ID LOGISTICS: 5 ani, pe val

ID Logistics a aniversat, în octombrie, cinci ani de activitate în România. 5 ani în care echipa companiei a crescut până la 1.300 de angajați, iar cifra de afaceri la aproximativ 130 de milioane de lei. Despre ieri, despre astăzi, dar și despre mâine, am stat de vorbă cu Paul Niță, director general ID Logistics.

Paul Niță

ZIUA CARGO: Care a fost evoluția ID Logistics în România?

Paul Niță: La 1 octombrie 2017, începeam primele operațiuni în România și deschideam un prim depozit de ambient, pentru Carrefour. Ne-am confruntat cu destule provocări, am schimbat furnizorii de utilaje… dar, în anii respectivi, 2017- 2018, cea mai mare problemă a fost criza forței de muncă. Ne-am format, însă, o echipă puternică, din angajații cu care am pornit atunci la drum, 80% fiind cu noi și în ziua de astăzi.

În 2018, am început să punem bazele echipei de management, iar, în 2019, am preluat încă 2 depozite, unul de fresh, în București, și unul de ambient și fresh, în Deva. În 2020, am pornit un depozit de la 0, în plină pandemie, cu provocări complet noi.

Dacă, în 2017, am început cu circa 350 de persoane, dintre care aproximativ 300 de angajați proprii, am ajuns, astăzi, la 1.300.

Cel mai mic depozit al nostru are 18.000 mp, iar cel mai mare are 65.000. În momentul acesta, avem depozite la București (în P3 și la Ștefănești) și Deva și urmează, pe 5 decembrie, să mai începem încă un depozit, la Timișoara.

Care este secretul retenției angajaților?

Cred că este importantă abordarea și modul în care lucrăm cu oamenii. Convingerea noastră, atât la nivel de grup, cât și la nivel de filială, este că managementul trebuie să susțină oamenii direct productivi (care reprezintă 95% din personalul unei firme de logistică). Veniturile sunt generate, în principal, de mișcarea mărfurilor în depozit, din care plătești, de fapt, și salariile managementului. De aceea, relația cu ei trebuie construită cu grijă.

De exemplu, pentru colegii care lucrează în depozit, contează foarte mult, în perioadele de vârf, să cunoască în detaliu programul de lucru, pentru a-și putea organiza mai bine și programul lor privat. Nu este plăcut pentru niciun coleg să fie în permanență la dispoziția companiei, mai ales când și-a stabilit diverse activități acasă. De asemenea, le dăm posibilitatea de a-și evalua superiorii, ceea ce n-a scos la iveală foarte multe lucruri noi, dar pentru oameni a contat faptul că sunt consultați și ascultați.

Sunteți una dintre companiile din România care a recurs la angajarea unor persoane din afara UE. Sunteți mulțumiți de rezultate?

Angajarea de personal din afara UE este un proiect de succes. Avem angajați din Nepal, din Bangladesh, din Pakistan și din India. Există o mică barieră de comunicare, ei neștiind limba engleză la un nivel care să le permită să înțeleagă toate exigențele. Nici colegii noștri români nu vorbesc o engleză atât de avansată încât să poată explica în mod corect toate detaliile. Dar au găsit variante să se înțeleagă.

Am învățat că diversitatea devine un atribut de bază al culturii companiei noastre și o tendință pe care o vom continua și pe viitor.

Din punct de vedere cultural, sunt non-conflictuali, nu le place să fie certați sau să certe pe cineva. De aceea, când le transmiți câte ceva, de cele mai multe ori au tendința să spună că au înțeles, chiar dacă nu le este clar ce trebuie să facă, ceea ce duce la greșeli. Dar, pas cu pas, putem să identificăm între ei oameni care au capacitatea de a înțelege, iar, împreună cu ei, putem să le explicăm celorlalți.

Cum a evoluat cifra de afaceri?

În 2018, am avut o cifră de afaceri de aproximativ 32 de milioane de lei, iar anul 2022 îl încheiem pe la 130 de milioane, adică am crescut, în medie, cam cu 40 la sută pe an.

Din 2022, începem activitatea pentru un client nou, pentru ca, în 2023, să se mai adauge unul. Anul viitor, vom deservi 6 depozite, cu peste 200.000 mp.

Cât de mult contează inovația în companie?

La nivelul grupului, există trei direcții din care generam inovație. În primul rând, există un concurs intern de inovații, la care participă fiecare țară în parte. România a avut prima calificare oficială anul acesta și am ieșit pe locul 5, cu o inovație legată de ergonomie. Al doilea palier este legat de clienți, cu care susținem workshopuri, studiem procesele și vedem ce mai putem îmbunătăți împreună. Nu în ultimul rând, toți colegii din ID Logistics sunt interesați de a-și face munca mai ușoară, considerând că inovația este parte a ADN-ului nostru.

Cum vedeți viitorul?

Pozitiv, chiar dacă va fi o perioadă mai dificilă, din perspectiva costurilor. Cred cu tărie că este bine venită, din când în când, o corecție în piață. Noi, românii, nu ne-am dat seama cât de mult risipeam (și alimente, și energie). Acum, vom fi nevoiți să învățăm să fim mai cumpătați. Dacă nu mai risipim și nu mai irosim, ne crește tuturor productivitatea. În aceeași unitate de timp/resursă putem produce ceva mai bun, mai valoros. Acest lucru ne va ajuta pe toți dar, într-adevăr, cu un preț ridicat și cu un stres uriaș.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.