IAA Hanovra: „Cooperare” la cote noi

Noi granițe ale performanței sunt, astăzi, atinse cu ajutorul dezvoltării unor cooperări care păreau improbabile cu doar câțiva ani în urmă, iar cea mai mare expoziție din lume pentru vehicule comerciale, IAA Hanovra, a surprins cu eleganță noile tendințe ale industriei.

Asemenea unei cutii cu bomboane, cu un ambalaj frumos, și IAA impresionează vizitatorii prin eleganță și spectaculozitate, însă adevărata valoare apare când intri în amănunte. Abia atunci simți potențialul real, pentru care „ambalajul” a avut, în special, rolul de încurajare.

Cea de-a 66-a ediție a IAA a găzduit 332 de premiere mondiale și peste 100 de premiere europene. „Condusă de idei” (motto-ul acestei ediții a IAA), expoziția a surprins evoluția viitoare a transporturilor, în acest sens conturându-se trei direcții principale: mobilitate electrică, digitalizare și logistică urbană.

Indiferent dacă este vorba despre autobuze sau van-uri, producătorii și-au dezvoltat modele propulsate electric, iar camioanele grele destinate transportului urban vor face, de asemenea, pasul către „electric“.

La capitolul carburanți alternativi, gazul pare, de asemenea, să câștige teren, inclusiv pentru aplicații pe distanțe lungi.

Prin digitalizare, productivitatea, siguranța și vizibilitatea ating noi dimensiuni. Sistemele automate preiau tot mai mult din responsabilitățile șoferului și îi fac munca mai ușoară. Mersul în pluton sau rezervarea digitală a unui loc de parcare pentru camioanele care operează pe distanțe lungi sunt exemple grăitoare despre avantajele pe care tehnologia le oferă.

Pentru transportul urban, un accent important este pus pe siguranță, numărul mare de camere și senzori instalate pe vehicule reducând semnificativ riscurile de accident.

Nici România nu a lipsit de la Hanovra. WindSoft, dezvoltator de soft-uri dedicate transporturilor și logisticii, a avut, pentru prima dată, un stand în cadrul IAA, iar reacțiile venite din partea transportatorilor Vest-europeni sunt foarte promițătoare.

Am admirat, de asemenea, mașina din standul EMPL (companie specializată în autovehicule pentru intervenții). Aceasta urma să fie livrată, imediat după expoziție, către firma timișoreană Ravitex.

„Noi livrăm” a folosit ca motto Daimler, dorind să împărtășească pașii importanți deja realizați către transportul viitorului. Iar atunci când camionul electric se mișcă fără zgomot, autobuzul cu forme din filmele SF este gata să transporte pasageri, iar van-ul dispune de un sistem automat de identificare a coletului ce trebuie livrat, nu poți să nu fi impresionat. Sunt aspecte deja prezentate ca tendințe, în ultima vreme, însă acum nu mai este vorba despre machete sau desene – mașinile s-au mișcat, dronele au zburat și au aterizat pe capota van-ului, roboții destinați, de asemenea, livrărilor au coborât din autoutilitară…

Constructorul german a organizat un adevărat show, însă ceea ce a dorit să transmită a fost legat, în primul rând, de funcționalitatea acestor inovații. Un exemplu, în acest sens, este reprezentat de sistemul de management inteligent al energiei, dedicat camionului electric. Împreună cu FleetBoard pentru distribuție urbană, acesta a creat posibilitatea ca șoferul să poată vizualiza, în permanență, capacitatea camionului de a finaliza activitatea pentru ziua în curs. În cazul în care apare riscul ca energia din baterii să nu acopere raza de acțiune necesară, camionul poate fi utilizat într-un mod „eco”, ce asigură maximizarea distanței parcurse. Șoferul este informat permanent, cu ajutorul unei tablete, asupra tuturor informațiilor esențiale – rază, baterii, rută…

Dar, pentru că vorbeam, la începutul articolului, despre „cooperări”, merită să comentăm proiectul dezvoltat de Daimler împreună cu Sortimo (lider mondial în producția de rafturi pentru industria auto) și TNT. Este vorba despre un client care deține autovehicule Mercedes-Benz Vito, compartimentul de marfă fiind dotat cu numeroase rafturi. Practic, respectiva firmă lucrează cu sute de repere, angajații deplasându-se la clienți pentru diferite lucrări.

Însă trebuie să se asigure, în fiecare zi, că dispun de suficiente piese. Practic, în fiecare dimineață, angajații mergeau la sediul firmei sau la distribuitorul de piese, pentru a completa reperele consumate – timp consumat și posibilități de a greși, având în vedere numărul mare de repere. Daimler, împreună cu Sortimo, a creat o aplicație care îmbunătățește lucrurile radical.

Angajatul nu trebuie decât să scaneze cu telefonul mobil codurile de bare din dreptul rafturilor rămase fără repere. Comanda pleacă automat către furnizorul de piese, care pregătește pachetul. Curierul preia coletul și îl livrează în timpul nopții. Aplicația Daimler îi oferă acestuia informații legate de poziția mașinii, iar, atunci când curierul este destul de aproape, îi deschide ușa compartimentului marfă, care se încuie după plecarea curierului. Astfel, angajatul firmei găsește dimineață pachetul cu piesele necesare, fără a mai fi necesară deplasarea la firmă. Serviciul funcționează experimental de peste o lună de zile și reprezintă o nouă demonstrație a potențialului pe care tehnologia modernă îl are.

Și pentru că suntem la van-uri, trebuie menționată apariția Mercedes PRO, care este un nou brand dedicat acestui utilitarelor ușoare. Va fi lansat în prima jumătate a anului viitor și va cuprinde toate serviciile legate de transportul cu această categorie de vehicule. Prima componentă va fi soluția de conectivitate. Acest serviciu va putea fi accesat on-line și va reprezenta un instrument de management al flotei (mașini și șoferi), oferind informații importante precum poziționarea vehiculului, nivelul de carburant în rezervor, intervale de mentenanță etc. Șoferii pot comunica oricând cu managerii, printr-o aplicație instalată pe telefonul mobil. Serviciul va putea funcționa pe modelele Sprinter și Vito, aflate deja în exploatare.

Pentru DAF, marea noutate o reprezintă lansarea propriului sistem de management al flotei, DAF Connect. Localizarea vehiculului, consumul de carburant, distanța parcursă, modul de exploatare a flotei și timpul în care nu este utilizată sunt informații disponibile în interfața on-line a sistemului, ce poate fi adaptată în funcție de solicitările clienților.

Rapoartele furnizate de sistem oferă posibilitatea de a compara, de exemplu, consumul de carburant înregistrat în trecut cu cel prezent, pe vehicule și pe șoferi.

Funcția Live Fleet View prezintă informații legate de poziția întregii flote, oferind posibilitatea optimizării rutelor și timpilor de condus. În funcție de setările utilizatorului, sistemul poate oferi emite legate de viteză, traseu, loc, sau consum de carburant. De asemenea, sistemul oferă posibilitatea planificării reparațiilor și mentenanței.

DAF a anunțat, de asemenea, optimizarea motoarelor Paccar PX-5 și PX-7, ce echipează modelele LF și CF. Noile îmbunătățiri aduse motoarelor și transmisiei au dus la un cuplu mai mare, în condițiile scăderii numărului de rotații. Astfel, la 85 km/h, motorul are cu 300 rpm mai puțin și poate genera până la 4% reducere a consumului de carburant.

Iveco

Iveco, împreună cu Michelin și Petronas, a prezentat un concept pentru camionul viitorului. Iveco Z Truck propune o aerodinamicitate îmbunătățită, recuperarea căldurii pierdute, folosirea gazului natural lichefiat pentru propulsie (biogaz pentru a atinge nivelul 0 de emisii de CO2), zero accidente prin utilizarea noilor tehnologii de siguranță (condusul autonom reprezintă ținta finală) și reconfigurarea totală a cabinei, pentru a răspunde noilor realități. Conceptul explorează viitorul rol al șoferului, care ar putea deveni un operator logistic, în condițiile condusului autonom.

Motorul LNG dezvoltă 460 CP și 2.000 Nm, iar transmisia automată are 16 trepte. Rezervorul, de 1.200 l, asigură o autonomie de 2.200 km. Prin acest concept, constructorul italian rămâne principalul responsabil cu „poezia”, în condițiile unui IAA tot mai pragmatic. Bineînțeles, Iveco punctează și la acest capitol, vârful de lance fiind noul Stralis NP, ce înglobează întreaga experiență de 25 de ani, în utilizarea gazului natural, a constructorului italian.

Pe lângă beneficiile legate de reducerea poluării, inclusiv cea fonică, Stralis NP oferă un TCO îmbunătățit față de camioanele diesel clasice și performanțe comparabile – 400 CP, autonomie de 1.500 km, aceeași masă utilă. În plus, reprezentanții Iveco au amintit faptul că, până în 2025, distanța maximă între stațiile de alimentare cu gaz, în Europa, va fi de 150 km.

Odată cu lansarea TGE, MAN a devenit furnizor de soluții complete, de la 3 t la 44 t.

Noul MAN TGE oferă o mare varietate de modele, două ampatamente, trei înălțimi pentru acoperiș (2.340 mm, 2.575 mm, respectiv 2.800 mm înălțime totală) și trei lungimi pentru autovehicul, de la 5.983 mm la 7.388 mm. Volumul pentru compartimentul marfă poate ajunge la 18,3 mc.

Masa maximă pentru TGE variază între 3 t și 5,5 t. Pentru modelul de 3,5 t, masa utilă poate ajunge la 1,5 t. Tracțiunea poate fi pe puntea față, pe puntea spate, sau integrală, pentru cutia de viteze putându-se opta pentru o variantă manuală, cu șase trepte, sau una automată, cu opt trepte. Motorul de 2 l ce echipează TGE dezvoltă puteri între 102 CP și 177 CP.

Probabil cea mai apreciată premieră din standul MAN a constituit-o lansarea EfficientLine 3. Constructorul german anunță o reducere cu 6,35% a consumului de carburant față de generația precedentă, iar asta înseamnă foarte mult. Testul comparativ s-a desfășurat între MAN TGX 18.500 4×2 BLS EfficientLine 3 și MAN TGX 18.480 4×2 BLS EfficientLine 2.

Tot în standul MAN a fost expusă noua navă amiral, TGX PerformanceLine Edition, ce propune noi elemente de design, și un motor de 640 CP.

Nici propulsia electrică nu a lipsit. Un cap tractor MAN TGS, pur electric, a fost realizat pentru livrările de noapte în interiorul orașelor.

Renault Trucks a prezentat upgrade-ul realizat pentru Seria T, la nici trei ani de la lansarea acesteia, prin care se obține o nouă reducere a consumului de carburant cu 2%. În același timp, masa utilă a fost majorată cu 114 kg și, de asemenea, trebuie menționată introducere Optivision, sistem predictiv de pilot automat.

Motoarele DTI 11 și DTI 13 au fost, de asemenea, îmbunătățite, obținându-se o mai bună combustie și, astfel, reducându-se consumul. În același timp, sunt compatibile cu normele EURO 6, pasul C, care devin obligatorii pe 31 decembrie 2016. Aceste motoare sunt cuplate cu noua generație de cutii de viteze robotizate Optidriver, ce includ Optivision, cu sistemul de predictive cruise control conectat la GPS. În timpul fiecărei curse, sistemul înregistrează ruta, utilizând informațiile pentru toate camioanele echipate cu Optivision. Astfel, un camion poate optimiza consumul de carburant încă de la prima parcurgere a rutei, dacă un alt camion a mai trecut pe acolo, împreună cu pachetul Fuel Eco+ putându-se ajunge la o reducere cu 5% a consumului.

Punctul forte al standului Renault Trucks l-a constituit T Maxispace High Edition, despre care puteți citi în paginile următoare ale revistei.

Și pe segmentul de distribuție sunt noutăți. Renault Maxity, ce acoperă gama 3,5 – 4,5 t, poate fi echipat cu motoare EURO 6 DTI 3, cu puteri de 130 CP sau 150 CP, ce utilizează tehnologia SCR. Autovehiculele sunt dotate standard cu funcția Eco-Mode, ce asigură un consum scăzut de carburant, indiferent de cât de tare este apăsată pedala de accelerație. Merită menționată și noua suspensie spate, care a asigurat o creștere a masei utile pentru Maxity, ce poate ajunge la 2.681 kg.

„Distribuția” este completată de modelul Renault Master, disponibil de la 2,8 t la 4,5 t și cu motoare EURO 6, având puteri cuprinse între 110-170 CP.

Noua generație de camioane Scania a putut fi admirată, atinsă și testată cu ocazia IAA, iar standul constructorului suedez a fost unul foarte aglomerat. Însă constructorul pune accent, în primul rând, pe serviciile care înconjoară vehiculul. Astfel, Scania lansează soluții adaptate pentru 36 de aplicații diferite, cu scopul de a oferi autovehiculul și serviciile optime pentru fiecare client în parte.

Acest instrument va reprezenta un suport pentru echipa de vânzări a constructorului suedez, care, în urma dialogului cu operatorii de transportat, va putea propune soluțiile menite să asigure cea mai bună profitabilitate. Digitalizarea a permis accesul la tot mai multe date operaționale, iar informațiile acumulate creează premisele adaptării tot mai precise a produselor, schimbând modul în care interacționează firmele pe piață. În acest sens, declarația unuia dintre reprezentanții Scania a fost elocventă – „Intrăm cu repeziciune într-o lume în care serviciile și managementul inteligent al informațiilor creează bazele profitabilității”.

Unul dintre beneficiile importante oferite, astăzi, de Scania este și planul flexibil de mentenanță, ce are în vedere modul real de utilizare al camioanelor, fără a se mai baza strict pe abordarea clasică (număr de km parcurși și perioadă).

Din stand nu puteau lipsi și vehiculele ce utilizează carburanți alternativi – gaz natural lichefiat (LNG) și un hibrid ce combină HVO (carburant pe baza de ulei vegetal) cu electric.

Volvo Trucks utilizează, într-un vehicul concept, „Puterea cunoștințelor”, pentru o reducere cu 30% a consumului de carburant pentru transportul pe distanțe lungi. Acest lucru este posibil în principal datorită sistemului de propulsie, design mai aerodinamic și optimizarea masei. Iar oficialii Volvo susțin că acesta este doar începutul.

Utilizarea camerelor video în locul oglinzilor retrovizoare, echiparea cu anvelope care oferă o rezistență redusă la rulare, remorcă cu o greutate redusă cu două tone, comparativ cu cea de referință, și lanț cinematic îmbunătățit – sunt câteva dintre caracteristicile conceptului.

Lucrările la Volvo Concept Truck au început încă din 2011, iar obiectivul constă în creșterea cu 50% a eficienței transporturilor de cursă lungă, cu autocamioane.

Conceptul face parte dintr-un proiect de cercetare, deci nu va fi disponibil pe piață. Totuși, anumite caracteristici aerodinamice ale acestuia au fost implementate deja pe vehiculele Volvo Trucks produse în serie și, în viitor, este posibil să fie aplicate în serie mai multe dintre soluțiile cu care este echipat.

O altă direcție de cercetare este condusul autonom, iar constructorul suedez se concentrează pe segmentele unde această tehnologie poate aduce beneficii imediate, cum ar fi exploatările miniere. În acest sens, un Volvo FMX autonom este testat de puțină vreme într-o mină din Nordul Suediei, fiind complet integrat în operațiunile companiei miniere.

„Conectează-te” – a reprezentat motto-ul Krone, care continuă dezvoltarea soluțiilor telematice, prin Trailer Evaluation Tool și Trailer Efficiency App. Aceste soluții au fost gândite pentru a ajuta transportatorii în managementul flotei de remorci. Operatorii pot avea, astfel, o imagine a flotei din punct de vedere operativ, tehnic și al aspectelor legate de afacere. Pot fi evaluate și comparate, în acest mod, performanțele pe care diferitele configurații de vehicule le au. Comparațiile sunt realizate pe baza costurilor, a consumului de carburant și a emisiilor de CO2. Cu ajutorul Trailer Efficiency App, toate aceste informații pot fi accesate pe telefonul mobil.

Bineînțeles, nici inovațiile tehnice nu au lipsit. Amintim în acest sens noul concept de anvelope „Easy Rider” (marcă proprie), cu capacitate mai mare de încărcare, și soluția de dezinfectare pentru transportul frigorific.

Schmitz Cargobull a prezentat o nouă abordare a potențialului creat de digitalizare, printr-un interesant parteneriat. Schmitz Cargobull Telematics și TruckIN dezvoltă noi servicii sub formă de platforme inteligente pentru recrutarea de șoferi, accesarea de comenzi de transport și executarea acestora, precum și capacități disponibile de transport. Schmitz Cargobull investește în TruckIN, deținând 20% din capital și asigurând, astfel, dezvoltarea viitoare a serviciilor, ce vor fi disponibile începând cu anul viitor – platforma pentru recrutare șoferi la începutul lui 2017 și aplicația privind capacitățile de transport disponibile pe piață, în a doua parte a anului. Aceste aplicații vor ajuta la reducerea numărului de km parcurși pe gol de către transportatori și vor ameliora problema lipsei de șoferi cu care se confruntă întreaga industrie.

Parteneriatul dintre Schmitz Cargobull și TruckIN reprezintă o nouă strategie de dezvoltare a serviciilor dedicate remorcilor. Scopul este acela de a utiliza cât mai mult potențialul creat de digitalizare în jurul remorcii și a mărfurilor.

O altă premieră „electrică” a constituit-o lansarea noului e-Crafter. Volkswagen Vehicule Comerciale oferă transport cu emisii zero în interiorul orașelor. Conceptul e-Crafter asigură o autonomie de 200 km și masă utilă de până la 1,7 tone, primele autovehicule urmând să intre în exploatare anul viitor.

Efortul de a crește eficiența transporturilor este susținut puternic și de către producătorii de anvelope. În acest sens, Hankook a extins familia de anvelope e-cube Blue pentru transport pe distanțe lungi. Pentru toate pozițiile pe axe (directoare, motoare, semiremorcă), anvelopele au fost etichetate cu A pentru rezistența la rulare. Pe lângă reducerea consumului de carburant cu 8% (în legătură cu anvelopele), constructorul declară că noua generație va aduce un plus de până la 17% pentru distanța parcursă și o creștere a rezistenței cu până la 55%, în comparație cu actuala generație.

IAA continuă să ofere o imagine exactă asupra tendințelor din industria transporturilor. Anul acesta, au participat expozanți din 52 de țări, top cinci țări străine fiind ocupat de China (229), Italia (145), Olanda (121), Turcia (92) și Franța (85). Aproximativ 245.000 vizitatori au trecut pragul expoziției la această ediție.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

Hanovra, Germania

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.