Noile taxe de drum care vor intra în vigoare în Germania, de la 1 decembrie, majorează semnificativ cuantumul care va fi plătit către stat, prin introducerea unei componente CO2, dar și printr-o clasificare diferită a vehiculelor. Iar, de la 1 iulie 2024, vor fi introduse în acest sistem și van-urile, de peste 3,5 t.
Potrivit UNTRR, noile tarife adoptate de autoritățile germane pe 14 iunie, introduc o nouă componentă privind emisiile CO2, diferită de clasificarea Euro și care va așeza majoritatea vehiculelor de pe piață în clasa 1 de emisii (cea mai scumpă).
5 categorii de emisii
Concret, vor exista 5 categorii de emisii CO2, în clasa 5 fiind incluse vehiculele fără emisii, precum cele electrice, sau pe hidrogen (cu o valoare a emisiilor de CO2 mai mică de 1 g/km). Vehiculele din clasele 2-4 au valori limită diferite pentru emisiile de CO2. De menționat că toate vehiculele pentru care nu sunt documentate emisii specifice de CO2, cu prima înmatriculare înainte de 1 iulie 2019 (inclusiv Euro 6), sau care, în prezent, depășesc valoarea de referință CO2 primesc automat clasa de emisii 1.
Un alt element care trebuie luat în calcul ține de introducerea, în locul masei maxime autorizate (în funcție de care este indexată taxa), a unei mase totale admise tehnic, care ar putea duce la încadrarea autovehiculului într-o clasă superioară. Prevederea vizează în special autovehiculele detarate.
Legiuitorii germani au stabilit că autovehiculele CNG și LNG (încadrate în clasa de noxe Euro 6) vor trebui să achite taxa rutieră din 2024, pentru ca autovehiculele electrice și cele care funcționează pe bază de hidrogen să fie scutite până la sfârșitul anului 2025. De la 1 ianuarie 2026, autovehiculele cu emisii zero vor intra sub incidența obligativității de achitare a 25% din subcategoria de taxă rutieră pentru infrastructură, la care se va adăuga subcategoria privind taxa rutieră pentru poluarea fonică și a aerului.
Autovehiculele cu emisii zero și masa totală admisă tehnic de 4,25 tone vor fi scutite de obligația achitării taxei rutiere în mod permanent.
Industria germană de profil solicită amânări
Industria germană de profil a reacționat la decizia autorităților de a introduce într-o perioadă atât de scurtă noul sistem de taxare. BGL a atras atenția că, în acest context, sunt amenințate cu falimentul mii de afaceri de familie. Asociația a pornit, din luna august, o campanie de imagine, prin care nu se urmărește doar prezentarea efectelor economice ale poverii suplimentare anuale de 7,6 miliarde de euro, ci și să informeze publicul despre faptul că munca angajaților companiilor germane de transport și ai expeditorilor de marfă, care lucrează nonstop pentru aprovizionarea zilnică a populației și economiei, este indispensabilă.
Astfel, în paralel cu campania împotriva introducerii abrupte a noilor taxe, accentul se va pune pe o campanie de imagine pentru industrie, unde șoferii de camioane apar ca elemente de temelie ale societății relevante pentru sistem. „S-a umplut paharul”, afirma prof. dr. Dirk Engelhardt, purtătorul de cuvânt al consiliului de administrație al BGL, menționând că industria nu este interesată să blocheze eforturile de sustenabilitate, ci mai degrabă să lucreze împreună cu autoritățile pentru a dezvolta soluții acceptabile din punct de vedere social și realiste pentru viitor. „Această creștere masivă a taxelor nu va aduce niciun beneficiu măsurabil mediului, deoarece camioanele cu propulsoare alternative sunt disponibile doar în număr foarte mic. Potrivit TollCollect, în prezent sunt doar 300 în uz. Și un lucru este deja cert: sunt companii de transport care nu pot face față poverii suplimentare, iar calea ferată nu va putea umple rafturile supermarketurilor, care ar putea rămâne goale, în viitor.”
Asociația solicită o creștere treptată a taxei pentru camioane, care să se bazeze pe disponibilitatea tot mai mare a acestor vehicule și a infrastructurii de încărcare corespunzătoare în următorii câțiva ani, în loc de o cvasi-dublare bruscă a taxei, fără opțiunea de a trece la camioane cu motor alternativ. „Acesta este singurul mod în care transformarea ecologică a transportului rutier de marfă poate avea succes, pe termen lung.”
Concret, BGL solicită amânarea datei de intrare în vigoare a taxei pe CO2, până la 1 ianuarie 2024, având în vedere că multe firme de transport au contracte anuale cu clienții lor. De asemenea, sunt necesare menținerea finanțării pentru transformarea ecologică a transportului rutier de marfă (dezvoltarea și extinderea infrastructurii de realimentare/încărcare), renovarea podurilor și a rețelei de autostrăzi germane aflate în dificultate, precum și extinderea locurilor de parcare pentru camioane, care este esențială, din motive de siguranță a traficului (cu un deficit care se ridică, în prezent, la 40.000).
Taxa impusă de Germania va include o mai multe componente clar diferențiate: una de infrastructură, una privind poluarea fonică, una pentru poluarea aerului și o alta privind emisiile CO2.
Cele mai multe vehicule prezente pe piață vor fi clasificate în clasa 1 de emisii de CO2. Iată valorile exclusiv pentru această clasă.
(sursa: UNTRR)
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro