celor nouă stații se va derula pe o perioadă de trei ani, urmând să fie finalizat în 2019. Până la finalul anului viitor, vor exista deja trei stații funcționale.

„Atunci când am gândit și realizat stația de la Vâlcea, am sperat să putem dezvolta, ulterior, o rețea, fără a avea, însă, la acel moment, o perspectivă precisă. Am fost, bineînțeles, conștienți că nu vom putea dezvolta rețeaua cu resurse proprii sau apelând la bănci, care, de altfel, sunt foarte greu de atras în asemenea proiecte, mai ales că nu există datele necesare pentru întocmirea unui plan de afaceri”, a precizat Dan Becșenescu.

Proiectul pentru obținerea fondurilor europene a demarat în urma unei întâmplări fericite.

Dumitru Becșenescu, președinte Antares Group: „Estimăm o dezvoltare spectaculoasă a parcului de mașini GNC din România, similară cu ceea ce s-a întâmplat cu GPL-ul. Iar, la acel moment, exista o reticență mult mai mare în piață referitoare la gaz pentru mașini.”

„După lansarea primei stații, am fost contactați de către un consultant din Germania, care ne-a ghidat în realizarea proiectului pentru obținerea fondurilor europene, asumându-și rolul de coordonator. Și, în condițiile în care majoritatea solicitărilor de finanțare au fost aprobate cu procente mai mici decât cele solicitate, sau sume mai mici, proiectul nostru a fost aprobat conform solicitărilor noastre, adică 85% din toată valoarea. Am trimis contractul la Bruxelles, a fost semnat și prima tranșă de 1,3 milioane euro a fost deja plătită. Plățile intermediare reprezintă un alt aspect care ne ajută să finalizăm proiectul”, a completat Dan Becșenescu.

Parcul de mașini GNC va crește accelerat

Antares a acumulat o dublă experiență, atât cea de furnizor de GNC, cât și de utilizator.

Înlocuirea autobuzelor diesel cu cele pe GNC a însemnat pentru compania de transport o înjumătățire a costurilor cu carburantul.

În aceste condiții, este de anticipat o creștere rapidă a parcului de autovehicule GNC la nivel național.

De altfel, primul an de funcționare a stației din Vâlcea este grăitor în acest sens. „Am estimat inițial 0,5% activitate pentru stație ca urmare a solicitărilor venite din partea terților și s-a ajuns la 15%. În plus, pentru a accelera creșterea flotei GNC din țară, vom dezvolta și proiectul privind montarea kiturilor GNC pe mașinile care utilizează carburanți clasici”, a explicat Dan Becșenescu.

Deși gazul face primi pași în România, a fost deja înființată Asociația Producătorilor și Utilizatorilor Gazului Natural Comprimat.

„Asociația este parte din proiect, având rolul de a acoperi partea de promovare și impulsionare a factorilor decizionali, pentru stimularea carburanților alternativi. Totodată, trebuie să lucrăm la conștientizarea potențialilor utilizatori și a populației, în general, în privința avantajelor GNC”, a completat Dan Becșenescu, ce ocupă funcția de președinte al Asociației Producătorilor și Utilizatorilor Gazului Natural Comprimat.

Asociația își propune o bună colaborare cu decidentul politic, care să ajute la transpunerea în legislația internă a directivelor europene pe tema GNC.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.