Autostrada Lugoj-Deva va fi mai lungă cu 22 de kilometri, la sfârșitul lunii iulie, dar cu o condiție: vremea să fie bună, a anunțat ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.
Este vorba despre Lotul 4 al autostrăzii, pentru care ordinul de începere a lucrărilor a fost a fost dat de CNAIR în urmă cu șase ani – iunie 2013. La ultima inspecție pe șantier, ministrul Transporturilor a avut numai cuvinte de laudă despre constructor. „Am discutat cu constructorul, care m-a asigurat că la sfârșitul lunii iulie va fi finalizat acest proiect și va putea fi dat în trafic. Asta, cu un singur amendament – și aș vrea să nu fiu interpretat greșit: dacă vor continua ploile în ritmul în care au fost în ultima perioadă, adică peste 35 de zile de ploi, bineînțeles că va exista o problemă”, a declarat Răzvan Cuc.
Ministrul a insistat că, pentru toate lucrările de infrastructură, își dorește ca termenele să fie respectate, să fie respectate standardele de calitate și subcontractorii români să fie plătiți la timp.
Alți 38 de km, gata anul acesta
La toamnă, ar trebui să fie gata și lucrările la Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva, cu o lungime de 21 de kilometri, unde stadiul lucrărilor este foarte avansat, de 95%.
De asemenea, până la sfârșitul acestui an, va fi finalizat Lotul 1, de 17 kilometri, al Autostrăzii Sebeș-Turda, unde lucrează italienii de la Impresa Pizzarotti, potrivit ministrului Transporturilor. Stadiul lucrărilor este de circa 72%.
Lotul 2 Sebeș-Turda stagnează
Ministrul Transporturilor s-a declarat însă extrem de nemulțumit de ritmul de lucru al constructorilor greci de la Aktor și de numărul redus de utilaje de pe șantierul Lotului 2, de 24 de kilometri, al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda. Demnitarul i-a amenințat pe aceștia din nou cu rezilierea contractului, deoarece, la patru ani și jumătate de la deschiderea șantierului, stadiul lucrărilor este doar puțin peste 50%.
„Eu cred că a trecut partea cu bătaia de joc vizavi de români și deja sfidați statul român. Cred că ați confundat lucrarea la autostradă cu lucrarea la un drum național. Aici lucrați la o autostradă. V-am spus să vă mobilizați. Văd că nu v-ați mobilizat. (…) Sfatul meu, ca să mențineți contractul, este următorul: aveți două săptămâni să vă duceți în piață, să căutați antreprenori serioși cu care să încheiați contracte, pe care să le declarați la CNAIR, pentru ca să poată să plătească subcontractanți românii pe care îi veți lua – și nu la prețuri derizorii! – ca să vă finalizeze lucrarea până la sfârșitul anului. Dacă actele nu le văd la CNAIR făcute până la începutul lunii iulie, reziliez contractul!”, a avertizat Răzvan Cuc antreprenorul.
Reprezentanții firmei Aktor au transmis, într-un comunicat de presă, că vor finaliza lucrările în acest an. „Încă un segment al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda, și anume Lotul II Sântimbru-Aiud-Rădești (km 17-km 41), va fi deschis traficului până la sfârșitul acestui an. Aktor, contractorul lotului, accelerează lucrările pe acest segment, pe baza unui calendar foarte specific. În prezent, se lucrează intens la rambleele de poduri, la ridicarea și așezarea grinzilor pe toate podurile, turnarea straturilor de balast stabilizat, precum și la structurile din beton, rigolele și zidurile de sprijin”, au informat ei.
Asfaltarea primilor 7 km era planificată să înceapă la începutul lunii iulie. „Aceste lucrări se realizează cu un efectiv de peste 350 de persoane, cu 120 de camioane și peste 80 de mașini mecanizate”, a precizat Aktor.
Constructori pentru încă 55 km din Autostrada Transilvania
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a desemnat câștigătorii licitațiilor pentru proiectarea și construirea a încă 54,9 km din Autostrada Transilvania (Autostrada Brașov -Tg. Mureș-Cluj-Oradea). Este vorba despre 26 de km între Suplacu de Barcău-Chiribiș și 28,5 km între Chiribiș-Biharia. Potrivit ambelor contracte, perioada de proiectare este de 6 luni, cea de execuție a lucrărilor – de 18 luni, iar garanția lucrărilor va fi de 10 ani.
Contractul pentru Subsecțiunea 3C1: Suplacu de Barcău-Chiribiș, în lungime de 26,35 km, a fost câștigat de Asocierea Construcții (România)-Hidroelektra Mehanizacija D.D. (Croația). Valoarea ofertei a fost de aproximativ 362 de milioane de lei, fără TVA, echivalentul a 75,7 milioane de euro.
Traseul Suplacu de Barcău-Chiribiș
Pe această porțiune de autostradă, va fi amenajat un nod rutier la km 24,5 și vor fi construite sau finalizate 19 poduri, pasaje și viaducte. Traseul va începe în zona localității Marca (la intersecția cu DC95), la km 4,2, iar, la km 6,7, se va traversa lacul de acumulare Suplacu de Barcău. Apoi, autostrada va intra în zona câmpului petrolier, unde va intersecta, la km 9, DJ 191B (Suplacu de Barcău-Foglaș). În continuare, traseul autostrăzii se va îndrepta spre vest, de-a lungul DN19B (Suplacu de Barcău-Marghita), la sud de localitățile Dolea și Margine.
La km 22,5 traseul va traversa, la sud de Abrum, calea ferată Tauteu-Marghita, iar la km 24,3 – la sud de Chiribiș – va intersecta DJ 191A (Chiribiș-Tauteu), unde a fost prevăzut un nod rutier pentru legătura cu municipiul Marghita. În continuare, autostrada se va desfășura într-o zonă de câmpie, în zona Chiraleu și Sînlazăr, intersectând DN 19E, la km 30+480.
Traseul Chiribiș-Biharia
Contractul pentru Subsecțiunea 3C2: Chiribiș-Biharia, în lungime de 28,5 km, a fost câștigat de Asocierea Trameco-Vahostav-Drumuri Bihor-Drum Asfalt-East Water Drillings, cu o ofertă de 326,5 milioane de lei (68,3 milioane de euro), fără TVA.
Pe această porțiune de autostradă, vor fi construite sau finalizate 18 poduri, pasaje și viaducte. Traseul ei va începe la km 30,5, în zona localității Sînlazăr (intersecția cu DN 9E) și se va desfășura într-o zonă de câmpie, între localitățile Mișca și Chislaz, unde DN19E (Chiribiș-Sălard-Biharia) va fi deviat, pe o lungime de 4,2 km, în lungul autostrăzii.
Autostrada va continua la sud de localitatea Poclușa de Barcău, se va înscrie în lungul DN19E, între localitățile Sarsig și Hăucești și va intersecta DJ767 (Țiglead-DN19E), la km 40. La km 41, traseul va trece printr-o zonă de arie protejată, Fegernic, pe o lungime de circa l00 m, și se va intersecta apoi, la km 41, cu drumul comunal DC42. De aici, autostrada va trece la nord de localitatea Fegernic, iar la km 48,5 se va intersecta cu un drum local (la sud de Sălard) și va continua spre granița cu Ungaria, intersectând DN19E la km 55, drum național ce va fi deviat, pe o lungime de 1,8 km, de la traseul existent.
Lucrări sistate toată vara pe A2
Lucrările de reparații începute în iunie pe Autostrada Soarelui (A2) București-Constanța au fost sistate, la cererea reprezentanților Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR). Ei au reclamat că timpul de parcurs pe autostradă s-a mărit de la 2 ore la 5 ore, iar, din acest motiv, gradul de ocupare a hotelurilor a scăzut cu 10%. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a fost imediat de acord cu oprirea lucrărilor.
„După 15 septembrie, reluăm lucrările în regim de urgență. O să am o întâlnire cu toți cei care lucrează pe aceste contracte, să încerce să lucreze într-un termen cât mai scurt, inclusiv pe timpul nopții. Constructorul trebuie să fie de acord, nu există altă soluție. Termenul de 24 de luni prevăzut în contract va fi prelungit, pentru că este un lucru absolut normal și logic să nu afectăm sezonul estival”, a declarat Răzvan Cuc.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro