Mă întâlnesc, din ce în ce mai mult, cu emblema ASKO, acolo unde vin transportatori din România. Nu puteam să nu stau de vorbă cu Alin Dicu, managing partner Asko Assekuranz Romania.
ZIUA CARGO: Cine pe cine a găsit? Transportatori interesați să-și asigure vehiculele și marfa la o societate consacrată din vest, pe ASKO, sau compania în încercarea de a cuceri o piață nouă pentru extinderea afacerii?
Alin Dicu: Compania (ASKO) a fost fondata în München, în anul 1994, și suntem prezenți deja de 15 ani și pe piața asigurătorilor din România, totul a început cu un birou la Timișoara, în anul 2008, ca apoi să deschidem, la București, un al doilea birou. Inițiativa a fost una firească, având în vedere contextul economic de atunci, urmare a aderării României la UE, iar, în prospectarea pieței, am realizat ce oportunități mari există. Era mare nevoie de o asistență calificată, puternică și stabilă pentru firmele de transport, având în vedere că experiența lor arată că, în caz de daune, într-o țară precum Germania, nu numai procedurile de stabilire și evaluare a acestora sunt diferite și mult mai rapid rezolvate, dar și întregul proces se desfășoară, în multe cazuri, cu participarea unui avocat specializat, cu ajutorul căruia este mai simplu și mai eficient de comunicat în limba lui și a tuturor părților implicate.
Ce fel de contracte încheie firmele românești cu societatea dumneavoastră? Aveți și clienți care v-au contactat pentru prima dată, aici, la München?
Soluțiile noastre de asigurare sunt destinate exclusiv companiilor de transport și portofoliul cuprinde toate riscurile din acest domeniu. Cel mai des, este vorba despre răspunderea transportatorului, sau, cum îi spun transportatorii între ei, „asigurarea CMR”. Dar avem foarte mulți clienți care acoperă flotele prin asigurarea CASCO „all risks”. Contractele CARGO sunt, de asemenea, pe un trend ascendent, alături de „general liability” și „property”. Dacă ne gândim la tulburările de pe piața asigurătorilor din România, care au culminat chiar cu un faliment al unui „big player” de pe piață, atunci este de înțeles că mulți dintre transportatori nu vor să poarte un astfel de risc. Grupul nostru este partener cu cele mai mari firme de asigurări și reasigurări de pe piața internațională, repartizează riscurile cu conștiinciozitate și se implică direct în soluționarea dosarelor de daună, oferind servicii complete tuturor partenerilor. Iar întâlnirile avute atât cu clienții noștri mai vechi, cât și cu surprinzător de mulți alții, care ne-au contactat pentru prima dată aici, la München, arată că participarea noastră aici a fost și este una de succes.
Aveți, pe lângă cele 2 birouri din România, alte patru în Germania, trei în Austria și câte unul în Slovenia și Italia. Desigur că aveți și statistici concludente, pentru a putea aprecia riscurile. Unde se regăsesc transportatorii din România în aceasta?
La început, existau mici diferențe, dar lecțiile s-au învățat foarte repede; astăzi nu mai văd nicio diferență între daunele provocate de români și cei din Europa Centrală și de Vest.
Cea mai mare îmbunătățire o identificăm în poziționarea transportatorului în relația cu partenerii săi. Dacă, pana acum câțiva ani, se accepta orice abuz, pentru orice marfă avariată (deși nu exista culpa transportatorului), acum atitudinea este alta.
Există disponibilitate de negociere, transportatorii sunt mai bine informați, au experiență și atunci când beneficiarul emite o pretenție nefondată, lucrurile se clarifică argumentat. Ne place să credem, sau cel puțin să sperăm, că este probabil și un efect al faptului că semnarea unei polițe de asigurare cu compania noastră înseamnă, automat, și o comunicare directă a tuturor schimbărilor ce țin de răspunderea și dreptul transportatorului, a modului cum se interpretează răspunderea, cum ne putem apăra mai bine și ce este de făcut în situații particulare. Da, suntem parteneri de încredere în situații mai puțin plăcute, dar facem tot ce ne stă în putere să le evităm împreună și ajutam industria de transport să fie cât mai bine asigurată.
Sunteți român, aveți de-a face cu români și lucrați pentru o companie germană. E totul perfect, sau mai doare, „pe ici-pe colo, prin punctele esențiale”? Sunt șoferii români discriminați?
Realitatea este la îndemâna fiecăruia dintre noi și o putem înțelege prin propriul filtru de experiențe, iar atunci când auzim despre felul în care încă, pe la diverse firme unde sunt încărcate sau descărcate camioanele, șoferii nu sunt cel mai bine tratați, este just să avem reacție. Niciun abuz, de orice natură, nu trebuie acceptat. Situații neplăcute apar, indiferent de țara și locația unde se află încărcarea sau descărcarea. Șoferii români sunt peste tot, nu reprezintă doar companii din România, ci reprezintă companii de transport din Europa. Transportatorii români au demonstrat că se pot adapta și că își pot îmbunătăți procesele și managementul, și nu o spun eu, ci o putem observa chiar și aici, la târg, unde avem deja expozanți companii din Romania, care fac cinste acestui domeniu esențial economiei și pot fi luate ca reper. Avem multe companii de transport performante care pot fi luate ca exemplu. Cu cât ne concentram mai mult pe ceea ce este bine făcut, cu atât creștem șansele ca acest „bine” să evolueze și să se extindă.
Dan SCHINCK
München, GERMANIA
hans.schnick11@gmail.com