Lucrările de construire a Autostrăzii Comarnic-Brașov au început cu sectorul Predeal-Cristian, de 6 km, parte a Lotului 2, la care se adaugă drumul de legătură către acesta, de 3,7 km.
Constructorul, asocierea Alpenside-Specialist Consulting, și-a amenajat organizarea de șantier cu o săptămână înaintea semnării contractului. Muncitorii au făcut decopertări și au creat drumurile tehnologice și depozitele de materiale. Contractul a fost parafat, la fața locului, de directorul general al CNAIR, Narcis Neaga, în prezența ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc. „Am deschis, oficial, șantierul pentru construirea acestui obiectiv, dar și pentru drumul de legătură la profil de autostradă, care asigură descărcarea traficului rutier spre municipiul Brașov. Este un moment mult așteptat de români, iar de aceea accelerez procedurile. Am încredere în constructorul român care se ocupă de acest proiect și voi monitoriza activitatea din teren, astfel încât să nu existe nicio întârziere”, a declarat ministrul Cuc.
Această porțiune din Lotul 2 al Autostrăzii Comarnic-Brașov este cuprinsă între kilometrii 162 și 168, iar valoarea contractului, cu tot cu drumul de legătură, este de 202,2 milioane de lei. Suma este defalcată astfel: Organismul Intermediar pentru Transport acordă o finanțare nerambursabilă de 132,6 milioane de lei – valoarea eligibilă nerambursabilă din FEDR; valoarea totală eligibilă – 156 de milioane de lei, valoarea cofinanțării eligibile a Beneficiarului – 23,4 milioane de lei, valoarea neeligibilă, inclusiv TVA – 46,3 milioane de lei.
API: „Acest ciot nu rezolvă traficul infernal de pe Valea Prahovei”
Asociația Pro Infrastructura avertizează, însă, că „tehnic, ciotul face parte din Autostrada A3 Ploiești-Brașov, dar este capătul de nord al acesteia, se află 100% în câmpie și ajută punctual șoferii care tranzitează zona de sud-vest a Zonei Metropolitane Brașov; nu influențează sub nicio formă traficul infernal de pe Valea Prahovei”. Reprezentanții API amintesc că implementarea noii investiții este „un exemplu clasic de neputință și tergiversări” timp de patru ani.
Astfel, licitația a fost lansată în iulie 2015, contractul a fost semnat abia în octombrie 2017 cu Alpenside – „adică Straco în alte haine” – iar ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în aprilie 2018. „Sunt 4 ani (!!!) de chin, pentru câțiva kilometri de drum la câmpie. Proiectarea a avut termen scriptic de 6 luni de zile, iar execuția efectivă ar trebui să dureze un an și jumătate. Dar stați! Deocamdată, avem autorizație de construire emisă pentru aproximativ 60% din lucrări. Așadar, suntem deja în întârziere, iar șantierul este în continuare blocat de birocrație (exproprieri, relocări utilități) și incompetență!”, atrage atenția API.
Separat de acest contract, Guvernul, prin Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP), încearcă să construiască restul Autostrăzii Ploiești-Brașov prin parteneriat public-privat (PPP). În acest moment, în cursă a rămas, însă, doar asocierea formată din companiile China Communications Construction Company (China) și Makyol Insaat Sanayi Turizm (Turcia).
Încă o porțiune din Autostrada Transilvania, gata anul acesta
Secțiunea 3C3 Biharia-Borș, din cadrul Autostrăzii Transilvania, va fi gata până la sfârșitul acestui an, promite antreprenorul. Ministrul Răzvan Cuc a fost prezent la debutul lucrărilor și l-a asigurat că Guvernul îl va ajuta, prin programul de accelerare, să realizeze acest obiectiv. „Adică îi vom pune la dispoziție fonduri suplimentare față de valoarea contractului, pentru a putea mări și capacitatea de lucru, ca să lucreze și în timpul nopții și să-și aducă utilaje suplimentare”, a spus șeful de la Transporturi.
Această porțiune, de 5,35 km, cuprinde un nod rutier la Biharia, în nordul municipiului Oradea. Contractul, în valoare de 134 de milioane de lei, a fost semnat în decembrie 2018 cu Trameco (parte din grupul Selina) și a prevăzut 4 luni de proiectare. Alte 15 luni sunt pentru execuția lucrărilor. Pe această secțiune din Autostrada Transilvania, se vor construi cinci pasaje, dintre care unul peste autostradă, iar pe traseul către granița cu Ungaria se va amenaja și o parcare, în proximitatea frontierei.
Șantierul avansează și pe segmentul Iernut-Chețani, de 17,9 km. Constructorul, asocierea Astaldi-Max Boegl, a realizat aproximativ 64% din lucrări, potrivit CNAIR. Inaugurarea la finalul acestui an va fi condiționată și de finalizarea, de către Straco, antreprenorul de pe sectorul vecin, a bretelelor de acces necesare din nodul Chețani.
Licitație pentru finalizarea Centurii Tg. Jiu
CNAIR a lansat licitația pentru finalizarea lucrărilor de construire a Variantei de Ocolire a Municipiului Târgu Jiu. Inițial, contractul a fost semnat, în noiembrie 2013, cu italienii de la Collini, care au câștigat licitația cu o ofertă de aproximativ 151 de milioane de lei, fără TVA, la jumătate față de valoarea estimată.
După intrarea în șantier, constructorul a constatat că este nevoie de consolidarea terenului – adică lucrări suplimentare. Pentru acestea, CNAIR a organizat licitație abia în septembrie 2017, dar antreprenorul italian a reziliat contractul în luna mai 2018, la stadiul fizic de 40%. Acum, valoarea diferenței de lucrări este estimată la circa 207 milioane de lei, fără TVA. Termenul-limită pentru depunerea ofertelor este 23 iulie 2019.
Varianta ocolitoare a orașului Târgu Jiu va avea o lungime de aproximativ 20 de km, pe care vor trebui construite, în termen de 18 luni, 3 noduri rutiere, 2 intersecții giratorii, 4 poduri și 8 pasaje. După finalizarea lucrărilor, accesul pe această variantă se va face din DN66 (E79), de la km 69+800 (kilometraj pe DN66), atât către est (14,9 km), cât și către vest (5,07 km). Perioada minimă de garanție a lucrărilor va fi de minim 5 ani, dar poate fi majorată până la 7 ani.
Autostrada Brașov-Bacău, la proiectare
Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere a lansat licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic al autostrăzii Brașov-Bacău, ce va avea o lungime de 160 de kilometri. Valoarea contractului este de până la 35,27 milioane lei, fără TVA. Finanțarea va fi asigurată din fonduri europene. Firmele interesate pot depune oferte până pe 8 iulie. Câștigătoarea va avea la dispoziție 2 ani și jumătate pentru realizarea acestui proiect.
Autostrada Brașov-Bacău este prevăzută în Master Planul General de Transport pentru a fi realizată în perioada 2023-2027. Valoarea investiției este estimată la 1,8 miliarde de euro.
Contractul pentru Centura Tecuci, reziliat
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a dispus rezilierea contractului pentru Centura Tecuci. Lucrările la cei 7 km de centură trenează de 5 ani, deși ar fi trebuit finalizate în 12 luni. Ele nu se află la primul constructor. Vechiul contract, atribuit, în martie 2012, companiei portugheze Soares da Costa, a fost reziliat în 2013, după doar 14% din investiție executată. La licitația lansată în 2011, au depus oferte 10 companii și asocieri.
O nouă licitație a fost tărăgănată timp de 2 ani, astfel că abia în luna mai 2015 a fost semnat noul contract. Lucrările ar fi trebuit să fie gata la sfârșitul anului 2016. Valoarea contractului a fost de 64 de milioane de lei (14,5 milioane de euro), cu TVA, pentru finalizarea lucrării. Finanțarea investiției este cofinanțată 85% din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR). Proiectată prima oară acum 14 ani, Centura Tecuci urma să aibă două pasaje, 8 podețe și două intersecții.
Exproprieri la Pasajul Domnești
Guvernul a aprobat declanșarea procedurilor de expropriere a 127 de imobile, proprietate privată, situate în zona lucrărilor pentru pasajul suprateran Domnești, de la intersecția Centurii București cu DJ602. Este vorba despre amplasamentul suplimentar care face parte din coridorul de expropriere al lucrării, pe raza Sectorului 6 al Municipiului București și a localităților Domnești, Bragadiru și Clinceni, din județul Ilfov. Cele 127 de imobile vor fi expropriate de pe o zonă de aproximativ 35.000 mp.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro