În ultima vreme, una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă operatorii logistici se afirmă a fi lipsa tot mai acută de personal calificat. Ca în orice domeniu, stivuitoriștii cu experiență caută locuri de muncă în străinătate, iar pentru cei rămași se organizează adevărate „vânători”.
Formarea profesională devine vitală. Dar, în același timp, alegerea echipamentului potrivit poate reprezenta o soluție de natură să atenueze impactul acestor probleme, prin creșterea productivității, prin motivarea personalului existent și prin diminuarea efectelor eventualelor erori. Pentru a studia aceste aspecte, GEFCO România a testat, recent, două modele STILL, stivuitorul cu catarg retractabil FM-X 17 și electrostivuitorul cu furci frontale RX 20-20.
„La depozitul din București, am testat un reach-truck STILL FM-X 17, care ne-a fost pus la dispoziție în luna noiembrie și pe care l-am utilizat efectiv până la sfârșitul lui decembrie”, a subliniat Cornel Diaconeasa, WHS Operations Manager GEFCO România.
„Am constatat multe aspecte pozitive, și din punctul de vedere al health&safety, și pe partea de îmbunătățire a productivității. Confortul personalului care deservește utilajul respectiv este foarte important. Un stivuitorist care lucrează pe un asemenea utilaj poate dezvolta afecțiuni, mai ales la nivel cervical. Pentru a diminua tensiunea la nivelul vertebrelor cervicale, echipamentul testat are niveluri de pre-setare a ridicării și de asemenea, diverse grade de reglare a scaunului”.
Din punctul de vedere al confortului, un alt aspect apreciat de către stivuitoriștii GEFCO a fost încălzirea în scaun. În depozitele acestui operator logistic, vorbim despre o temperatură, pe timp de iarnă, de aproximativ 14 grade, la care se adaugă curentul de la uși și cel generat de mișcarea echipamentului. Deci, un astfel de sistem de încălzire poate fi util și într-un depozit fără temperatură controlată.
„Accesul în utilaj este, la rândul lui, foarte important, atât din punctul de vedere al ușurinței, cât și a siguranței. Am încercat și eu utilajul acesta și consider că accesul este unul facil și sigur”, ne-a declarat interlocutorul nostru.
Viteză mai mare de ridicare
„Echipamentul STILL FM-X 17 are o viteză de ridicare și coborâre foarte bună și am putut câștiga secunde prețioase la astfel de operațiuni. Pentru optimizarea operațiunilor, am decis să aducem marfa, din zona de recepție, la raft, cu transpalete electrice autopurtate (stand on), iar utilajul STILL stătea în zona rafturilor, în încercarea de a folosi această viteză mărită pentru a pune mai repede pe raft paleții respectivi. Se poate jongla cu mai mulți parametri, dar trebuie să ții cont în permanență de imaginea globală a tuturor factorilor”, subliniază Cornel Diaconeasa. „Dacă ai o diferență de 10 secunde la palet între două utilaje, într-un depozit în care manipulezi pe zi 500-600 de paleți, acest lucru începe să însemne bani”.
El consideră, de asemenea, partea de fleet management extrem de utilă. Orice informație care poate veni despre cine și cum a lucrat pe utilaj, cât timp a lucrat, poate contribui la îmbunătățirea productivității. Poate fi și o modalitate de motivare a lucrătorilor din depozit. Cei care sunt responsabili vor să fie apreciați pentru modul lor de lucru, iar cei mai puțin atenți devin conștienți de faptul că se poate vedea în permanență ce mișcări fac. Aici, un element foarte apreciat este și utilizarea cartelei de operator, care poate rezolva inclusiv problema „cheilor uitate acasă”.
Sistemul de fleet management poate fi foarte util și în compensarea eventualelor greșeli pe care le-ar putea face un stivuitorist, permițând urmărirea și corectarea comportamentelor mai puțin favorabile. De multe ori, operatorii nici măcar nu își dau seama de ce greșesc, sau de pericolele la care se expun. „Un element foarte util este sistemul de încetinire automată în curbe. Acesta poate face diferența intre accident și incident. Nu poate împiedica totul, dar poate reduce riscul. De asemenea, echipamentul te poate ajuta, prin limitarea posibilităților de a greși ale operatorului”, a precizat Cornel Diaconeasa.
Siguranța pe primul plan
„Am apreciat faptul că echipamentul deține multe elemente de siguranță. În primul rând, este vorba despre restricționarea accesului la utilaj, prin intermediul sistemului de cartele. De asemenea, utilajul este echipat cu «blue light system», pentru a atrage atenția celor din jur în cazul deplasării cu spatele, mai ales în contextul în care aceste echipamente electrice sunt extrem de silențioase. Utilajul este echipat și cu girofar și cu semnalizare acustică pentru marșarier”, apreciază managerul operațiunilor de depozitare al GEFCO România. „Utilajul nu are, însă, sistem de ajustare a vitezei la pornirea de pe loc cu catargul ridicat. De aceea, am ales să folosim acest echipament pentru a ridica pe loc paleții, pentru a micșora riscul de a lovi grinzile.”
Din punct de vedere al preferințelor, stivuitoristul a remarcat faptul că i-ar plăcea mai mult să lucreze cu butoane de comandă, în loc de joystick. La joystick, comenzile sunt foarte apropiate și, mai ales la început, până se formează reflexul, e foarte ușor să acționezi alte comenzi decât cele potrivite.
Electrostivuitorul potrivit la momentul potrivit
Și la Arad, unde a fost testat un stivuitorul RX 20-20, feed-back-ul a fost foarte bun. Testul a „picat” foarte bine, deoarece depozitul de cross-docking de acolo se afla, la momentul respectiv, într-o „pană” de stivuitoare. Au fost foarte apreciate calitatea materialelor, ușurința în exploatare, confortul. În ceea ce privește elementele care puteau fi mai bune, operatorii din cadrul acestui depozit au precizat că și-ar fi dorit o viteză mai mare de deplasare.
Din punctul de vedere al ergonomiei, spațiul pentru picioare de mari dimensiuni, cu podea înclinată și acoperire anti-alunecare, asigură urcarea și coborârea rapidă și comodă, precum și o poziție relaxată în timpul condusului. Afișajul grafic, încălzit, oferă informații legate de oră, intervalele de service și gradul de încărcare al bateriei, chiar și în cazul trecerii dintr-un spațiu încălzit într-unul rece.
Întregul utilaj RX 20 este supus unui proces permanent de diagnoză onboard. Sunt disponibile 5 programe de deplasare, pentru ajustarea comportamentul utilajului la condițiile de lucru. Totodată, fiecare program permite ajustarea suplimentară, în funcție de experiența și obișnuința operatorului, pentru a se atinge, astfel, o rentabilitate și o capacitate maximă de transfer a mărfurilor. Spațiul operatorului oferă o mare libertate de mișcare a capului, chiar și pentru operatorii mai înalți, precum și o bună vizibilitate circulară, datorită câmpului mare de vizibilitate din plafon, profilului îngust al grinzilor de protecție ale plafonului și înălțimii scaunului.
Un actor logistic major
Reamintim că GEFCO România, parte din Grupul GEFCO, este prezentă pe piața locală din 2005. Cu 8 locații în Romania, printre care și 2 centre logistice în București și Arad, GEFCO oferă un spectru complet de soluții logistice. GEFCO România este un actor logistic major pe piața auto, oferind soluții de logistică de aprovizionare, cât și logistică de distribuție atât furnizorilor, cât și producătorilor, importatorilor și companiilor cu servicii de tip after-market din industria auto. În afară de sectorul auto, clienții GEFCO România provin din următoarele sectoare ale economiei: industria de electronice și electrocasnice, producători industriali, industria bunurilor de consum sau retail.
În cele 2 platforme logistice (cu o suprafața totală de 6.000 mp), GEFCO oferă servicii de depozitare, servicii logistice cu valoare adăugată, antrepozit vamal și cross-docking.
GEFCO urmărește să își susțină clienții în dezvoltarea regională și operațională, oferindu-le soluții integrate. Astfel, politica sa de expansiune este strâns legată de nevoile viitoare ale clienților săi. Cu structura actuală și rețeaua de parteneri, compania poate să acopere nevoile acestora. Dar păstrează un grad mare de flexibilitate, pentru a le putea oferi soluții alternative cât mai prompt.
Legat de echipamentele folosite în mod curent în cele 2 centre logistice, vorbim despre transpalete electrice cu platformă pentru operator, stivuitoare electrice de 2 t și reach truck-uri.
FM-X 17
Sarcină nominală: 1.700 kg
Centru de greutate sarcină: 600 mm
Tip catarg / unghiul de basculare față/spate: TRIPLEX 38000 / 0,5°/2°
Capacitate reziduală la înălțime maximă (9.800 mm): 1.450 kg
Înălțime catarg coborât: 3.800 mm
Înălțime liberă de ridicare: 3.230 mm
Înălțime maximă ridicare furci: 9.800 mm
Înălțime catarg deschis: 10.370 mm
Înălțime cabină: 2.200 mm
Lățime totală: 1.270 mm
Viteza de ridicare cu/fără sarcină: 0,45 / 0,68 m/s
Viteza de coborâre cu/fără sarcină: 0,55 / 0,52 m/s
Scaun șofer: imitație din piele, amortizat hidraulic, reglare spătar, reglare longitudinală, suport lombar
Controlul funcțiilor hidraulice: Joystick, ce controlează și direcția de deplasare și claxon
CSC (Curve Speed Control): sistem de reducere automata a vitezei în funcție de unghiul de virare
Lampa de avertizare: girofar cu întrerupător
Semnal sonor de avertizare: avertizare sonoră la mersul în direcția roților suport
Safety Blue Light: lumină albastră proiectată pe suprafața de deplasare, pentru a atenționa personalul și a mări siguranța acestora
Viteza maximă: 14 km/h
Sistem ALS: stabilizare activă a încărcăturii
RX 20-20
Sarcină nominală: 2.000 kg
Centru de greutate sarcină: 500 mm
Tip catarg / unghi de basculare față-spate: TRIPLEX 2.160/ 3°-6°
Sarcina reziduală la înălțime maximă (4.765 mm): 1.850 kg
Înălțime catarg coborât: 2.160 mm
Înălțime liberă de ridicare: 1.605 mm
Înălțime maximă ridicare furci: 4.765 mm
Înălțime catarg deschis: 5.055 mm
Înălțime cabină: 2.082 mm
Lățime totală: 1.138 mm
Scaun șofer: MSG 65, din piele sintetică
Controlul hidraulic: manete de control
Lampă de avertizare: girofar cu întrerupător
Semnal sonor de avertizare: avertizare sonoră la mersul înapoi.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro