Ministerul Transporturilor s-a grăbit să inaugureze, înainte de alegerile parlamentare, la începutul lunii decembrie, două porțiuni de autostradă, deși lucrările nu sunt finalizate. Prin urmare, circulația se desfășoară cu restricții, iar într-o zonă a apărut, chiar, o groapă.
Defecțiunea în carosabil s-a produs pe porțiunea din Centura Bacău, construită la profil de autostradă. Cei 16,2 km din totalul de 22,3 km de șosea deschiși traficului vor face parte din viitoarea A7 Autostrada Moldovei, care va lega, de la nord la sud, regiunea cea mai văduvită din țară de drumuri de calitate.
În septembrie, mai fuseseră inaugurați 7,4 km de drum, din totalul de 30 km ai întregii variante ocolitoare. Acum, însă, evenimentul a fost sărbătorit prin prezența inclusiv a președintelui Klaus Iohannis și a lui Ludovic Orban, premierul în exercițiu la acel moment, alături de ministrul Transporturilor, Lucian Bode.
CNAIR: rosturile sunt de vină
Nu au trecut, însă, decât câteva ore până când șoferii s-au trezit cu anvelopele distruse, într-o porțiune unde rostul de dilatație neterminat fusese acoperit cu asfalt. O vulcanizare din zonă a schimbat cinci pneuri, iar o jantă a trebuit reparată, deoarece „s-a ovalizat”.
Cazurile șoferilor păgubiți au fost semnalate în presă, iar Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reacționat, a doua zi: „Deteriorările apărute au fost determinate de o eroare de fabricație a unui rost de la podul de la km 3+150, partea dreaptă. Imediat ce a fost constatată această problemă, Antreprenorul a semnalizat zona respectivă și a executat, în regim de urgență, lucrările de remediere, astfel încât, la această oră, se circulă în condiții de siguranță pe toată lungimea Variantei Ocolitoare Bacău. Având în vedere că, până la recepția finală a lucrărilor, constructorul mai are de realizat astfel de rosturi, circulația pe acest obiectiv se desfășoară cu restricție de viteză de 90 km/h”.
Antreprenorul lucrării este Asocierea Spedition UMB și Tehnostrade, iar valoarea contractului este 668,3 milioane de lei, fără TVA, cu sursă de finanțare din fonduri europene nerambursabile. Proiectul a cuprins și construirea a 7 poduri, 8 pasaje, 1 nod rutier, 7 intersecții de tip giratoriu și o parcare de scurtă durată. Termenul de finalizare a lucrărilor este primăvara anului viitor.
Lotul 1 al Autostrăzii Sebeș-Turda, deschis, și el, cu restricții
Lotul 1 al Autostrăzii Sebeș-Turda a fost deschis și el traficului, tot cu restricții, deoarece lucrările de construire nu sunt finalizate. Astfel, mașinile pot circula cu o viteză maximă de 100 km/h, iar, din totalul de 17 km, au fost inaugurați numai 14,8 km, cu câte două benzi pe sens. Apoi, traficul este deviat pe o singură bandă, pe o distanță de 700 de metri, pe pasajul peste calea ferată, până la conexiunea cu DN1.
Porțiunea de autostradă face legătura între Nodul Rutier Sebeș (legătura cu DN1 prin bretelele 5 și 6), Nodul Rutier Alba Iulia Sud și Nodul Rutier Alba Iulia Nord (bretelele 1, 2 și 3). Contractul pentru realizarea celor 17 km de autostradă între Lancrăm (Sebeș) și Pârâul Iovului, în valoare de 541,73 milioane de lei (fără TVA), a fost semnat în anul 2014, cu Asocierea Impresa Pizzarotti & C & Pomponio Construcții.
Lotul 2, în 2021
„În ceea ce privește Lotul 2, pentru cei 24 de kilometri dintre Alba Iulia și Aiud, lucrurile nu stau așa cum ne-am fi dorit. Mi-aș fi dorit să avem o evoluție mai bună și să fie și el dat în trafic în același timp cu Lotul 1, pentru a avea continuitate de la un capăt la altul, pe autostrada A10. Din păcate, nu se întâmplă acest lucru, ceea ce nu reprezintă un motiv de mândrie nici pentru CNAIR, și nici pentru antreprenori”, a precizat Lucian Bode.
„Acest coridor de transport, care va fi finalizat în integralitate în anul 2021, va contribui la asigurarea conectivității între Autostrada A1 și Autostrada Transilvania (A3). Îmi doresc, și aici ar fi bine să rețină CNAIR și antreprenorul de pe Lotul 2, ca, până la sfârșitul lunii mai, anul viitor, să se recepționeze în integralitate cei 41 de kilometri de autostradă”, a adăugat ministrul Transporturilor.
„În 12 luni, am dat în trafic 77 km de autostradă”
Lucian Bode nu a ratat ocazia să amintească: „În aceste 12 luni de guvernare, am reușit să dăm în trafic 77 de kilometri de autostradă. Mă refer la cei 25 de km din Autostrada Transilvania, la cei 21 de km din Lugoj-Deva Lotul 3, preluați anul trecut muzeu în aer liber, la cei 16 km din Autostrada Moldovei, parte a variantei ocolitoare Bacău pe care am reușit să-i dăm în trafic ieri și, evident, la cei 15 km de astăzi. Îmi doresc ca, până la sfârșitul anului, la acești 77 de kilometri să se adauge, așa cum s-a angajat antreprenorul, și cei 10 km de autostradă dintre Râșnov și Cristian”.
Turul inaugural pe toată lungimea lotului pe care se lucrează de 6 ani s-a făcut tot cu președintele Iohannis și premierul Orban. Ultimul termen de finalizare a fost stabilit pentru luna ianuarie 2021.
Circulație rutieră reluată cu restricții, pe podul de la Slobozia
Circulația rutieră a fost reluată pe podul de la Slobozia (DN21, km 90), însă cu restricții, după 10 luni de la debutul lucrărilor de reparații. Potrivit CNAIR, traficul rutier se desfășoară inclusiv pe calea de rulare pentru care mai sunt de executat lucrări, în următoarele condiții: viteză maximă de 20 km/h; interdicție pentru autovehiculele mai mari de 40 de tone. În schimb, s-a ridicat restricția pentru camioanele de peste 7,5 tone. Lucrările, începute pe 14 aprilie, au ca termen de finalizare data de 14 aprilie 2021, iar garanția lucrărilor este de 5 ani.
Drumul de legătură între DN5 și Podul Giurgiu-Ruse, în execuție
CNAIR a dat ordinul de începere a lucrărilor de construire a drumului de legătură dintre DN5 și Punctul de Trecere a Frontierei (PTF) Giurgiu. Antreprenorul este PORR Construct, iar valoarea contractului este de aproximativ 106,6 milioane de lei, fără TVA, cu sursă de finanțare din fonduri europene nerambursabile. Durata contractului este de 24 de luni pentru execuție și 84 luni perioada de garanție.
În lungime 5,72 km, șoseaua va uni DN5 km 60,5-Șoseaua de Centură-Podul Prieteniei km 61,4. Concret, drumul de legătură se va desprinde din DN5, la km 56, printr-o intersecție giratorie, și se va continua spre sud, intersectându-se cu DN5 și DJ507, printr-un alt sens giratoriu, la km 62,4. Drumul va ajunge în sensul giratoriu de la punctul vamal prin Strada Unirii, aceasta urmând a fi reabilitată la 2 benzi pe sens, cu aceeași structură ca a variantei ocolitoare.
Circulație reluată pe podul peste Argeș, de la Adunații Copăceni
Circulația rutieră a fost reluată pe podul modernizat peste râul Argeș, de la Adunații Copăceni, situat pe DN5, la km 19. Investiția, care inițial fusese anunțată la un cost de 8,9 milioane de lei, fără TVA, au ajuns la peste 9,6 milioane de lei, fără TVA, pentru aproape 250 de metri. Antreprenorul a fost Eurocogen Filiala Aninoasa, iar sursa de finanțare a fost asigurată din fonduri europene nerambursabile, a anunțat Ministerul Transporturilor.
Prezent la inaugurarea podului, ministrul Lucian Bode a declarat: „Aș vrea să spun din capul locului că nu este un titlu de mândrie că se dă în trafic un tronson de drum în lungime de 11,6 km, după șase ani de la semnarea contractului. Obiectivul trebuia finalizat acum patru ani, în urma unui contract relicitat în anul 2014 și cu ordin de începere a lucrării emis în anul 2015. Așa cum a fost prezentat aici, acest contract a implicat lucrări de lărgire și de modernizare a sectoarelor deteriorate din DN5, ca urmare a traficului intens, precum și lucrări la patru poduri. Pe parcursul implementării proiectului, au fost înregistrate extrem de multe blocaje, probleme cu exproprierile, cu relocările de utilități, lucrări de mutare și protejare a utilităților fiind foarte mult întârziate și de faptul că unul dintre subcontractorii de utilități a intrat în faliment exact în perioada în care trebuia să execute acest contract, probleme diverse care au împins nepermis de mult termenul de recepție finală și care, în mod normal, trebuiau soluționate în termenul contractual”.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro