Secțiunea Suplacu de Barcău-Chiribiș (26,35 km) a Autostrăzii Transilvania, două secțiuni din viitoarea Autostradă a Unirii, podul de la Ungheni și DN71 Bâldana-Târgoviște se află între proiectele prioritare din această perioadă. Care este stadiul lor?
Secțiunea Suplacu de Barcău-Chiribiș (26,35 km) a Autostrăzii Transilvania a fost relansată în licitație, după ce lucrările au fost abandonate, iar contractul cu Bechtel reziliat, în anul 2013. CNAIR a mai atribuit o dată contractul, în anul 2015, dar constructorul spaniol nu s-a mobilizat, astfel că s-a ajuns, din nou, la reziliere, în anul 2016. Acum, data limită pentru depunerea ofertelor este 15 martie.
Contractul, finanțat prin fonduri europene, prevede 24 de luni (6 luni pentru etapa de proiectare și 18 luni pentru perioada de execuție a lucrărilor), iar suma alocată este de 937,53 milioane de lei (fără TVA). Constructorul care va câștiga acest contract trebuie să execute o serie de lucrări, printre care 3 viaducte, 8 pasaje, 8 poduri, inclusiv un pod de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 1.650 m, peste lac de acumulare.
Primii 52 km din A8, la licitație
CNAIR a lansat licitațiile privind proiectarea și construirea a două secțiuni, de aproape 52 km, din viitoarea Autostradă a Unirii (A8): secțiunea I Leghin-Târgu Neamț (24,4 km), secțiunea III Târgu Mureș-Miercurea Nirajului și legătura la A3, în lungime totală de 29,91 km. Datele-limită pentru depunerea ofertelor: 27 februarie, respectiv 28 februarie 2023. Ambele porțiuni de autostradă sunt finanțate prin PNRR. Durata stabilită pentru fiecare contract este de 30 de luni (6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuția lucrărilor).
Podul de la Ungheni, avizat de MTI
Podul peste Prut de la Ungheni, în continuarea Autostrăzii Unirii (A8), a fost avizat de Consiliul Tehnico-Economic al MTI, astfel că licitația ar putea fi lansată în această primăvară. Principalele caracteristici prevăzute sunt: 261,2 m lungime pod nou peste Prut, 1 km lungime totală traseu, 8 m lățime parte carosabilă, un punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spații închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și camioanelor.
Proiectul mai include și realizarea unui tronson de autostradă cu 2×2 benzi de circulație cu lungimea de 0,5 km, care va asigura funcționalitatea independentă a podului până la finalizarea integrală a Autostrăzii Târgu Mureș-Târgu Neamț-Iași-Ungheni (A8). Valoarea investiției se ridică la 40 de milioane de euro, cu TVA, fiind finanțată din fonduri externe nerambursabile și bugetul de stat.
DN71 Bâldana-Târgoviște, la 4 benzi
O asociere de firme din Turcia va moderniza DN71 între Bâldana și Târgoviște, prin extinderea la 4 benzi de circulație, potrivit contractului în valoare de aproape 870 de milioane de lei, semnat în 16 ianuarie. Este vorba despre Asocierea de constructori Esta Insaat Sanayi Lojistik ve dis Ticaret Anonim Sirketi-Esta Construction Group-Gun al Madencilik Insaat Nakliye Sanayi ve Ticaret Anonim Sirketi.
Antreprenorul are la dispoziție 12 luni pentru proiectare și 22 de luni pentru execuția lucrărilor pe cei 44,13 km de drum național, unde vor fi construite sau modernizate inclusiv patru poduri și un pasaj. Perioada de garanție a lucrărilor este de 5 ani. Finanțarea investiției este asigurată din fonduri europene.
Supervizare pentru construirea a 276 km de autostradă
CNAIR are lansate procedurile de atribuire pentru 26 de contracte de supervizare, după ce a semnat, anul trecut, 16 astfel de contracte pentru 276,28 km de autostradă, valoarea acestora fiind de aproximativ 278 de milioane de lei, fără TVA.
„Majoritatea întârzierilor înregistrate în cazul anumitor proceduri de atribuire aferente contractelor de supervizare sunt din cauza contestațiilor introduse împotriva documentațiilor de atribuire de anumiți operatori economici. Prin aceste contestații, se urmărește reducerea substanțială a penalităților și/sau eliminarea mai multor pârghii contractuale de verificare a prestatorilor, astfel încât CNAIR să plătească sume importante prestatorului fără a avea și modalitatea efectivă de constrângere a acestuia la îndeplinirea obligațiilor asumate prin contract”, potrivit CNAIR.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro