GHID DE REDUCERE A COSTURILOR: Sfaturi pentru economie de combustibil

Este deja bine-cunoscut faptul că un stil de conducere corect și conștient poate reduce substanțial consumul de combustibil. Camioanele noilor generații se remarcă, deja, printr-un apetit redus la aproape jumătate față de „părinții” sau „bunicii” lor, dar un șofer care știe ce face poate aduce aceste performanțe la superlativ.

Tatu Ljokkoi, responsabil cu dezvoltarea aptitudinilor șoferilor la Volvo Trucks, este de părere că rularea liberă (sau coasting, așa cum le place să o numească instructorii și demo-driverii) poate face minuni pentru economia de combustibil, în situațiile în care te apropii de o ieșire sau de o trecere de pe o autostradă pe alta. Un motor care funcționează la turații reduse nu are nevoie de o forță mare de frânare, deci rularea liberă poate fi posibilă, deja, de la o distanță apreciabilă.

În primul rând, dacă vrei să conduci eficient atunci când te apropii de o joncțiune, evită să folosești frâna auxiliară.

Aceasta transformă energia cinetică a camionului în căldură și te face să pierzi din demaraj. Atunci când te apropii de o joncțiune, cu cât mai puțin frânezi, cu atât mai mare este economia de combustibil. Nu contează că e vorba de frâna de serviciu sau de cea auxiliară, tot irosești energie.

Pentru un echilibru optim, de obicei este mai bine să folosești rularea liberă atunci când camionul are cel mai bun potențial cinetic. Tatu Ljokkoi recomandă ca, atunci când traficul ți-o permite, să reduci viteza de la cea de croazieră, la 50 km/h, în rulare liberă. În acest mod, folosești rezistența aerului pentru a încetini, în loc să frânezi. Acest lucru este valabil pe suprafețe plane sau cu o înclinație redusă. În pantă (la coborâre, adică), ar putea fi necesar să folosești frâna auxiliară pentru a menține o viteză decentă.

La rularea pe suprafață plană, cu viteze sub 50 km/h, folosește frânele automate auxiliare. Acestea nu sunt foarte eficiente la schimbarea vitezelor și folosirea lor exclusivă te poate face să te simți mai puțin în control. Dar un camion care rulează cu mai puțin de 50 km/h are foarte puțină energie cinetică, astfel încât nu se întâmplă nimic rău dacă acționezi ușor frâna de serviciu. Nu va provoca o uzură semnificativă. Folosirea frânelor automate auxiliare și a frânei de picior îți va oferi și posibilitatea de a anticipa mișcările celorlalți participanți la trafic și de a-ți regla strategia la apropierea de intersecție.

Rulare liberă – 2 km

Atunci când te afli în rulare liberă, pe suprafețe plane, la apropierea de joncțiuni precum cele menționate, un ansamblu de 37 de tone va rula numai din inerție pe parcursul a 2 km. Deci, Tatu Ljokkoi apreciază că aceasta este cea mai ieftină metodă de a lua o curbă în situațiile date, dacă poți anticipa de la distanță. Ceea ce n-ar trebui să fie o problemă pe autostradă, cu toate indicatoarele care te anunță din timp unde e ieșirea.

Viteza contează

Un alt aspect abordat de Tatu Ljokkoi este viteza de croazieră. El apreciază că poate fi foarte tentant să conduci cu o viteză cât mai mare , atunci când trebuie să livrezi cât mai rapid. Dar acest lucru poate avea un dezavantaj major, și anume impactul asupra consumului.

Ajustarea vitezei de croazieră și a vitezei medii pe baza distanței totale și a numărului de livrări este cheia economiilor de combustibil.

Să luăm în considerare, de exemplu, o misiune de transport regională, cu un program de lucru de 10 ore și cu 4 până la 10 încărcări pe zi. Care ar putea fi viteza de croazieră pentru situația dată?

Probabil că vei alege să mergi cu 60 km/h, ceea ce îți va duce media la 600 km per zi. Pe parcursul acestui tip de transport, nu ai mult de câștigat dacă mergi cu viteze ridicate, cum ar fi 90 km/h. Undeva la 80-85 km/h ar trebui să fie atât suficient, cât și sigur.

Același lucru este valabil și în cazul în care cursele sunt un pic mai lungi, să spunem, 700 km cu 2-4 opriri. Aici probabil că poți să călătorești la o viteză de 85 km/h.

Dar situația se schimbă pentru un transport de lungă distanță, în care, în majoritatea timpului, rulezi pe autostradă. Poți merge mai repede, dar o să consumi mai mult. Recomandarea lui Tatu Ljokkoi e să menții o viteză de croazieră cât mai redusă posibil, să conduci în fiecare zi cu câte 1 km/h mai puțin, și ai să vezi impactul asupra consumului.

Să înțelegi cum să jonglezi cu viteza este secretul de a deveni un șofer eficient, alături de specificarea corectă a camionului și optimizarea ultimilor kilometri înaintea livrării, prin descoperirea celor mai bune trasee și prin fentarea traficului urban.

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.