La fel ca în ultimii ani, producătorii de vehicule comerciale au prezentat la Hanovra cele mai noi soluții de decarbonizare a transporturilor de marfă.
Standul Daimler Truck de la IAA a avut în centru modelul Mercedes-Benz eActros 600, primul camion electric cu baterii pentru aplicații pe distanțe lungi. Cu o capacitate a bateriei de peste 600 kWh și autonomie de aproximativ 500 km cu o încărcare, eActros 600, care a câștigat și titlul de Camionul Anului 2025, va intra în producția de serie la finalul lunii noiembrie. Primele unități vor fi livrate clienților înainte de finalul anului. Daimler Truck a primit, deja, comenzi pentru 2.000 de camioane electrice eActros 600, dar și scrisori de intenție pentru alte câteva mii de unități.
Cu un sistem de propulsie foarte eficient, eActros 600 poate parcurge aproximativ 500 km, fără încărcări intermediare, cu o greutate a combinației de 40 de tone. Cu încărcări intermediare, în timpul pauzelor obligatorii ale șoferilor, eActros 600 va putea parcurge peste 1.000 km pe zi. Ca parte a evenimentului „Daimler Truck Media Night” din Hanovra, eActros 600 a făcut o călătorie nocturnă până la Berlin și retur, pentru a trimite un mesaj pentru factorii de decizie germani și europeni: „Vehiculele Daimler Truck fără emisii sunt pregătite, acum infrastructura de încărcare trebuie să urmeze”.
Odată cu startul IAA, Daimler Truck a lansat, în Europa noua marcă TruckCharge, care grupează toate ofertele companiei legate de încărcarea camioanelor electrice și infrastructura de încărcare. La standul Daimler Truck a mai fost prezent un prototip Mercedes-Benz GenH2 Truck, cu celule de combustie, capabil să parcurgă peste 1.000 km cu un plin de hidrogen, precum și vehicule din noua generație FUSO eCanter.
Un alt punct de interes la Daimler Truck Media Night a fost prezentarea viitoarei revoluții tehnologice în digitalizarea camioanelor: vehiculul definit de software.
Actros L cu noua cabină aerodinamică
Dar cum camioanele diesel vor reprezenta încă mult timp grosul pieței, Daimler Truck a expus la IAA și noul Mercedes-Benz Actros L cu aerodinamică îmbunătățită, care va intra în producția de serie în luna decembrie. Noua cabină ProCabin, cu secțiune frontală mai lungă, dar și alte optimizări aerodinamice, generează economii de consum de până la 3%.
În plus, pentru unele modele Actros, este disponibil un tren de rulare optimizat, format din transmisia G291-12 și puntea spate RAR 2.278d, care asigură o experiență de conducere îmbunătățită, în special la accelerarea în rampe, și o rulare mai silențioasă și mai plăcută, datorită reducerii turației la viteze de croazieră.
Ford F-MAX aduce camere video
Ford Trucks a prezentat, la IAA 2024, pe lângă modelul electric F-Line E, așteptat pe piață în 2025, și o versiune modernizată a modelului său pentru distanțe lungi, F-MAX. Acesta vine cu o nouă generație a motorului EcoTorq, care se bazează pe actualul propulsor de 12,7 litri, dar cu elemente mecanice revizuite în proporție de 90%.
La Ecotorq Gen2, puterea maximă a crescut de la 500, la 510 CP, iar cuplul maxim de la 2.500, la 2.600 Nm. În ciuda performanțelor mai bune, noul motor este și mai economic, permițând autotractoarelor F-MAX să se încadreze în clasa a doua de emisii de CO2 la calcularea noilor taxe de drum europene. Motorul este folosit împreună cu noua cutie de viteze automatizată cu 16 rapoarte, dezvoltată de Ford Trucks.
Pe lista de noutăți se află și o serie de optimizări aerodinamice, inclusiv un sistem de camere video ce înlocuiesc oglinzile clasice. Sistemul opțional cuprinde două camere laterale, montate pe uși, imediat sub geamuri, dar și o cameră de colț, montată deasupra parbrizului. Aceasta din urmă proiectează imaginea pe un ecran separat, situat deasupra celui principal, pe partea pasagerului. Noul F-MAX 510 urmează să ajungă la dealerii Ford Trucks în 2025.
Scania, cu 7 pachete de baterii
Scania a adus, la IAA, o gamă completă de camioane cu motoare cu combustie, ce pot fi alimentate și cu biocarburanți, dar și camioane electrice pentru toate aplicațiile. Special pentru transportul pe distanțe lungi, a fost dezvoltată o versiune specială de cap tractor, cu 7 pachete de baterii, față de maxim șase disponibile până acum. Aceasta a fost obținută prin montarea unui pachet de baterii de dimensiuni noi sub cabină. Cu o capacitate totală a bateriilor de 728 kWh, autotractorul electric este capabil să parcurgă până la 532 km fără reîncărcare, în combinații de 40 de tone.
Versiunea cu baterie de 728 kWh se alătură în gamă celorlalte configurații de baterii oferite de Scania, de 416, 520 și 624 kWh. Acestea le permit operatorilor de transport să aleagă exact autonomia de care au nevoie, cu avantaje în ce privește greutatea și, implicit, sarcina utilă ce poate fi transportată.
Portofoliu uniform de servicii
Dar, poate cel mai important, Scania a lansat, la IAA, un nou portofoliu de servicii modulare, Services 360, care facilitează achiziționarea de soluții personalizate de către clienții internaționali, oriunde își desfășoară activitatea în Europa.
„Această lansare vine într-un moment în care vedem clienții noștri crescând în dimensiune și făcând afaceri cu noi în mai multe țări simultan. Vehiculele sunt folosite dincolo de frontiere mai des, iar flotele cresc. Cu Services 360, Scania devine primul producător OEM care poate oferi proprietarilor de flote o modalitate ușoară de a accesa și cumpăra exact aceleași soluții în toată Europa”, spune Mikael Blom, product manager Scania.
Numele serviciilor, conținutul și termenii și condițiile acestora au fost în mod tradițional o afacere națională, în industria transporturilor. Scania îmbunătățește acum experiența clienților prin introducerea de soluții modulare, complete, unde clienții stabilesc nivelul de conținut în dialog cu Scania. După aceea, toți clienții Scania vor ști exact la ce se pot aștepta, la fel și întreaga rețea de service.
Portofoliul de servicii Scania este format din blocuri predefinite, identice în toată Europa. Clienții pot alege orice, de la întreținerea de bază până la serviciile unice Scania cu întreținere flexibilă: întreținere bazată pe condiții, care permite, de obicei, mai mult timp de funcționare și mai puține vizite la atelier. Sau Scania ProCare, cu înlocuiri preventive ale componentelor critice și servicii digitale, cum ar fi poziționarea flotei și performanța vehiculului, care asigură proprietarilor de flote să profite la maximum de vehiculele lor. Scania introduce, acum, și Max24, un serviciu și o promisiune că camioanele defecte vor fi din nou pe drum în 24 de ore, oriunde operează în Europa.
Noua gamă IVECO S-eWay Rigid
Tot la IAA 2024, IVECO a lansat gama de autoșasiuri electrice IVECO S-eWay Rigid, proiectată pentru aplicații urbane și regionale cu greutăți de până la 44 de tone (cu remorcă). S-eWay Rigid împarte platforma cu gama de autotractoare electrice S-eWay. În plus, în proiect au fost implicați și carosieri, asigurând ușurința montării suprastructurilor (distribuție, construcții, aplicații municipale sau specializate). Clienții pot opta între versiuni 4×2 sau 6×2 și diferite suspensii, cabine și ampatamente, pentru a crea vehiculul perfect pentru nevoile lor.
Se pot alege variante cu 4, 5 sau 7 pachete de baterii Microvast, cu o capacitate de 70 kWh fiecare, pentru o capacitate totală de 280-490 kWh. Bateriile pot fi poziționate conform cerințelor carosierilor, inclusiv pe o singură parte. În configurația de top, cu 7 pachete de baterii, autonomia poate fi de până la 400 km. Bateriile pot fi încărcate la puteri de până la 350 kW, caz în care o încărcare de mai puțin de 45 de minute poate recâștiga o autonomie de 200 km.
S-eWay Rigid este propulsat de o axă electrică cu două motoare, produsă de FPT Industrial, ce dezvoltă o putere continuă de 480 kW și un cuplu de 1.800 Nm. Sunt oferite trei tipuri de prize de putere: de voltaj redus (de exemplu, pentru lifturi spate), ePTO de voltaj înalt (pentru transport frigorific, putere de până la 20 kW) și Mech ePTO (mecanic sau hidraulic, până la 60 kW putere continuă, pentru colectare de deșeuri, manipulare de containere, macarale și suprastructuri basculabile).
Premieră IVECO eMoovy
IVECO a lansat, la Hanovra, și primul său vehicul comercial ușor de dimensiuni medii, electricul eMoovy. Rezultat al parteneriatului cu Hyundai Motor Company, acesta este primul șasiu-cabină electric de 3,5 tone din Europa, putând fi ușor carosat pentru multiple aplicații. Platforma eLCV, construită de Hyundai, oferă unele dintre cele mai avansate tehnologii de electromobilitate. De aceea, eMoovy oferă capacitatea de încărcare a unor vehicule mai mari, cu un spațiu de marfă de până la 10 m3 și o sarcină utilă de până la 1,5 tone.
IVECO eMoovy este disponibil cu două versiuni de baterie, de 63 sau 76 kWh, pentru o autonomie de peste 320 km, în ciclu WLTP. Bateriile se pot încărca la puteri de până la 350 kW, putându-se recâștiga o autonomie de 100 km în mai puțin de 10 minute. Încărcarea la curent alternativ se poate face la puteri de până la 7 kW (monofazat) și 11 kW (trifazat). eMoovy dispune și de tehnologia „Vehicle to Load”, putând alimenta diversele echipamente la puteri de până la 3,6 kW, de la o priză de 230V AC.
Volvo privește spre viitor
Standul Volvo Trucks de la IAA 2024 a avut în centru noua gamă Aero, care cuprinde inclusiv versiuni electrice și alimentate cu biocarburanți. Suedezii au adus la Hanovra și un model american, Volvo VNL, echipat cu tehnologie de condus autonom. Alături de noul său model Volvo FH Aero Electric 4×2, cu Sistem de Monitorizare folosind Camere, destinat transportului de lungă distanță, a fost expus și noul FM Low Entry, primul camion Volvo dezvoltat exclusiv cu propulsie electrică, având ca destinație misiunile urbane. Emblematicul Volvo FH16 Aero a fost prezentat alături de noul motor D17, de 16,7 litri. Cel mai puternic motor de camion de serie este, de asemenea, certificat pentru alimentarea cu HVO și biodiesel B100.
Privind spre viitor, Volvo Trucks a expus și tehnologia axei electrice, dezvoltată pentru următoarea sa generație de camioane electrice, care permite o autonomie de până la 600 km. De asemenea, la Hanovra a fost adus și un prototip Volvo Fuel Cell, folosit în testele pentru tehnologia cu hidrogen. În afară de gama largă de vehicule, Volvo a prezentat și serviciile pregătite pentru următoarea generație de camioane, inclusiv servicii de încărcare pentru camioane electrice.
SuperMAN
MAN a avut două premiere electrice la IAA 2024: noul eTGL, dar și o versiune eTGX șasiu 6×2 cu 7 pachete de baterii, pentru o autonomie de aproximativ 650 km. Dar poate cea mai importantă noutate pentru anul viitor este primirea unui nou motor diesel de 13 litri, inaugurat în Grupul TRATON de gama Scania Super. Pe lângă motorul D30, noua gamă MAN PowerLion dispune de o nouă transmisie, aerodinamică optimizată și noi sisteme de frânare. Motorul D30 este disponibil în șase versiuni de putere, între 380 și 560 CP (cuplu maxim de la 2.100 la 2.800 Nm) și este cuplat mereu cu noua transmisie MAN TipMatic 14. Datorită noutăților, autotractoarele MAN MY 2025 promit un consum redus cu până la 4%.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro