Nu mai este niciun secret – gazul și electricitatea vor domina transportul public de călători, într-un viitor nu foarte îndepărtat.
Standurile producătorilor de autobuze și autocare au transmis, la această ediție a IAA, o puternică senzație de siguranță. Soluțiile sunt clare, piața știe ce își dorește, iar producătorii s-au pliat, oferind autovehicule eficiente, ecologice și fiabile.
Iveco a prezentat o viziune circulară în ceea ce privește energia. Un exemplu, în acest sens, este orașul Lille, care operează o flotă de autobuze Iveco CNG, carburantul – biometan – fiind produs din deșeurile municipale.
Pe zona electrică, la standul Iveco au fost expuse modelele Daily Electric Minibus, Heuliez Bus GX ELEC, autobuz complet electric ce utilizează o tehnologie avansată pentru baterii, și noua generație a Iveco Bus Crealis In-Motion-Charging, ce combină cablurile electrice aeriene cu bateriile.
Nu puteau lipsit soluțiile interurbane de transport. Iar Crossway Low Entry Natural Power asigură o soluție economică și ecologică. Buteliile pentru CNG sunt amplasate pe plafon, iar autonomia autovehiculului poate ajunge la 600 km.
Producătorii turci s-au angajat, la rândul lor, în cursa pentru electrificarea transportului. Astfel, Karsan a prezentat două autobuze electrice, Atak și Jest.
Atak Electric a fost realizat în urma unei colaborări între Karsan R&D și BMW. Motorul electric al Atak dezvoltă 230 kW și 2.400 Nm. Sistemul de baterii proiectat de BMW asigură o rază de 300 km, reîncărcarea putând fi realizată în doar 2,5 ore. Autovehiculul are o capacitate de 57 pasageri.
Jest Electric are un motor de 170 CP și 290 Nm și oferă o rază de 165 km. Se poate reîncărca în 8 ore (încărcare lentă), sau în 1,2 ore, prin încărcare rapidă. Bateriile au o garanție de 3 ani sau 120.000 km. Capacitatea de transport este de 26 de pasageri.
La standul MAN am consemnat trei premiere: versiunea electrică a autobuzului urban MAN Lion’s City, noul motor pe gaz E18 și MAN TGE minibus (oferă între 15 și 19 scaune).
Autobuzul electric are un motor amplasat central pe puntea motoare, ceea ce asigură un plus de spațiu la interior. Bateriile sunt amplasate pe plafon și asigură o rază de operare de până la 270 km. Reîncărcarea se poate realiza în doar 3 ore.
Mercedes-Benz crește eforturile de electrificare în transporturi. eCitaro, noul autobuz complet electric, a intrat în producția de serie. Eficiența energetică este îmbunătățită printr-un sistem de management al temperaturii, iar capacitatea bateriilor este de 243 kWh, autobuzul putând transporta până la 88 de pasageri. Reprezentanții Mercedes-Benz consideră că, doar în câțiva ani, acest autobuz va putea înlocui complet pe cele diesel.
Însă, investițiile Daimler în tehnologie nu se opresc doar la zona de producție. Ați auzit de Via? Este o aplicația prin care utilizatorii au acces la transport public, la cerere. Practic, un serviciu de transport public de călători în interiorul orașelor, cu microbuzul, însă fără stații, fără chioșcuri de bilete și, chiar, fără trasee predefinite. În funcție de solicitările călătorilor, traseele sunt optimizare. Mercedes-Benz Vans a devenit partener cu Via și dezvoltă acest tip de transport în mai multe orașe europene.
Scania alege soluția electrică pentru orașe, prezentând modelul Scania Citywide. Însă noutatea vine din zona transportului pe distanțe lungi. Scania Interlink este primul autocar ce utilizează un motor LNG (gaz natural lichefiat). Versiunea expusă, Scania Interlink MD, are 13 m lungime și oferă o autonomie de până la 1.000 km. Practic, în condițiile în care rețeaua de stații de alimentare cu gaz este în plină dezvoltare, în Europa, aceasta ar putea fi soluția pentru transport sustenabil pe distanțe medii și lungi, iar costurile de operare sunt diminuate.
Volvo Bus crede în transportul electric și, totodată, autonom. La ora actuală, producătorul dezvoltă, deja, autobuze autonome pentru Singapore, împreună cu Nanyang Technological University. Iar, în această vară, Volvo a prezentat un prototip de autobuz autonom în Göteborg.
Amintim faptul că Volvo a vândut, deja, peste 4.000 de autobuze electrice.
Pe segmentul autocarelor, Volvo a lansat o nouă serie 9000. Practic, totul a fost regândit și îmbunătățit.
Anadolu Isuzu a prezentat 5 noi modele: Citiport 18, Citiport 12 hyper, Novociti Life Premium, Visigo HyPer, Turquoise.
Noul Citiport 18 oferă o capacitate de transport de 159 pasageri, având o lungime de 18,2 m.
Citiport 12 HyPer este echipat cu un motor de 9 l și dezvoltă 340 CP și 1.485 Nm.
Noul Isuzu Novociti Life propune o serie de modificări la nivel de design și confort – scaun încălzit pentru șofer, un nou bord, noi scaune pentru pasageri…
Turquoise a fost prezentat într-o configurație VIP, cu scaune dispuse 2+1, toaletă și alte echipamente pentru creșterea confortului.
La această ediție a IAA, a fost prezent și un carosier român. Aveuro International este în plin proces de dezvoltare, mare parte din producție fiind destinată exportului.
Radu BORCESCU
Hanovra, GERMANIA
radu.borcescu@ziuacargo.ro