Încă două sectoare de autostradă, ce însumează 113,5 km și care au cofinanțare prin Programul Transport 2021-2027, au fost scoase la licitație de CNAIR: Pașcani-Suceava (62 km) și Craiova-Filiași (51,5 km), pe care șoferii vor putea circula în maximum trei ani.
Autostrada Pașcani-Suceava a fost structurată pe două loturi. Primul, de 33 km, va fi construit între nodurile rutiere Pașcani și Roșcani, se va conecta cu tronsonul de autostradă Suceava-Siret, iar pe traseu vor fi realizate două viaducte, un pasaj și 3 noduri rutiere: Tătăruși-Heci, la intersecția cu DJ208F (Fântâna Mare-Heci-Lespezi); Dolhasca, la conexiunea cu DJ208I (Siliștea Nouă-Budeni); Roșcani.
Conexiune cu Aeroportul Internațional Suceava
Lotul 2 va avea 30 de km, pe care vor fi construite: un pod, un pasaj, un drum de legătură de 5,2 km cu Aeroportul Internațional Suceava și trei noduri rutiere: Roșcani, care va asigura conexiunea cu Lotul 1, Dumbrăveni, la intersecția cu DJ208B Verești-Dumbrăveni, iar cel din proximitatea Aeroportului Internațional Suceava va asigura atât legătura cu aerogara, cât și cu DN29.
Totodată, vor fi realizate două parcări de scurtă durată și două spații de servicii, cu câte 8 stații de încărcare pentru autoturismele electrice. CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) alocă 6 luni fazei de proiectare și 24 de luni perioadei de execuție, pentru fiecare lot.
Autostrada Craiova-Filiași, conectată la Drumul Expres Craiova-Pitești
Structurată pe trei loturi, Autostrada Craiova-Filiași va porni din Drumul Expres Craiova-Pitești, în apropierea Văii Ursoaia, din comuna Ghercești, și va continua până la nodul rutier Craiova Nord, prin care se va asigura și conexiunea cu DN65F. Pe traseul acestui prim lot (10,3 km), vor fi construite 22 de lucrări de artă, între care două viaducte și un pasaj rutier, două parcări de scurtă durată și două noduri rutiere: Ghercești (intersecția cu Drumul Expres Craiova-Pitești) și Mischii (intersecția cu DN65C).
Pe Lotul 2, de 14,4 km, vor fi realizate două viaducte, un pod și două spații de servicii. Lotul 3, de 21,70 km, va avea un viaduct, un pasaj, două noduri rutiere pentru conexiunea cu DN6 (la Berharca și la Răcarii de Sus) și 4 parcări de scurtă durată. Spațiile de servicii de pe cele trei loturi vor fi dotate, fiecare, cu minimum 8 stații de încărcare rapidă pentru autoturismele electrice. CNAIR a alocat câte 10 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție.
Jumătate din drumul de mare viteză Craiova-Târgu Jiu (110 km)
Autostrada Craiova-Filiași (51 km) va face parte, alături de Drumul Expres Filiași-Târgu Jiu (58,6 km), din drumul de mare viteză Craiova-Târgu Jiu (110 km), care va străbate localități din județul Dolj, pe 47,3 km (Ghercești, Simnicu de Sus, Craiova, Ișalnița, Almăj, Coțofenii din Față, Brădești, Filiași) și din județul Gorj, pe 62,7 km (Țânțăreni, Turburea, Aninoasa, Săulești, Vladimir, Bărbătești, Jupânești, Târgu Cărbunești, Scoarța, Dănești, Târgu Jiu).
Varianta Ocolitoare Târgu Jiu, finalizată
Varianta Ocolitoare Târgu Jiu (20 km) a fost deschisă integral circulației, în iulie, astfel încât traficul greu nu mai tranzitează municipiul. Șoseaua asigură legături cu DN66 Filiași-Târgu Jiu), DN67 Târgu Jiu-Râmnicu Vâlcea, DN66 Târgu Jiu-Petroșani) și cu DJ665 (pentru care a fost construit un drum nou de 1,38 km). Proiectarea și execuția au costat 165,3 milioane de lei (fără TVA), din fonduri europene nerambursabile. Pe traseu au fost construite 12 poduri și pasaje, 2 parcări și 3 noduri rutiere.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro