Expoziția de la Hanovra își păstrează intactă capacitatea de a oferi o imagine grăitoare asupra pieței, doar că… Este dificil să înțelegi ce se întâmplă cu industria, la ora actuală, și către ce se îndreaptă. Și este tot mai greu să îți temperezi îngrijorările și să identifici potențialele oportunități.
Amalgamul de repoziționări pentru jucători mari din piață, impactul tot mai mare al produselor semnificativ mai ieftine venite din Asia și legislația (în special cea legată de mediu) care avansează, aparent dincolo de realitățile practice, pun presiuni importante asupra industriei și acest lucru a fost vizibil în cadrul IAA Hanovra.
Cucerirea „datelor”
Trendul achizițiilor și fuziunilor continuă în lumea „datelor” și, chiar dacă este mai puțin vizibil, poate avea un impact important asupra viitorului transporturilor. Într-o discuție informală, în cadrul expoziției, cu un reprezentant al unuia dintre marii furnizori de soluții telematice, acesta mi-a confirmat faptul că, după o analiză internă, au ajuns la concluzia că, dacă mergi până la capătul firului din punct de vedere al proprietarului, toate entitățile semnificative din zona soft, telematică și chiar burse sunt deținute de doar cinci entități distincte. Cantitatea de date ce pot fi analizate și prelucrate este imensă și, de aici… Apare o îngrijorare legitimă privind apariția de noi modele de business și noi servicii, care să influențeze major modul în care se face transportul. Și, sigur, există suspiciunea că toate aceste schimbări vor avea ca scop crearea de monopoluri, cu impact asupra tarifelor pe care fiecare transportator va trebui să le plătească. Asemenea lucruri le-am văzut, cu toții, în segmentul IT/internet și, aparent, coboară și către segmente specializate, precum transportul. Este cazul să ne căutăm adăpost, să identificăm alternative… sau mai bine ar fi să încercăm să înțelegem situația și să profităm cât mai repede de potențialele avantaje?
Fobia chinezească
China nu mai este doar o tendință nici în cazul IAA, ci o certitudine. Firmele chinezești sunt în Europa și sunt hotărâte să cucerească bucăți importante din piață. Pe zona de componente – piese, producătorii din China au acoperit hale întregi și nu discutăm doar de elemente simple, ci și de componente care implică tehnologie avansată. Mai mult decât atât, în halele principale, au fost prezente companii din China, cu standuri mari, concurând fără probleme (din punct de vedere al dimensiunilor, aspectului și produselor expuse) cu principalii producători europeni. La acest capitol, bateriile și camioanele au fost principalele vedete.
Este interesant faptul că, la prima vedere, camioanele au fost bine integrate în „conceptul european”, atât din punct de vedere design, cât și calitate materiale. Și nu discutăm doar de camioane electrice, producătorii chinezi expunând și modele diesel. Este greu de anticipat dacă și în cât timp ar putea câștiga o cotă semnificativă din piața europeană, însă atunci când expui la IAA produse, într-o asemenea manieră… Este evidentă hotărârea chinezilor. Ar trebui să se îngrijoreze producătorii tradiționali? Evident, intrăm într-o nouă configurație, în care concurența venită din est nu mai poate fi neglijată. Pe de altă parte, legăturile dintre companiile europene și cele din China nu mai sunt de mult o noutate și marii producători de pe bătrânul continent au beneficiat, deja, din plin de avantajele „mirajului chinezesc” (ieftin și bun).
Cei care au pierdut par să fie micii producători de componente din Europa, pe care aproape că nu i-am mai văzut la IAA.
Apariția producătorilor chinezi în Europa, mai ieftini și mai deschiși la colaborări, inclusiv de anvergură mai mică, ar putea reprezenta o oportunitate pentru apariția de noi producători de camioane și nu numai, aspect imposibil cu câțiva ani în urmă, când accesul la componente-cheie era, practic, imposibil fără asumarea unor volume irealizabile pentru un nou venit.
În concluzie, în încercarea de a recrea imaginea oferită la IAA, menționez faptul că standurile producătorilor tradiționali europeni și-au ocupat locul obișnuit, companiile turcești își mențin, la rândul lor, poziția deja câștigată, fiind percepute mai degrabă ca „europene” (probabil aceștia vor fi prima linie de confruntare și/sau colaborare cu chinezii), iar China intră în forță, încercând, parcă, să ardă etape. Și a fost expus și modelul Semi, de la Tesla… Într-un stand mic, dar exercitând cota de atenție scontată. Interesant!
La capitolul „îndrăzneală” (chiar tupeu) a celor din China, am sesizat, din nou, (este adevărat că la o scară mult diminuată) acea practică deranjantă – echipe de persoane (evident, din China) care trec pe la standuri cu aparate foto și instrumente de măsurare… se bagă pe sub mașini, măsoară și pozează elemente constructive… Speram ca acest fenomen, extrem de agasant cu aproximativ 15 ani în urmă, să fi dispărut.
Și electrificarea
Electrificarea transporturilor a fost omniprezentă, în cadrul IAA. Și nu mai discutăm doar de un concept validat, ci de soluții funcționale, care pot răspunde oricărui tip de transport, cu avantaje și dezavantaje, dar perfect operaționale… la nivel de vehicule. Și, de aici, mesajul producătorilor nu se mai poate opri la nivelul prezentării soluțiilor tehnice, ci trece și chiar s-a concentrat, în cadrul IAA, către zona de lobby. Fără o infrastructură de încărcare a bateriilor, electrificarea transporturilor rămâne, în cel mai bun caz, la nivelul experimentelor locale. În plus, fără proiectarea unui cadru în care sistemul de taxe și/sau ajutoare pentru achiziție să avantajeze transportul electric, acest nou drum se împotmolește încă din start, fiind semnificativ mai scump față de varianta clasică, diesel.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro