Inteligență artificială, o flotă nouă adaptată nevoilor moderne de distribuție, transport electric sau, în trei cuvinte… Helix Logistics Development. I-am aflat pe Vlad Lazanu și Călin Marica, acționarii companiei, gata să găsească soluția corectă pentru orice provocare, pe care ar putea-o genera piața. Iar atunci când au început să îmi prezinte ceea ce fac, mi-a fost clar: mă aflam într-o firmă condusă cu pasiune.
Un management tânăr, unde experiența din zona de transport și logistică se împletește fericit cu cea din sectorul financiar bancar… o echipă care provoacă inovația… iar compania poartă, fără îndoială, această amprentă.
Înființată în iulie 2020, Helix Logistics Development, a reușit să își câștige, într-o perioadă relativ scurtă de timp, o poziție bine determinată în industria logistică, oferind servicii de tip „last mile” de înaltă calitate și derulând, în prezent, programe ultramoderne și de succes, alături de Mega Image, Auchan, Cora, InterCars și KooKoo Grocery.
Acționariatul a decis, în 2021, să separe activitățile pe mai multe companii și să treacă la o organizare de tip holding, având ca firmă mamă The Helix Concept, sub această nouă structură, Helix Logistics Development rămânând compania unde este concentrată o mare parte a flotei auto. „În același holding, funcționează Helix Automotive – service-ul nostru autorizat, și Helix Forwarding, o companie pe care am înființat-o în eventualitatea în care ne vom decide să ne orientăm și spre activitatea de expediție”, a explicat Vlad Lazanu. „Iar la toate acestea se adaugă Hellix Fullfilment, un vis pe care îl ținem deocamdată în expectativă”, a continuat el, precizând că prioritară, în acest moment, rămâne zona de distribuție, domeniu în care sunt previzionate creșteri, în condițiile păstrării unui bun control asupra activității. „Am trasat, pentru acest an, ținte care țin de zonele de siguranță și de stabilitate, după ce în 2023 am investit masiv în schimbarea flotei alocate proiectului Mega Image, optând pentru vehicule cu masa maximă autorizată de 7,5 t, care le-au înlocuit pe cele de 3,5 t.”
Flota Helix Logistics este formată din 72 de autoutilitare, dintre care 36 sunt vehicule Isuzu de 7,5 t (agregat frigo -18 grade), 12 Volkswagen Crafter de 3,5 t (agregat frigo 2 grade), 12 Citroen Jumper de 3,5 t (agregat frigo 2 grade), la care se adaugă șase capete de tractor cu semiremorcă, de 40 t, folosite în sistem de transport expres pentru Intercars Polonia, 1 Foton T5 electric (agregat frigo bitemp) și încă 5 Isuzu de 3,5 t (agregat frigo -18 grade), care operează proiecte mai mici…
Vlad Lazanu: „Lucrăm cu clienții în sistem open-book. Le prezentăm optica noastră într-un mod foarte obiectiv, astfel încât să înțeleagă cum funcționăm și să capete încredere. Iar pentru că folosim argumente corecte, am găsit înțelegere din partea partenerilor. Ne-am așezat într-o poziție de furnizor strategic de soluții de transport, pentru segmente strategice.”
Transport e-grocery
„Nu vrem să fim un transportator obișnuit, care doar transportă marfă din punctul A, în punctul B, ci dorim să fim o companie care oferă soluții complete de transport”, a subliniat, la rândul său, Călin Marica. „Am ales să ne așezăm într-o zonă unde este promovată inovația. În plus, suntem foarte interesați de partea de tehnologie, care ne permite să creăm arhitectura unor soluții complexe, permițând clientului să se focusese pe core-business. Încercăm să ne extindem pe zona de e-grocery, un termen mai recent care desemnează specializarea de transport de produse alimentare și, în general, de cumpărături ale consumatorilor finali. În acest domeniu, există zone de same day delivery și next-day delivery. Noi ne-am focusat pe next-day delivery, fiind cel mai eficient din punctul de vedere al costurilor.”
De altfel, proiectul pe care Mega Image l-a implementat, în octombrie 2023, împreună cu Helix Logistics, folosește mai multe componente de Inteligență Artificială, dezvoltate de către echipele Ahold Delhaize și utilizate deja în proiectele de e-grocery din Olanda și Belgia. Înainte de această implementare, infrastructura digitală fusese pusă la dispoziție de către Helix, pentru majoritatea soluțiilor necesare desfășurării activității de livrare (planning, routing, track and trace, proof of delivery, phone POS).
„Din punctul de vedere al instrumentelor digitale, trebuie să ai experiență. La început, toți partenerii sau posibilii noștri parteneri au nevoie de un semi-integrator care să fi implementat sau să fi lucrat cu aplicații de planning și routing, care să știe ce soluții să folosească și din ce este compusă arhitectura digitală. Trebuie să fii capabil să te integrezi cu platforma lor de vânzare, și apoi, ca să închizi toată această arhitectură, îți trebuie și o aplicație de proof of delivery, pentru a valida livrarea cu succes a comenzilor, pentru a opera posibilele retururi de marfă și pentru a putea gestiona segmentul de accesorii returnabile. Nu în ultimul rând, trebuie să știi cum să-ți alegi oamenii și, în situația noastră, să înțelegi foarte bine Bucureștiul. O vom spune întotdeauna, inteligența artificială nu poate înlocui factorul uman, deoarece Bucureștiul aduce foarte multe provocări, din cauza parcărilor și a mapării precare. Noi avem un colectiv care înțelege foarte bine sistemul, de la management, la șoferi”, ne-a explicat Călin Marica.
Tot pentru Mega Image, Helix mai derulează și programele „Hrană pentru animale”, prin care este colectată toată marfa care se apropie de expirare, și ulterior transportată la adăposturile de animale, și „Colectare ambalaje”, care presupune colectarea cartoanelor din depozitul Mega Image PL.
Călin Marica: „Pentru livrări către clienții finali, utilizăm șoferi cu categoria B, iar pentru livrarea către magazine, șoferi profesioniști. Dar, în cazul celor care efectuează livrări la domiciliu, pentru că este o activitate cu o uzură destul de pronunțată, căutăm să le oferim conducătorilor auto, în timp, o altă perspectivă în cadrul firmei, cea de șofer profesionist. Îi ajutăm, inclusiv, să își ia categoria C și atestatele necesare. Sau, de ce nu, posturi în zona de coordonare proiecte, așa cum s-a și întâmplat, până acum, în cazul mai multor șoferi, care au arătat potențial pentru zona de middle-management.”
Foton electric… pentru Auchan
Un alt proiect interesant demarat de Helix Logistics este transportul care deservește concept store-ul Auchan U Center, realizat cu o autoutilitară electrică produsă de Foton, care are masă maximă autorizată de 6 t și sarcină utilă de 2.150 kg. Vehiculul parcurge aproximativ 130 km/zi, 6 zile pe săptămână, realizând zilnic trei curse între platformele Auchan de „dry” și de „temperatură controlată” de la Ștefănești și concept-store-ul amplasat pe bd. Șerban Vodă. Vehiculul are două zone de temperatură, în general prima cursă din zi putând fi destinată, în acest context, atât produselor proaspete, cât și celor congelate în aceeași mașină, pentru ca în celelalte curse să fie incluse și produse dry.
„Este prima mașină de tip N2, peste 5 t, care a primit autorizație de liberă trecere fără taxă pentru zona A a Bucureștiului”, a subliniat Vlad Lazanu.
„Privim către transportul electric, așa cum o face orice antreprenor”, a completat Călin Marica, explicând că, la finalul zilei, soluțiile electrice funcționează doar în situația în care costurile sunt corecte. „Este adevărat, costul de achiziție, la prima vedere, este ceva mai mare decât pentru vehiculele pe combustie, dar împreună cu partenerii noștri, care importă camioane electrice Foton, am găsit soluții pentru a ne așeza într-o zonă competitivă, mai ales că TCO-ul acestei soluții se apropie deja foarte mult de TCO-ul unui camion pe combustie.”
În viitorul apropiat…
Deși ne-au mărturisit că au în pregătire și câteva surprize, managerii Helix Logistics spun că, în viitorul apropiat își propun să se concentreze pe activitatea pe care o realizează cel mai bine, distribuția către magazine și către clienții finali, cu accent pe livrările la domiciliu, unde target-ul va fi un serviciu complet de integrator pentru acest tip de comenzi. „2024 este un an în care încercăm să respirăm un pic, nu căutăm proiecte noi, dar nici nu le refuzăm, dacă apar. E un an de consolidare, după 4 ani de maraton susținut. Încercăm să avem o abordare strategică în dezvoltarea companiei”, a apreciat Călin Marica.
„Punem în practică soluții care implică multă muncă, și o facem la tarife corecte. Dar nu suntem un transportator scump. Ne place să inovăm și luăm în calcul oportunitățile. Avem direcțiile bine trasate, planuri făcute pe câțiva ani de zile și încercăm să fim cât mai bine organizați”, a concluzionat Vlad Lazanu.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro