Afacerea de transport a suferit transformări importante în ultimii ani și, poate, cel mai bine acestea sunt reliefate prin așteptările pe care angajatorii le au, astăzi, la adresa șoferilor pe care îi angajează.
Astfel, comportamentul și cunoștințele legate de legislație au intrat în topul preferințelor, demonstrând încă o dată importanța pe care o joacă, la ora actuală, păstrarea unei bune relații cu clienții, precum și reducerea numărului de amenzi.
„Astăzi, angajatorii apreciază la șoferi punctualitatea, să aibă un comportament adecvat și să aibă cunoștințe despre arimare. În ceea ce privește timpii de conducere și odihnă, cele mai frecvente greșeli pe care le fac șoferii sunt: introducerea greșită a activităților, neintroducerea activităților, odihnă efectuată mai scurtă decât cea prevăzută de reglementări, neutilizarea conformă a selectorului de activități”, a precizat Zsolt Koncsag, specialist în consiliere profesională IFPTR.
Meseria de șofer s-a schimbat
Meseria de șofer s-a schimbat simțitor, în ultimii ani, la fel și cerințele angajatorilor vizavi de candidați, a arătat un raport al unei companii de audit, lider în Germania pe piața muncii.
Conform raportului „Piața muncii 2019”, s-a ajuns la următoarea concluzie:
Dacă acum 10 ani se căutau șoferi cu experiență, acum acest aspect nu mai figurează drept criteriu de angajare.
Asta nu însemnă că a dispărut, doar că nu mai este pe primul loc. Acum se caută șoferi care:
- Au cunoștințe legate de arimare.
- Respectă punctualitatea.
- Au un comportament adecvat.
52% dintre cei chestionați au răspuns că acesta (comportamentul) este un criteriu monitorizat constant la șoferi.
Dacă am pomenit punctualitatea, trebuie să discutăm despre două regulamente și de o directivă, care se referă la timpii de conducere și de odihnă a conducătorilor auto, precum și utilizarea aparatelor tahograf.
„Trebuie să începem cu o veste neplăcută – numărul amenzilor este destul de mare, în fiecare an. De exemplu, în 2018, ISCTR a sancționat un număr de 44.382 de contravenții, iar, în 2019, s-a ajuns la 38.102 de contravenții pentru nerespectarea timpilor de conducere și odihnă și pentru utilizarea necorespunzătoare a tahografului”, a arătat Zsolt Koncsag.
La utilizarea necorespunzătoare a tahografului, putem aminti neintroducerea, sau introducerea greșită a activității, precum și a simbolului țării la începutul și sfârșitul zilei de lucru.
În ceea ce privește timpii de conducere și odihnă, vorbim de diminuarea odihnei zilnice reduse/normale, a odihnei săptămânale și de depășirea conducerii continue fără pauză.
Pe Directiva 15, care se referă la timpul de muncă al lucrătorilor mobili, inclusiv șoferul, amenzi nu prea s-au dat, dar, în viitorul apropiat, va crește numărul amenzilor și la această categorie, cu privire la timpul de lucru săptămânal, munca de noapte, munca fără pauză. „IFPTR este o entitate care este interesată de soarta șoferilor și după examen, deoarece plecăm de la ideea că, dacă omul știe regulile de joc, are șanse mai mari de succes în jocul vieții. Dacă adunăm cuantumul amenzilor prezentate și în manuale IFPTR, reiese o sumă destul de consistentă. E mai bine ca sumele respective să rămână la firme și la șoferi”, a spus Zsolt Koncsag.
Tahograful
În ceea ce privește utilizarea tahografelor, orice activitate desfășurată departe de vehicul trebuie introdusă manual.
Una dintre greșelile majore este introducerea pauzei, de la scoaterea cardului până la introducere.
„Este și simplu de făcut, deoarece doar confirmi întrebarea, dacă m-am odihnit de la scoatere până în prezent. Problema apare, când am prestat și alte activități în perioada menționată, decât odihna”, a explicat Zsolt Koncsag.
Un alt aspect este deplasarea, de exemplu, cu mașina personală, la locul de preluare a camionului, care înseamnă altă muncă. Și aceasta trebuie introdusă manual.
„În ultimul timp primesc din ce în ce mai multe telefoane de la șoferi, referitoare la introducerea simbolului țării.
Simbolul țării trebuie introdus la începutul și sfârșitul zilei de lucru, iar, dacă avem tahograf analogic, suntem obligați, de la intrarea în vigoare a pachetului de mobilitate, să îl trecem pe diagramă, la fiecare trecere de frontieră.
Acest lucru nu este valabil la tahografe digitale. Doar din data de 2 februarie 2022, va trebui să introducem simbolul țării la trecerea frontierelor. Ghidul pentru planificarea perioadelor de conducere și odihnă ale conducătorilor auto, marca IFPTR, trece printr-o revizuire, și conține, mai nou, 50 de întrebări practice, venite de la șoferi, cu răspunsuri date de specialiștii IFPTR”, a completat Zsolt Koncsag.
O altă contravenție des întâlnită este diminuarea odihnei zilnice reduse.
„Adică mă odihnesc mai puțin de 9 ore, în 24 de ore. Aici, trebuie să știm să facem diferența între săptămâna calendaristică și intervalul cuprins între 2 odihne săptămânale. Mai trebuie să am în vedere timpul de muncă (amplitudinea) de 15 ore, sau 13 ore, după caz”, a afirmat specialistul IFPTR.
Mulți șoferi, după 15 ore de activitate, se odihnesc 11 ore și cred că au efectuat odihnă zilnică normală, dar, de fapt, este cea redusă, deoarece în 24 de ore de la sfârșitul odihnei zilnice precedente s-au odihnit doar 9 ore.
Același lucru se întâmplă și în cazul efectuării odihnei săptămânale. Să nu uităm că odihna zilnică se poate prelungi, pentru a deveni odihnă săptămânală.
„Astfel, și în acest caz, avem grijă să nu depășim 13 ore sau 15, după caz. Dacă doriți să aflați mai multe, mai ales pe fondul schimbărilor legislative, vă recomand să organizați periodic seminarii pentru șoferi și coordonatori, la care oricând vă stăm la dispoziție. Acestea sunt esențiale pentru a reîmprospăta cunoștințele, a înlătura deprofesionalizarea și a prezenta noutățile”, a explicat Zsolt Koncsag.
Concluzii
Oricât de mult se modifică legislația și oricât de interpretabilă poate fi, un lucru este cert – roata trebuie să se învârtă, cu următoarele concluzii:
- Folosiți conducerea zilnică extinsă numai în cazuri excepționale și perioadele de odihnă minime permise întotdeauna.
- Să nu uităm de introducerea manuală conformă a activității, de fiecare dată, simbolul țării la începutul și sfârșitul zilei de lucru, iar, după 22 februarie 2022, la tahografele digitale, conducătorul auto introduce și simbolul țării în care intră, după trecerea frontierei unui stat membru.
- Să evităm lucrul continuu pe perioade mai lungi de 6 ore fără pauză și, în limita posibilităților, munca de noapte, precum și să ne asigurăm că munca săptămânală nu depășește 60 de ore.
Pentru a afla mai multe despre aceste reglementări și pentru a organiza mai bine timpul de muncă și a reduce cuantumul amenzilor, IFPTR vă stă la dispoziție.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro