Atunci când vine vorba despre transport intern, provocările sunt puțin diferite. Nivelul mult mai mic de la care se impozitează diurna este văzut, în acest caz, ca fiind discriminatoriu și ca un factor favorizant al exportului de forță de muncă. Iar infrastructura…
Mircea Mănescu, managing director Ahead Logistics
„Sunt puțini șoferi disponibili pentru transport național”
„Din păcate, sunt puțini șoferi disponibili pentru transport național, din cauză că mulți au fost atrași de firmele străine să lucreze pe comunitate. Statul român, prin impozitarea discriminatorie a diurnei pe teritoriul României (50 lei deductibili/zi versus 87 euro/zi la extern), încurajează exportul de forță de muncă. În plus, pretențiile salariale ale șoferilor au crescut simțitor, deși tarifele scad, iar situația economică nu poate susține aceste creșteri.
La nivel național, situația parcărilor este deplorabilă și investițiile în infrastructură nu se fac pentru zonele care au cea mai mare nevoie. De exemplu, la autostrada Comarnic-Brașov, s-a făcut un tronson la Râșnov (care nu era cel mai urgent), în loc ca lucrările să demareze în Comarnic, unde sunt cele mai mari ambuteiaje. Ne oripilăm atunci când vedem la știri camioane care lovesc pietonii, în localități de tranzit, dar nu ne punem întrebarea dacă nu ar fi fost normal ca acel camion să meargă pe autostrăzi.
În plus, este greu să avem trasee alternative, cu parcări potrivite pentru că, în general, nu sunt parcări potrivite și nici trasee alternative. Iar, în acest context, nu avem de ce să asigurăm asistență șoferilor în legătură cu parcările.
În privința aspectelor principale pe care le apreciem la conducătorii auto, trebuie precizat că, pentru traseele interne, îți trebuie, în primul rând, multă răbdare și multă atenție la pericolele care apar. Urmărirea se face pe GPS, comunicarea – telefonic, iar, în ultimul timp, nu am operat schimbări în modul de comunicare dintre dispecer și șofer.
Pentru a asigura elementele de securitate, utilizăm sisteme de siguranță la uși și sigilii electronice, la care se adaugă partea de control prin GPS, precum și alte elemente dedicate acestei zone.
Principalele riscuri cu care ne confruntăm sunt furturile…
… care, din păcate, au loc, în multe cazuri, cu complicitatea șoferilor de pe camion.
Urmărim, cu precizie, orele lucrate de către șofer, iar din punctul de vedere al plății, orele de noapte dispun de o altă încadrare. Consumul de carburant este normat, iar magnetul este interzis cu desăvârșire (de altfel, camioanele noastre sunt moderne și nici nu ar putea fi folosite astfel de dispozitive).
Lucrăm cu echipaje de 2 persoane, pentru a respecta normele legale în vigoare.
Din păcate, în multe cazuri, infrastructura precară nu permite o viteză medie suficient de bună.
Nu pot spune că, în această perioadă, cel puțin în cazul transportului național, șoferii sunt supuși unui nivel mai mare al stresului. Trebuie să țină cont, însă, de normele sanitare. Am furnizat echipamentele sanitare necesare desfășurării activității în condiții de siguranță, inclusiv posibilitatea vaccinării. Au fost cazuri, foarte rare, când un șofer a manifestat anumite simptome ale COVID-19 și au fost luate măsurile de carantinare și de testare.
Sunt, în prezent, șoferi care își doresc să se întoarcă, dar discriminările legate de impozitarea diurnei pe intern nu permit angajatorului acordarea unui salariu comparabil cu cel de pe extern, ceea ce reprezintă o mare piedică.”