Pe secțiunea 4 Tigveni-Curtea de Argeș a Autostrăzii Sibiu-Pitești, antreprenorul austriac PORR a forat primii zeci de metri din tunelul „Daniela” și continuă străpungerea dealului Momâia, până va ajunge la capătul celor 1,35 kilometri, cât va avea această lucrare de artă.
Săpăturile sunt executate cu tehnologie NATM, de către o echipă internațională de profesioniști, care lucrează non-stop, în schimburi. Iar cum tunelul va avea două galerii, câte una pentru fiecare sens de mers, o altă echipă forează la celălalt capăt.
Prima construcție de acest fel, după ’89
Este primul tunel intrat în șantier pe traseul Autostrăzii Sibiu-Pitești, dar și prima dată în perioada postdecembristă când se efectuează în România o astfel de străpungere în stâncă pentru o șosea, după realizarea celebrul Transfăgărășan, între anii 1970-1974. Motiv să viziteze șantierul premierul Marcel Ciolacu, împreună cu ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, și cu directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Ciolacu: „Este o investiție strategică”
Premierul a declarat că lucrările de infrastructură reprezintă o prioritate pentru Guvern: „Vorbim despre o investiție strategică, pentru care vor fi alocate fără rețineri sursele financiare”. Marcel Ciolacu a mai spus că „ministrul Sorin Grindeanu va reuși să asigure conexiunea rutieră pe autostradă între Constanța și vama Nădlac”.
Ministrul Transporturilor a anunțat că stadiul fizic al lucrărilor pe tronsonul Pitești-Curtea de Argeș, primul intrat în lucru din viitoarea Autostradă Sibiu-Pitești, a ajuns la 50% și că „măcar parțial” ar putea fi deschis traficului rutier, anul viitor, chiar dacă termenul de finalizare este 2025.
13 lucrări de artă
Pe secțiunea 4 Tigveni-Curtea de Argeș, vor fi realizate 13 lucrări de artă, dintre care 12 poduri, pasaje și viaducte, cel mai lung viaduct fiind de 630 de metri. Proiectul cuprinde și construirea unui nod rutier la Tigveni, unde va face conexiunea cu secțiunea 3 a Autostrăzii Sibiu-Pitești. Contractul, în valoare de 1,6 miliarde de lei, fără TVA, a fost semnat în noiembrie 2021 și are o durată de 60 de luni, dintre care 16 luni pentru proiectare și 44 pentru execuția lucrărilor.
Autostrada Sibiu-Pitești, al cărei proiect este împărțit în 5 secțiuni, va avea o lungime de 122 km și va lega centrul și vestul României de rețeaua europeană de autostrăzi, fiind parte importantă a Coridorului de Transport Pan-European IV.
Transfăgărășanul, în trafic tot anul
Transfăgărășanul (DN7C) va intra în lucrări de modernizare, astfel încât să poată fi menținut în trafic pe toată durata anului, între Piscul Negru (km 104) și Cabana Bâlea Cascadă (km 130,8). În acest sens, CNAIR a scos la licitație elaborarea studiului de fezabilitate, prin care să fie determinate soluțiile tehnice, iar, pe 17 octombrie, a desemnat drept câștigător compania Rutier Connex XXI. Valoarea contractului, cu termen de 12 luni, este de 8,4 milioane lei, fără TVA, cu finanțare din fonduri europene nerambursabile. Vor fi executate lucrări de siguranță rutieră, cu accent pe punctele negre cu risc de accidente și închiderea sigură a tunelului de la Bâlea Lac și vor fi amenajate zone pentru parcări cu spații pentru comercianți și taxarea lor. De asemenea, se vor amplasa copertine de protecție din beton, panouri de informare digitale la intrări (Curtea de Argeș/Cârțișoara) cu numărul de locuri de parcare libere, condițiile meteo (vânt/polei/temperaturi) și punct de belvedere. Traseul acestui drum spectaculos la mare altitudine (peste 2.000 m), care traversează munții Făgăraș, are 151 km.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro