YLOAD a decis, recent, să transfere activitatea de expediție către unul dintre cei mai mari jucători din domeniu, la nivel internațional, grupul Fracht. Activitatea companiei se va putea astfel concentra pe obiectivul său principal (stabilit încă de la înființare), acela de a automatiza procesele din transporturi. Am discutat despre viitorul digitalizării în zona de expediții și despre proiectele companiei, în acest nou context, cu Alexandru Huzău, CEO YLOAD.
ZIUA CARGO: Deși înființată relativ recent, YLOAD a adus în piață un suflu nou în abordarea lucrurilor. Cum ați caracteriza perioada scursă?
ALEXANDRU HUZĂU: Am început, în 2020, ca platformă de interconectare între transportatori (în special de mici dimensiuni) și clienți. Target-ul nostru era să automatizăm într-o cât mai mare măsură procesele din transporturi. Nu ne propusesem, inițial, să devenim casă de expediții, dar piața ne-a impus să facem și acest pas. Având experiență ca transportatori, am vrut să le oferim cărăușilor ceva ce ne-am fi dorit și noi să primim de la o casă de expediție: marfă, prețuri bune, plăți la termene reduse.
Pe de altă parte, fiind o casă de expediție nouă, era foarte complicat să aducem clienți mari. Atunci când nu ți-ai făcut încă un nume, nu ai brand (nimic în spate), ești considerat doar un intermediar al unui alt intermediar. Atunci, am decis să schimbăm strategia și să încercăm să deservim clienți mai mici. Doream ca societățile de expediție să folosească soft-ul nostru, pentru a putea crea o rețea de case de expediții în contact cu o rețea de transportatori; doream să fim ca un fel de arbitru, să supraveghem dacă expeditorul a trimis marfa în condiții corecte, dacă a plătit factura, dacă transportatorul și-a încasat banii etc.
Dar am devenit o casă de expediții care deservea case de expediții mari, în special din străinătate, pe care le ajutam să găsească transportatori în România fără să aibă nevoie de un dispecer român.
Cu câți transportatori lucrați?
În sistem, avem, în prezent, foarte mulți transportatori și aproximativ 50.000 de camioane și, pentru a ști unde sunt, am introdus monitorizarea prin GPS. Putem astfel dispeceriza vehiculele, asumându-ne răspunderea pentru ceea ce se întâmplă cu ele, ca și cum am fi o firmă de transport cu flotă proprie.
Am ajuns, la ora actuală, la o flotă cu GPS de peste 2.000 de camioane.
Ne-am concentrat tot timpul pe transportatori, și am încercat să-i ajutăm pe cei mai mici. Suntem singura casă de expediție din Europa de Est care plătește transportatorii la 24 h, fără a primi documentele de la ei.
Ați observat, în ultima vreme, pe piață, o înrăutățire a disciplinei financiare?
Cea mai mare problemă a pieței este, într-adevăr, cea a plăților. Plățile în transporturi se fac la 60 de zile, dar chiar și așa se întârzie. De aceea, o soluție ar fi blocarea sumelor respective în contul casei de expediții, ca transportatorul să fie sigur că își primește banii.
Un expeditor adevărat trebuie să plătească transportatorului, după care să aștepte banii de la client. De aceea, pentru noi, cea mai mare provocare este și astăzi capitalul de lucru. Funcționăm aproape ca o bancă de transport. Ne asumăm inclusiv riscul de neplată. Până în prezent, n-au fost decât 0,01% astfel de cazuri, deoarece am organizat un departament legal foarte bun. Știm cum trebuie să recuperăm banii.
Suntem în discuții cu mai multe instituții financiare pentru a pune la punct un sistem de blocare a fondurilor în conturile expeditorilor, dublat de plăți automate către transportatori, conform facturilor.
Sunt șanse ca acest sistem să poată fi implementat anul viitor.
Care sunt proiectele YLOAD pe partea de digitalizare?
Intenția noastră este să realizăm un soft care să administreze procesele din transporturi, documente, plăți, marfă, care să automatizeze și să interconecteze toate aceste aspecte.
Este un proces dificil, pentru că fiecare casă de expediție are modul ei de lucru, are regulile ei interne. Mai mult decât atât, în cazul caselor de expediții foarte mari, care au foarte multe birouri, fiecare birou are regulile lui, fiecare țară are reglementările ei și managementul său local. Un soft, care să ajute toate tipurile de management reprezintă o provocare foarte mare. La prima vedere, Excel-ul este singurul pe care pot să-l folosească toți. De asta, sunt companii mari care consideră că nu au nevoie de soft-uri, pentru că e foarte complicat să digitalizezi toate acele birouri. Dar această tendință se apropie de final.
Dacă în următorii 2 ani, companiile mari nu vor începe să folosească instrumente de automatizare, ar putea să urmeze exemplul Nokia sau Kodak.
Ca să se digitalizeze transportul, trebuie, întâi, să se digitalizeze șoferii, după care CMR-ul, apoi plățile, platformele de bursă etc. Acestea vin la pachet cu toată piața. Digitalizarea nu înseamnă că am un dispecer care și-a pus flota într-un soft. Digitalizare înseamnă că vine marfa automat printr-un API, intră în TMS, merge automat la șofer, acesta îi dă un status, care se poate lua cu geofencing. În final, se face automat factura, și se plătește automat din sistem.
De asemenea, dezvoltăm un element nou de feedback în timp real, pentru evitarea „țepelor”. De exemplu, dacă mâine vreau să mă duc să iau o marfă de pe o bursă, voi avea posibilitatea să consult, gratuit, sistemul YLOAD, să verific compania, dacă a avut neplăți sau întârzieri, către oricine. În caz de neplată, transportatorii au posibilitatea de a deschide un tichet în sistem, noi verificăm gratuit și publicăm incidentul. În momentul în care s-a făcut plata, tichetul se închide. Prin celelalte metode de verificare, procesul durează foarte mult, costă suplimentar, iar transportatorul riscă să piardă marfa; în plus, datele sunt vechi, nu în timp real.
Cum ați decis să renunțați la activitatea de expediții?
Am ajuns la concluzia că ar fi momentul să renunțăm la casa de expediție, pentru că piața a început să se orienteze tot mai mult către soft și este loc deja mult mai mult față de cât era în urmă cu 3 ani. De fapt, pentru noi este o revenire la obiectivele pe care ni le-am propus, atunci când am început această aventură.
YLOAD se va ocupa, în continuare, de digitalizarea transportului și de dispecerizarea flotei echipate cu GPS, dar toate procesele de expediție vor fi preluate de către Fracht.
Am căutat să încheiem un parteneriat cu o casă de expediții care are aceeași viziune ca noi: plăți rapide, sisteme integrate, automatizare etc. Este vorba despre o casă de expediții foarte mare, la nivel mondial, cu peste 2.000 de angajați și 180 de birouri în 90 de țări. Este o companie de familie, fondată în 1951, de către tatăl actualului CEO.
Misiunea lui YLOAD la Fracht este să digitalizeze toate aceste procese de expediție din companie. Adică, să automatizeze toate cele 180 de birouri, astfel încât să lucreze într-o singură rețea, cu clienți integrați, cu plăți, cu bănci. În contrapartidă, Fracht România va prelua de la noi partea de casă de expediții.
Fracht România o să-și înceapă activitatea pe 1 august, cu un birou în București, și o să fie prima casă de expediție 100% automatizată, cu plăți rapide.
Anul trecut, Fracht a fost desemnat cel mai mare expeditor pe transport aerian din lume, iar 80% din activitatea lor se bazează pe transport aerian și maritim. Se creează astfel o oportunitate foarte interesantă, deoarece, atunci când este vorba de expediții maritime, automat sunt necesare camioane pentru transportul de containere.
Fracht este primul nostru client de pe partea de digitalizare a transporturilor, dar lansăm o invitație deschisă și celorlalte case de expediții, de a lucra cu soft-ul nostru, garantându-le confidențialitatea, siguranța și flexibilitatea, într-un context în care digitalizarea reprezintă condiția esențială a dezvoltării viitoare.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro