Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a aprobat un studiu de oportunitate pentru achiziționarea a 250 de tramvaie noi, în plus față de cele 100 model Imperio, contractate de la Astra Vagoane Arad, dintre care 40 au fost deja livrate.
Documentul a fost elaborat de o echipă mixtă, formată din experți din cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București Ilfov (ADI-TPBI), în baza informațiilor furnizate de către Societatea de Transport București (STB).
Studiul de oportunitate recomandă achiziționarea a 100 de tramvaie din gama de 27 de metri (dintre care 10 bidirecționale), 100 de tramvaie din gama de 36 de metri unidirecționale și 50 de tramvaie din gama de 45 de metri. Cele bidirecționale vor fi folosite pe traseele care la capăt de linie nu dispun de bucle de întoarcere, iar cele unidirecționale, pe trasee cu un grad de încărcare mai mic decât III. Primăria Capitalei a precizat că toate tramvaiele noi vor avea echipamente moderne, vor beneficia de sistem de climatizare și vor fi accesibilizate pentru persoanele cu dizabilități.
Investiție de peste 836 de milioane de euro
Valoarea totală a investiției este estimată la 836,5 milioane de euro, (peste 4,1 miliarde de lei, fără TVA), iar, pentru obținerea fondurilor necesare, Municipalitatea va aplica pentru finanțare prin Programul Operațional Regional 2021-2027, în cadrul apelului dedicat mobilității urbane, dar va identifica și alte surse de finanțare. Pentru achiziția a 46 de tramvaie din gama de 27 m lungime, Primăria Capitalei se află în etapa de evaluare a proiectului depus pentru finanțare prin PNRR. „Sunt optimist că vom găsi finanțarea din fonduri europene și din împrumuturi. Mulțumesc ADI-ului de transport și STB-ului pentru studiu”, a declarant primarul general al Capitalei, Nicușor Dan.
348 de tramvaie au durata de exploatare depășită
În prezent, parcul circulant al STB are 521 de tramvaie, inclusiv vagoanele utilitare, iar aproape 70% dintre acestea (348) au durata de exploatare depășită. Gradul de uzură a tramvaielor și numărul tot mai mare al defectelor înregistrate este invocat în raportul de specialitate ce însoțește proiectul de Hotărâre CGMB: „Necesitatea tramvaielor noi este justificată atât de numărul de vehicule necesare pentru acoperirea cererii la orele de vârf, cât și de menținerea unui număr de vehicule de rezervă pentru situațiile de forță majoră, defecte ale mijloacelor de transport în traseu. De asemenea, tramvaiele din gama de 36 m, care circulă pe linia 41 de metrou ușor și linia 25, au gradul IV de încărcare, ceea ce înseamnă capacitatea maximă, circulația în interiorul lor fiind foarte dificilă, iar numărul de călători preconizat în următorii ani este în continuă creștere, datorită investițiilor în transportul public”.
70 de autobuze electrice, pentru traseele de noapte
Primăria Capitalei a lansat, prin STB, o nouă licitație pentru achiziționarea, prin leasing operațional, a 70 de autobuze electrice noi, de capacitate redusă – lungimea de 8 m (minim 24 de locuri). Ele vor fi introduse pe traseele de noapte, cu scopul de a reduce cheltuielile și poluarea. Contractul va fi încheiat pe nouă ani (108 luni), perioada de leasing va fi de opt ani (96 de luni), iar termenul de livrare este de 12 luni. Valoarea totală estimată a contractului este de 50,5 milioane de euro. Termenul-limită pentru primirea ofertelor este 4 iulie.
La evaluarea ofertelor, componenta financiară va reprezenta 40%, iar câte 20% autonomia de transport (minim 200 km între două încărcări succesive), capacitatea de transport (minim 24 de persoane inclusiv conducătorul auto, din care minim 10 locuri pe scaune + un loc pentru scaune cu rotile), capabilitățile de livrare și punerea în funcțiune anticipată (inclusiv stații de încărcare). Totodată, ofertantul trebuie să fi livrat, în ultimii trei ani, vehicule prin leasing în valoare cumulată de minim 6 milioane de euro, la nivelul a maximum cinci contracte.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro