Informatia are valoare cand vine la timp

Timpul inseamna bani. Mai ales astazi pe segmentul de logistica. Iar atunci cand esti in cautarea spatiului potrivit, informatia primita la timp si in forma corecta devine esentiala. CB Richard Ellis a lansat, in acest context, un proiect care isi propune informarea in timp real a celor interesati de acest segment prin intermediul internetului.

CBRE a lansat portalul www.cbre-industrial.ro, pe care este disponibila intreaga baza de date a agentiei pe segmentul industrial, actualizata in timp real. Celor care sunt in cautare de depozite de inchiriat, de vanzare, hale industriale, spatii pentru productie sau terenuri pentru dezvoltari industriale le este astfel mult mai usor sa isi faca o impresie de ansamblu asupra ofertei pietei, castigand timp pretios.

„Principala problema a multora dintre clienti este ca trebuie sa acceze mai multe agentii pentru a selecta un spatiu. Noi am lansat portalul www.cbre-industrial.ro, unde este stocata intreaga noastra baza de date, pornind de la spatii de depozitare foarte mici in toata tara si ajungand pana la un nivel de 10.000, 20.000 sau 100.000 mp si inclusiv la terenuri ce pot fi dezvoltate din punct de vedere industrial“, ne-a explicat Dana Bordei, Senior Broker Industrial Agency CBRE. Astfel, o prima selectie se poate face direct pe internet din fata calculatorului, fara a fi necesare eforturi suplimentare. „Suntem, in momentul de fata, singura agentie care a lansat un astfel de proiect“, a subliniat Dana Bordei, precizand ca site-ul include o harta impartita pe zone logistice, unde informatia este clasificata in functie de suprafete si tipul de cladire. In plus, platforma este integrata cu Google Earth, astfel incat, dupa ce iti creezi un cont pe site, poti accesa toate detaliile necesare. Exista, de asemenea, o lista completa a serviciilor aditionale celor de depozitare – de la furnizorii de echipamente la furnizori de rafturi, consultanti si pana la evenimente de logistica, traininguri, conferinte si la tot ceea ce are legatura cu partea de logistica. „Cei care vor sa realizeze o dezvoltare logistica pot gasi astfel toate informatiile de care au nevoie, inclusiv o scurta descriere a companiilor care furnizeaza servicii si echipamente si a datelor lor de contact. Subliniez ca baza de date este in permanenta actualizata. Altfel spus, ce este pe site este real in piata“.

Producatorii sunt cap de afis

Potrivit reprezentantului CBRE, in acest moment, exista multe cereri pe piata, dupa ce in 2010 au avut loc foarte multe renegocieri. „Companiile care au rezistat in perioada 2009 – 2010 s-au extins, dezvoltari observandu-se mai ales pe segmentul de comert online. Pe de alta parte, exista cereri din partea producatorilor, dar nu s-au materializat deocamdata toate in tranzactii. Foarte multi producatori din industria auto au cercetat piata si o monitorizeaza in continuare. Decizia finala nu a venit insa anul acesta, existand probabil preocupari privind ceea ce se va intampla in 2012. Pe segmentul de productie, interesul vizeaza in special dezvoltari noi, cererile fiind specifice in functie de ramura de activitate. Noi am vandut un teren de 31 hectare la km 23 pe autostrada A1 si avem cereri in continuare de suprafete mari pentru dezvoltari viitoare de parcuri. Exista, inclusiv, o dezvoltare care va incepe din 2012 pe A3“.

In ceea ce priveste rata de neocupare, Dana Bordei a apreciat ca ea a scazut, ajungand la aproximativ 10% pentru spatiile noi. „Au existat si foarte multi clienti, companii mari internationale care au optat pentru fabrici vechi reconditionate, cum ar fi cazul celor de la Knauf, care s-au dus in platforma industriala Faur, sau al celor de la Yazaki, care s au dus la Caracal, ca sa fie aproape de Craiova. Pregatim un studiu privind ceea ce se construieste la nivel de Romania, pentru a avea o situatie clara referitoare la tranzactiile din ultimul an si jumatate: in mare parte sunt industriale“, a aratat reprezentantul CBRE.

Prudenta la tranzactionare

Dana Bordei a mentionat ca in prima jumatate a anului s-a inchiriat un volum dublu de spatii fata de perioada corespondenta din anii trecuti. „Sunt proiecte care erau in plan si in anii trecuti, dar deciziile s-au tot amanat, finalizandu-se abia in cursul acestui an. Este interesant ce se va intampla in 2012, pentru ca in aceasta perioada se manifesta o tendinta similara celei din 2009-2010.“ De altfel, perioada necesara pentru inchiderea unei tranzactii s-a majorat semnificativ, ajungand si pana la un an, un an si jumatate (atunci cand este vorba despre productie), fata de 3-6 luni inainte de 2008. „70% dintre cererile inregistrate provin din industria auto, Renault si Ford atragandu si furnizorii. Interesant este ca in conditiile in care Mercedes a ales Ungaria pentru productie, furnizorii lor au devenit interesati pentru relocarea productiei in Vestul Romaniei, de Arad, Timisoara, Oradea, dar tranzactiile au fost putine, cei mai multi dintre acesti producatori aflandu-se la nivelul deciziei de tara“, a concluzionat Dana Bordei, mentionand insa ca Bucurestiul detine in continuare rolul principal in ceea ce priveste volumul tranzactiilor concretizate pe segmentul de logistica.

Distribuitorii vor depozite croite dupa nevoile lor

Tarifele de inchiriere s-au mentinut constante, cifrandu se intre 3,5 si 4,2 euro/mp in functie de suprafata si perioada de inchiriere. „Exista un interes mai mare decat in anii trecuti pentru constructiile la cerere. Multe dintre spatiile din piata sunt conceptualizate inca pentru operatori logistici, care au nevoie de volume mari, dar exista cereri de la distribuitori care folosesc masini de 3,5 – 7 t, care sunt greu de incarcat la rampa. Am avut in acest context cereri din partea distribuitorilor care vor sa li se construiasca un depozit pe specificatiile lor tehnice. Majoritatea sunt pe A1 la km 14. De exemplu, cei de la Augsburg au inchiriat anul trecut 10.000 mp pe un depozit dedicat lor“. In contextul in care, in acest moment, exista foarte putine spatii care se construiesc speculativ, reprezentantul CBRE nu se asteapta, in urmatoarea perioada, la o scadere a chiriilor, dar nici la o majorare a acestora.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.