GHID DE REDUCERE A COSTURILOR. Peste 190.000 de controale în trafic

32.806 procese verbale, care au vizat 38.102 contravenții și sancțiuni, în valoare totală de aproape 104 milioane de lei. Dintre acestea, 3.080 de procese verbale au fost aplicate persoanelor fizice sau juridice străine. Așa arată, pe scurt, rezultatele acțiunilor ISCTR, în 2019.

Potrivit datelor furnizate redacției ZIUA CARGO de Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), principalele nereguli constatate țin de nerespectarea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora.

În aceste cazuri, sancțiunile sunt stabilite conform Ordonanței 37 din 2007, cu modificările și completările ulterioare, cu mențiunea că, în anumite situații, se aplică, inclusiv, procedura de retragere a bunei reputații, ceea ce presupune și efectuarea unui control detaliat la sediul operatorului de transport și analizarea comportamentului acestuia. Într-un astfel de context, se poate lua decizia retragerii licenței comunitare.

878 de sancțiuni pentru manipularea tahografului

„În prezent, modalitățile de manipulare tahografică cuprind toată paleta de procedee care au fost aplicate până acum, în acord cu particularitățile și reglementările în ceea ce privește arhitectura constructivă a sistemelor tahografice ale autovehiculelor. Trebuie să ținem seama inclusiv de faptul că traficul intern, în special, este executat cu autovehicule atât din primele generații, cât și din ultimele, acolo unde prescripțiile tehnice în materie de securitate a datelor înregistrate sunt dintre cele mai exigente”, a precizat inspectorul de stat șef Nistor Duval.

Concret, conducătorii auto apelează la o gamă largă de acțiuni, plecând de la distrugerea sau ascunderea foilor de înregistrare, trecând prin manevrarea frauduloasă a cardurilor tahografice sau prin banalul magnet, care influențează senzorul de mișcare prin câmpul magnetic generat, și ajungând la modificarea constructivă a aparatului de înregistrare tahograf, prin adăugarea de circuite electronice parazit sau eliminarea unor diverse părți constructive. În paralel, au fost identificate manipulări ale software-ului unităților de vehicul (tahografelor), la care se adaugă un întreg arsenal de procedee și manevre, care au, în final, un unic scop și rezultat – acela al falsificării înregistrărilor tahografice.

Inspector de Stat Șef, Nistor Duval: „În urma controalelor efectuate în perioada 6 ianuarie-5 martie 2020, inspectorii din cadrul ISCTR au aplicat sancțiuni în cuantum de 19.505.010 lei, care depășește valoarea sancțiunilor aplicate în aceeași perioadă a anului 2019. În perioada în care mi-am desfășurat activitatea în cadrul ISCTR, aproximativ două luni în anul 2019, iar, în acest an, din luna februarie, am dispus planuri de acțiune, inclusiv cu alte instituții, în care s-a acordat o atenție crescută respectării reglementărilor care au un impact semnificativ privind creșterea siguranței rutiere, asigurarea unui climat de concurență normal, îmbunătățirea condițiilor de muncă ale personalului din domeniul transporturilor rutiere și protejarea infrastructurii. În acest sens, aș dori să menționez planul de acțiuni efectuat în luna februarie 2020, pe parcursul a 4 zile, cu echipe de control desfășurate pe trei schimburi, realizat atât în trafic, cât și în punctele de trecere a frontierei, în urma căruia s-au aplicat sancțiuni în valoare de 1.508.000 de lei, atât operatorilor economici români, cât și străini. În cadrul controalelor efectuate, ISCTR aplică, cu exigență și fermitate, sancțiuni persoanelor fizice și juridice care încalcă legislația în vigoare, iar, față de cele care respectă reglementările în vigoare, instituția noastră manifestă respect.”

De menționat că, în perioada ianuarie-decembrie 2019, numărul proceselor verbale emise de inspectorii ISCTR pentru manipularea tahografului a crescut, fiind depistate un număr de 878 de cazuri, cuantumul sancțiunilor aplicate ajungând la 7,56 milioane de lei.

Impact asupra sistemelor de siguranță ale vehiculului

„Implicațiile tehnice ale manipulării tahografului asupra funcționalității autovehiculului sunt dintre cele mai severe, iar de aici derivă și implicații severe în ceea ce privește siguranța traficului rutier. Autovehiculele de mare tonaj sunt dotate cu sisteme de siguranță, precum limitatorul de viteză și sistemul de asistență la frânare ABS, care primesc informații legate de mișcarea și viteza de deplasare tocmai de la aparatul tahograf. În aceste condiții, manipularea tahografică, în sensul suprimării înregistrărilor, conduce în mod direct la scoaterea din funcțiune a sistemelor mai sus amintite, cu implicații dintre cele mai mari și negative la adresa siguranței traficului rutier, chestiune care ne afectează pe noi toți, cei care participăm la acest trafic. Sunt de notorietate pe YouTube filmări realizate din camioane care rulează cu viteze mult mai mari decât cea care se impune prin limitatorul de viteză, conform reglementărilor în vigoare”, a subliniat inspectorul de stat șef Nistor Duval.

Fără îndoială că au existat situații în care manipularea tahografică a condus, în mod direct sau indirect, la producerea de accidente rutiere. În fond, oboseala excesivă și scoaterea din funcțiune a unor sisteme de siguranță la rulare (dintre cele mai importante!) nu pot decât să favorizeze producerea unor astfel de incidente.

Recomandări privind tahograful inteligent

În privința tahografului inteligent, conducătorii auto, dar și proprietarii, administratorii companiilor de transport sau managerii de profil trebuie sa aibă în vedere că acest sistem, mult îmbunătățit, vine să descurajeze și să îngreuneze activitatea de manipulare tahografică, sprijinind, în același timp, activitatea organelor de control. În acest context, sistemul tahografic inteligent este dotat cu un subsistem de poziționare globala GNSS (Global Navigation Satellite System), care permite localizarea reală în anumite momente a poziției geografice a autovehiculului, acest instrument facilitând depistarea oricăror tentative de fraudare a înregistrărilor tahografice.

„Nu în ultimul rând, conducătorii auto trebuie sa aibă în vedere faptul că o fraudă tahografică nu poate fi produsă decât prin directa lor implicare. De asemenea, trebuie să conștientizeze că legislația socială vine, în primul rând, în sprijinul lor, prin crearea unui cadru de lucru normal și creșterea siguranței rutiere”, a concluzionat inspectorul de stat șef Nistor Duval.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.