În vizită la Otokar

La jumătatea acestei luni, producătorul turc de autocare și autobuze, Otokar, a invitat o parte din presa românească să îi calce pragul fabricii și să îi descopere cultura.

Detalii despre tender-ul câștigat de către Otokar ați găsit, deja, într-un alt articol din acest număr al revistei. Noi am fost invitați să observăm latura tehnică a acestei povești.

Primul popas pe tărâm turcesc a fost la IETT, compania de transport public ce deservește Istanbulul, un oraș cu o populație aproape cât România, o provocare imensă. Zilnic sunt transportate aproximativ 5 milioane de pasageri, existând 748 de trasee și 12.600 de stații de autobuz.

Parcul total este de 3.130 de autobuze, dintre care 900 sunt Otokar. Compania are 12 garaje în oraș, dintre care 4 sunt manageriate de Otokar, după un model propus de IETT. 439.000 km a parcurs cel mai utilizat autobuz Otokar din flotă, kilometrajul însumat al autobuzelor din parcul IETT fiind de 246 de milioane de kilometri.

În intervalul de timp 2013 – 2017, vehiculele au avut o rată de lucru de 98,95%, fiind foarte puțin imobilizate din cauza diferitelor lucrări de mentenanță și servisare, compania Otokar primind din partea IETT distincția „The Best Supplier and Service Provider Company” în 2015, 2016 și 2017. În „garajele Otokar” au fost create zone de depozitare a pieselor de schimb, alimentate zilnic de la fabrică, astfel, de la momentul demarării acestui contract nu a existat nici un vehicul care să nu poată ieși pe traseu din cauza lipsei pieselor de schimb.

Istoria și cifrele Otokar

Compania face parte din Grupul Koç, ce este implicat în domeniul energiei, în automotive, în cel al electrocasnicelor, precum și în ramura economică, generând un profit egal cu 7% din PIB-ul Turciei.

Producătorul Otokar s-a înființat în 1963, fiind cel mai vechi constructor de autobuze din Turcia, ajungând, acum, să fie producătorul numărul 1 al țării. În 2017, au fost fabricate peste 3.000 de vehicule, dintre care peste 1.800 au fost autobuze, exportând în mai mult de 60 de țări.

Deși au început exporturile abia în 2007, deja 39.000 de autobuze transportă călători în 40 de țări, aproape 28.000 de semiremorci și cisterne rulează pe șosele iar mai mult de 31.600 de vehicule militare deservesc armate de pe 4 continente, această ramură fiind una extrem de importantă a producătorului turc.

Faptul că produce astfel de vehicule, dezvoltate și echipate cu tehnologii de ultimă oră, influențează în mod pozitiv și producția de autocare și autobuze, împrumutând know-how și tehnologie din acel segment.

Din vânzările anului 2017, aflăm că din cele 3.187 produse vândute, 64% au fost autobuze și autocare, pe piața domestică livrându-se 2.039 de vehicule, iar, la export, 685. Otokar este lider de piață în Turcia, pe toate segmentele pe care concurează, iar în Europa, Franța este cea mai mare piață pentru companie, urmată de Italia, Spania și Belgia. Modelul Navigo este best-seller-ul, cu aproape 46 % iar modelul Kent, lansat în 2012, înregistrează 16,24 % ca vânzări.

Compania și-a propus să rămână lider pe piața turcă, să înregistreze o creștere stabilă pe cea europeană și să devină unul dintre jucătorii importanți în materie de soluții de transport.

Industria de la Sakarya

Fabrica Otokar este amplasată la Sakarya, la 130 de kilometri de Istanbul, pe Autostrada către Ankara. Poziția ei geografică a fost aleasă strategic, acea locație fiind accesibilă rutier și în apropiere de port și aeroport făcând facilă „alimentarea” cu materie prima și componente. Suprafața fabricii este de 552.000 mp, dintre care 141.000 mp sunt acoperiți, are peste 2.150 de angajați și poate produce 12.600 de vehicule anual. Compania turcă a investit foarte mult în dezvoltare, având 269 de patente industriale, peste 200 de ingineri și testare de înaltă precizie, „in-house”.

Există o cameră electromagnetică imensă, una climatică unde se poate testa comportamentul vehiculului la temperaturi cuprinse între maximum 60 grade C și -45 grade C, o zonă de testare a structurii șasiului și a suspensiei ce supune vehiculul la condiții grele de rulat, timp de 4 luni, non-stop, ceea ce echivalează cu 1.000.000 de kilometri parcurși pe șosea. Aici se află una dintre cele mai mari piste de încercări, acreditată la nivel internațional, unde chiar și concurența vine să își testeze produsele.

Mai departe, tratamentul împotriva coroziunii este „împrumutat” de la vehiculele militare, galvanizarea este mai groasă și folosește numai oțel galvanizat și aluminiu. Motoarele ce echipează autobuzele și autocarele Otokar sunt de proveniență DAF sau Cummins, iar compania este atestată să facă reparații de către acești producători. Punțile sunt ZF, de asemenea și transmisia.

Exemplul flotei malteze

Vehicule Otokar deservesc populația din Malta, unde condițiile de drum sunt grele, iar șoferii destul de neglijenți cu autobuzele; produsele folosite până la contractul cu Otokar fuseseră, aproape, puse „pe butuci”. După ce au testat, timp de un an, autobuze Otokar și s-au convins de rezistența acestora, s-a semnat contractul pentru a livra o flotă de 120 de vehicule.

Pentru București, modelul în discuție este Kent, un autobuz cu podea coborâtă, în 3 versiuni de lungime 10,8 m, 12 m și 18 m (articulat). Acesta va beneficia de transmisie automată și de motoare de 300 respectiv 363 CP, în cazul celor articulate. Garanția oferită este de 4 ani, plus încă 4 de garanție extinsă (care acoperă doar o parte dintre componente).

Din momentul din care s-ar obține aviz pozitiv de la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), Otokar ar putea să facă prima livrare, de 40 de vehicule, în 5 luni, urmând ca, apoi, în următoarele 13, să livreze și restul, lunar. În această situație, Bucureștiul ar deveni, după Istanbul, principalul „client” al companiei și numărul 1 din punct de vedere al exporturilor.

Impresia oferită de fabrica de la Sakarya a fost una bună, compania turcă arătând că este capabilă să producă (în primul rând) autobuzele dar, mai mult de atât, să le și asigure un nivel de calitate ridicat (beneficiind de resurse de dezvoltare, cercetare și, implicit și testare) similar cu cel al concurenței.

Nu trebuie să uităm că Turcia este cel mai mare producător de autobuze din Europa și al cincilea la nivel mondial, iar, conform lui Sarp Alagöl, International Sales & Marketing Manager al Otokar, „indiferent de decizia CNSC, următoarele autobuze din București vor proveni tot din Turcia”, făcând apel la faptul că și ceilalți concurenți pentru capitala României produc tot în Turcia.

Alexandru STOIAN

Istanbul, TURCIA

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.