Regatul Unit nu mai face parte, din prima zi a acestui an, din Uniunea Vamală UE. Toate bunurile ce intră pe/părăsesc teritoriul vamal al Uniunii din/către Regatul Unit vor fi, în acest context, supuse formalităților vamale.
Altfel spus, schimburile comerciale cu Regatul Unit devin operațiuni de import-export, pentru care se aplică formalități vamale.
În primul rând, operatorii economici care vor efectua formalități vamale în Regatul Unit trebuie să obțină un număr EORI în UE (RO EORI) și un număr EORI valabil în Regatul Unit (GB EORI).
Pana la 30 septembrie 2021, cetățenii români pot utiliza cartea de identitate, pentru a intra în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord.
După această dată, utilizarea pașaportului devine obligatorie. Cetățenii români care intră, însă, sub incidența Programului de Înregistrare a Cetățenilor UE (EU Settlement Scheme) vor putea să călătorească în Regatul Unit folosind documentele naționale de identitate până la 31 decembrie 2025.
Permis de acces în Kent, din 1 ianuarie
Permisul de acces în Kent (KAP) este obligatoriu, de la 1 ianuarie, pentru a putea ieși din Regatul Unit prin Portul Dover sau Eurotunnel. Toate vehiculele cu masa maximă autorizată mai mare de 7,5 tone, care efectuează operațiuni de transport rutier din Regatul Unit către statele UE, trebuie să obțină un permis electronic (Kent Access Permit – KAP) înainte de a intra în portul Dover sau Eurotunnel, pentru a utiliza drumurile cheie din regiunea Kent. Lipsa acestui permis conduce la sancționarea transportatorului cu o amendă de 300 de lire sterline.
Frontiera inteligentă
La birourile vamale de la frontiera UE-UK, se vor efectua formalități vamale și transporturile vor circula însoțite de declarații vamale de export sau de tranzit.
Pentru facilitarea formalităților la trecerea frontierei, în Franța, Belgia și Olanda, au fost proiectate aplicații IT, sub conceptul de Frontiera inteligentă.
Autoritățile vamale franceze au emis îndrumări suplimentare cu privire la documentele vamale care trebuie scanate pentru a putea intra în Franța, atunci când transportatorii rutieri vin din Marea Britanie.
Fără CEMT
Conform Acordului dintre UE și Marea Britanie, de la 1 ianuarie 2021, atât transportatorii rutieri din UE, cât și cei din Regatul Unit vor putea efectua operațiuni de transport marfă către și din orice punct al teritoriului celeilalte părți, fără a fi necesare autorizațiile CEMT sau terță țară, cu condiția să se îndeplinească standardele agreate privind siguranța și condițiile de muncă.
Regulamentele cu privire la accesul la profesie, calificările șoferilor, timpii de conducere rămân valabile, fiind recunoscute de ambele părți.
Operatorii din UE care își desfășoară activitatea spre, dinspre sau prin Regatul Unit vor trebui să dețină o dovadă de asigurare auto pentru vehiculul sau remorca lor. O carte verde sau o altă dovadă a asigurării auto vor fi recunoscute în Regatul Unit.
Se pot realiza operațiuni de transport rutier bilateral (cel mai mare plus este că se aplică între UE și UK și nu intre statele membre, caz în care transportatorii români ieșeau de pe piața UE-UK), tranzit și 2 operațiuni de cabotaj în limita a 7 zile după încheierea unei operațiuni de transport bilateral.
TIR – soluție de tranzit pentru transporturile UK-UE/UE-UK
Transportul rutier de mărfuri dintr-o țară non-UE către o țară UE sau invers poate fi desfășurat prin utilizarea sistemului TIR, carnetul TIR servind ca declarație vamală de tranzit solicitată de vamă și ca dovadă a existenței garanției necesare. În prezent, Regatul Unit (la fel ca toate celelalte state membre UE) este deja parte contractantă în nume propriu la Convenția TIR. În plus, odată autorizat să utilizeze Carnete TIR, transportatorul poate beneficia de regimul TIR fără cheltuieli suplimentare în toate Părțile Contractante la Convenția TIR, unde sistemul de tranzit este operațional, în prezent.
Viitorul este digital
Pe măsură ce comerțul mondial trece, treptat, la utilizarea soluțiilor digitale, eTIR reprezintă o soluție unică pentru secolul XXI, prin valorificarea noilor tehnologii, având capacitatea de a contribui la digitalizarea transportului rutier și intermodal. Conceput inițial ca o soluție pe suport de hârtie, sistemul TIR oferă acum capacități complet digitale, făcând tranziturile internaționale de marfă mai rapide, mai eficiente și mai sigure. Multe țări au recunoscut deja potențialul eTIR, primul transport având loc între Turcia și Iran, în 2015.
Beneficiile TIR sunt semnificative. În primul rând, sistemul economisește timp și bani pentru operatorii de transport și autoritățile vamale, prin facilitarea trecerilor mai rapide ale frontierei, Întrucât măsurile de control vamal sunt luate în țara de plecare și sunt acceptate de toate țările de tranzit și destinație, nu este nevoie de controale fizice la frontieră, autoritățile vamale inspectând doar sigiliile TIR.
Securitatea este o caracteristică cheie a sistemului TIR. Faptul că sigiliul vamal rămâne intact de la începutul până la sfârșitul unui transport rutier internațional sau al unei călătorii intermodale înseamnă că mărfurile nu pot fi falsificate, iar taxele vamale sunt garantate.
Sistemul TIR deschide, de asemenea, calea pentru ca expeditorii să opteze pentru transporturi intermodale, permițând transportul mărfurilor pe ruta cea mai eficientă.
Material realizat pe baza unor informații puse la dispoziție de UNTRR