Un sediu nou, modern și luminos, într-o zonă apreciată din capitală, birouri care își ajustează înălțimea pentru a lucra așezat sau în picioare, spații de relaxare și un sistem de lucru hibrid… Aceasta este noua imagine a logisticii românești, în viziunea DSV Road. Am discutat cu Sergiu Iordache, managing director DSV Road, despre cum putem menține activitatea la un nivel corect de productivitate, într-o piață marcată puternic de impredictibilitate.
ZIUA CARGO: Pandemia a bulversat întregul mediu de afaceri. Cum a resimțit DSV Road această perioadă?
Sergiu Iordache: Primul impact al pandemiei a fost unul provocator, cu multe companii care au oprit activitatea. Primele două luni de pandemie, în 2020, au însemnat o scădere la aproape jumătate a activității. A fost o perioadă care a stârnit îngrijorare și am avut discuții în cadrul companiei legate de planuri de urgență. Unele voci vorbeau de o criză profundă, care ne ducea pe toți cu gândul la perioada 2007-2009… Din fericire, din luna iunie 2020, piața și-a revenit, cu volume asemănătoare cu anul precedent și, până la final de 2020 am lucrat normal. În plus, ne-am obișnuit repede cu lucrul de acasă. La nivel de grup, am parcurs inclusiv cursuri menite să ne ajute să coordonăm oamenii de la distanță și să realizăm ședințe eficiente în mediul online.
Au dispărut discuțiile informale și lipsa acestora a reprezentat, de fapt, cea mai mare problemă legată de lucrul de acasă.
Parțial, se lucrează și astăzi de acasă (oamenii vin la birou două zile pe săptămână). În același timp, am deschis un sediu nou, modern, care îndeplinește dorințele angajaților.
Sunt câteva schimbări importante în abordarea noastră, legate de faptul că
în prezent ne concentrăm pe formarea viitorilor profesioniști în domeniul transportului, prin programe de mentorat, cum a fost școala de vară organizată în august pentru studenți și proaspăt absolvenți.
Totodată, începând cu acest an, au apărut trei companii distincte, iar toate activitățile de transport rutier, intern și internațional sunt gestionate de DSV Road.
Cum gestionați creșterile generalizate și rapide ale costurilor?
Trebuie actualizate obiectivele, iar dialogul cu clienții este foarte important. În general, contractele noastre au clauză de carburant și se indexează în funcție de evoluția prețului motorinei. Însă, la ora actuală, această clauză nu mai este suficientă.
Pe lângă clauza de carburant, mai propunem o clauză nouă, de indexare forță de muncă în funcție de evoluția salariului mediu, sau în funcție de inflație.
Există deschidere din partea clienților pentru discuții, iar noi suntem transparenți și flexibili pentru a găsi cele mai bune abordări.
Anul acesta a adus și presiunea suplimentară legislativă – Pachetul Mobilitate 1. Au apărut provocări legate de disponibilitatea camioanelor și, implicit, tarifele de transport au fost modificate. Iar apoi a apărut războiul. Camioanele poloneze erau conduse, într-un procent semnificativ, de șoferi ucraineni.
Colegii din Polonia vorbesc despre un procent de 30% șoferi din Ucraina, care s-au întors în țara lor.
Piața transportului rutier este extrem de sensibilă și fiecare picătură, precum PM 1 sau războiul, creează dezechilibre care se resimt instantaneu. Un motiv în plus pentru care indexările sunt o soluție bună, în caz contrar existând riscul de a nu mai găsi soluții de transport.
Cum este afectată profitabilitatea în aceste condiții?
Există impact asupra profitabilității, în condițiile în care cumpărăm de la cărăuși care schimbă tarifele des, ceea ce este firesc în acest context, când piața are variații semnificative de la o lună la alta. Însă noi nu avem această flexibilitate față de clienții noștri, care sunt, în general, companii mari, multinaționale și avem în spate contracte care nu permit modificări atât de rapide ale tarifelor. Trebuie să respectăm procesele contractuale și putem doar să le grăbim printr-un dialog sincer cu clienții. Totuși, rămâne o perioadă descoperită, de la momentul majorării costurilor și până la includerea acestora în tarife, cu efect direct negativ asupra marjei.
Trebuie să avem în vedere că tarifele de transport din perioada pre-pandemică erau la un nivel destul de scăzut.
Astăzi, trecem și printr-un proces de aducere a tarifelor către o zonă normală.
Sunt schimbări în modul de lucru cu transportatorii?
Ne dorim instrumente moderne nu doar pentru echipa DSV, dar și pe partea de comunicare cu partenerii noștri – furnizori și clienți. De exemplu, până la finalul anului vom implementa un serviciu de auto-facturare pentru clienții noștri, pentru a le oferi flexibilitatea de a încărca în sistem documentele necesare pentru emiterea automată a facturilor. Astfel, factura apare imediat în sistemul nostru și pornește instantaneu termenul de plată. Dispare acea întârziere aferentă transmiterii documentelor.
De asemenea, clienții vor putea să își încarce singuri în sistem comenzile de transport. Sistemul va putea să preia automat comenzile, inclusiv din e-mail.
Cum este contractat transportul?
La nivel de grup, avem un departament de haulier procurement, care achiziționează transport pentru toată rețeaua europeană. Sunt trei birouri – România, Bulgaria, Polonia – și avem aproximativ 1.000 de camioane românești contractate. Această flotă lucrează în exclusivitate pentru DSV.
În general, preferăm să lucrăm cu semiremorcile noastre, deoarece le schimbăm destul de frecvent și, astfel, este mai facil să colaborăm cu transportatori care dețin doar capul tractor.
Oferim transportatorilor carduri de motorină și carduri pentru taxe de drum, costuri care sunt acoperite de către DSV. Practic, transportatorul trebuie să își întrețină mașina și să aibă grijă de șoferi, iar autovehiculele trebuie să aibă norme de poluare superioare Euro 5.
În funcție de zona de operare, asigurăm minimum de 9.000 sau 10.000 km parcurși în fiecare lună. Majoritatea camioanelor românești lucrează pe traficul din Danemarca și Spania.
Noi oferim și cursele de întoarcere în România, pentru a respecta inclusiv prevederile Pachetului Mobilitate, iar termenul de plată este de 30 de zile de la sfârșitul lunii. Avem clauză de carburant cu transportatorii și tariful de transport se modifică în funcție de prețul motorinei. Oferim inclusiv service în Europa și serviciul de dispecerizare (transportatorul poate scăpa de grija angajării unui dispecer).
Firmele de transport cu care am colaborat cel mai bine sunt cele care, la începutul colaborării, aveau 1-2 camioane și care și-au crescut flota alături de DSV. Este bine și pentru noi, și pentru ei, pentru că ne demonstrează că sistemul nostru funcționează și furnizorii noștri cresc. Colaborăm cu firme de transport de încredere, fiind o valoare care ne definește pe piața globală.
Chiar și în aceste condiții, nu este ușor să găsim transportatori, iar dezvoltarea pieței de transport are loc mai lent decât creșterea cererii.
De câțiva ani, ne confruntăm cu o lipsă de capacitate de transport.
Putem identifica mai multe motive – criza de șoferi care persistă, atracția exercitată de transportul pe comunitate (multe firme românești de transport operează pe comunitate și se creează, astfel, o lipsă în țară), creșterea prețului motorinei (a dus la întreruperea activității multor transportatori), criza camioanelor (creșterea termenelor de livrare pentru autovehicule noi) etc.
Este o situație care se reglează în timp, mai ales că nu discutăm doar de achiziția de camioane noi, ci este nevoie și de găsirea șoferilor.
Trenul poate fi o soluție, însă, pentru mulți clienți, va fi greu să mute volume importante de mărfuri de pe rutier. Mai ales că volumele mari sunt din segmentul auto și timpul de tranzit fix nu permite utilizarea trenului. Estimăm că aproximativ 30% din volumul total de mărfuri transportate sunt legate de industria auto. În plus, costurile cu transportul feroviar nu sunt mai mici decât cele rutiere și depind mult de operațiunile de last mile.
Au fost luate măsuri pentru a pregăti compania pentru o posibilă criză?
Avem mai multe planuri de acțiune pe care le adaptăm. Evident, avem consultanți financiari, la nivel de grup. Există unele scenarii mai optimiste și altele mai pesimiste. Bineînțeles, există niște îngrijorări și trebuie să avem în vedere că economia este ciclică. Întrebarea este cât de mare va fi scăderea economică preconizată. Oricum, toți am învățat lecții importante în criza precedentă, iar sistemul financiar este mult mai solid astăzi. Chiar dacă volumele vor stagna sau chiar dacă vom avea o ușoară scădere, companiile sunt pregătite să traverseze această situație.
Legat de DSV Road, noi suntem o companie care investește în oameni și sisteme, nu în clădiri. Inclusiv pentru semiremorci, utilizăm leasingul operațional. Astfel, putem ajusta costurile relativ repede la condițiile reale ale pieței.
Modul flexibil în care funcționăm ne ajută să ne adaptăm rapid la o eventuală criză. De altfel, impredictibilitatea a devenit o constantă în piață, în ultimii cinci ani, și, de la an la an, evoluțiile sunt tot mai dificil de anticipat. Înainte, a semna un contract pe trei ani reprezenta o normalitate, însă astăzi majoritatea contractelor se semnează pe un an. În plus, a crescut numărul clauzelor care să permită modificări ale contractelor, în cazul în care se întâmplă ceva în piață.
Am putea spune că abordările „spot” câștigă teren în fața contractelor.
Parteneriatele se așază pe alte modele. Se încheie contracte cadru, iar aspectele legate de condițiile de desfășurare a serviciului și tarife devin mult mai flexibile. Este răspunsul firesc la dinamica economiei și la schimbările legislative.
DSV România, filială a grupului danez DSV, al treilea cel mai mare furnizor global de servicii de transport și logistică, a decis înființarea unei noi entități juridice – DSV Road, companie de transport intern și internațional, și relocarea acesteia într-un sediu nou, după o investiție de 1 milion de euro.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro