Între 20-25 septembrie, s-a desfășurat la Hanovra, în Germania, expoziția IAA Transportation 2022, unde producătorul de camioane MAN a prezentat noutățile în materie de vehicule comerciale, dar și în materie de viziune. Detalii ne-a oferit Johan Björnör, Senior VP & Head of Sales Area Europe.
ZIUA CARGO: Care sunt noutățile MAN și cum ați simțit că văd transportatorii electrificarea?
Johan Björnör: MAN s-a dezvoltat, de la ediția precedentă de IAA, pe partea de combustibili alternativi și de vehicule neutre din punct de vedere al emisiilor. Aceasta este tendința, de a se merge către un transport neutru, care să asigure un viitor sustenabil.
Noi am prezentat soluțiile pe care le propunem în materie de electrificare, vehicule și servicii. Clienții au o oarecare ezitare, pentru că le este greu să conceapă transformarea de la motorul cu combustie, care reprezintă de decenii „coloana vertebrală” a camionului și, implicit, a transportului, către un propulsor electric. Pot înțelege această reținere, deoarece este vorba de o trecere la o tehnologie complet nouă, după ce vreme chiar de secole s-a folosit o altă soluție tehnologică. Și nu este vorba numai de vehicul, ci și nesiguranța oferită de infrastructura de suport pentru acesta.
Pentru industria noastră, este un moment de cotitură, având loc o transformare importantă, și o văd ca pe o oportunitate.
Nu numai din punct de vedere al sustenabilității, ci și al transformării modelului de business. Este o oportunitate și pentru client, care va reuși, astfel, să își modifice în bine și modul său de lucru, scăzând nivelul de zgomot, impactul asupra mediului și crescând nivelul de siguranță. Transportatorul are nevoie să își găsească vehiculul electric potrivit aplicației sale și, totodată, și un pachet de soluții digitale, care să asigure funcționarea optimă a vehiculului.
În cât timp estimați că se va face tranziția către electric?
Aceasta deja a început. Va fi, însă, un proces ce se va desfășura treptat. Accelerat, dar treptat. Însă trebuie subliniat nivelul pe care l-am atins, acela de a aduce un asemenea vehicul la costuri de întreținere similare cu cele ale celor ce folosesc motoare cu combustie. Suntem prezenți, deja, pe mai multe piețe cu autobuzele noastre electrice și, cumva, divizia de transport de persoane reprezintă o oglindă a segmentului de transport marfă. Credem că, în scurt timp, și în materie de vehicule comerciale de marfă lucrurile se vor așeza, așa cum s-a întâmplat în zona autobuzelor electrice.
Cel mai ușor, trecerea spre electrificare s-a făcut și se face, în continuare, în segmentul vehiculelor de distribuție, care operează pe trasee fixe și totul este predictibil. Asemenea și în cazul vehiculelor dedicate activităților de salubritate.
Cum vor evolua prețurile?
Ținând cont că va crește cererea de asemenea vehicule electric, teoretic, se poate spune că prețurile ar putea să scadă. Însă, pe de altă parte, avem un nivel al inflației ridicat, la nivel european, și acesta poate influența evoluția.
Până acum, achiziția unui camion se făcea printr-un leasing operațional sau leasing financiar, însă cred că lucrurile se vor schimba și, în primă fază, se va opta pentru închiriere.
Direct de către transportator, de la companii de închiriere. Pentru companiile ce încă au dubii, aceasta ar putea fi o soluție bună de a se familiariza cu vehiculele electrice.
Ce se întâmplă cu bateriile, după ce acestea nu mai îndeplinesc parametrii?
În primă fază, acesta sunt inspectate, pentru că în aceste baterii există, în continuare, potențial de a fi folosite și se redirecționează către alte industrii.
Cum arată MAN, în noua eră electrică?
Pe lângă faptul că produce bateriile, șasiul, motorul electric, MAN se mai definește și prin serviciile oferite, prin rețea și prin flexibilitate. Definirea unui brand nu vine numai din producția de motoare. Va exista, în continuare, competiție între producători, în ceea ce privește performanța sau autonomia, însă ceea ce va face diferența vor fi serviciile oferite și soluțiile propuse clienților.
Legat de viitor, deși ne preocupăm și facem teste cu hidrogen, ne focusăm atenția pe electrificare, care, se pare, este superioară – pe varianta cu baterii, nu cu pile de combustie.
Suntem parte a unui grup ce s-a angajat să instaleze o rețea europeană de 1.700 de stații de încărcare, însă nu putem face numai noi infrastructura.
Avem nevoie de sprijin din partea politicului. Totodată, camioanele autonome își continuă testele. În acest moment, efectuăm teste cu vehicule autonome de nivel 3 și 4. Iar limitările nu vin din partea de tehnologie, ci din zona de legislație. Aici trebuie să se pună la punct lucrurile. Probabil că lucrurile se vor stabiliza undeva în preajma anului 2035, cu nivelul 5 de conducere autonomă.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro