Șantierul Lotului 1 Sud al Autostrăzii București (A0), între DN5 Jilava și DN4 Popești-Leordeni, se apropie de finalizare; la fel și porțiunea de drum expres DEx16, dintre centura rutieră Oradea (girația Sântandrei) și Autostrada Transilvania (A3). Ambele sunt programate să fie deschise traficului rutier la sfârșitul lunii martie(DEx16), respectiv jumătatea lui aprilie (lotul 1 al A0).
Prin încheierea lucrărilor la cei 13 km din A0 Sud București, tronsonul cuprins între DN5 și DN4, șoferii vor putea circula la nivel de autostradă între DN6 Bragadiru și DN4 Popești-Leordeni. Lotul 1 are o lungime de 16,9 km, cuprinsă între localitățile Cernica și Jilava. Amintim că, în penultima zi din 2023, a fost deschis tronsonul dintre DN6-DN5.
Legătura dintre DN4 și Autostrada Soarelui, în iunie
Apoi ar urma, cu circa opt luni întârziere, să fie finalizată, în iunie, porțiunea dintre DN4 și Autostrada Soarelui (A2), ceea ce ar reprezenta o adevărată minune pentru cei care merg pe litoral, în sezonul estival. Iar, dacă la sfârșitul anului va fi terminat și sectorul dintre DN6 și Autostrada București-Pitești (A1), conectarea va fi completă între A1 și A2, prin A0 Sud.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, a declarat, după o inspecție pe șantier: „Pe cei 16,93 km ai Lotului 1 Glina-Vidra (…), în funcție de ritmul de lucru și de condițiile meteorologice, se va putea deschide, în martie, circulația pe 7 km. Se va asigura, astfel, legătura și cu DN4. După finalizarea întregului Lot 1 (încă 9 km), se va circula în regim de autostradă pe toți cei 33,23 km între Glina și Autostrada Soarelui și se va asigura legătura între DN4, DN5, DN6 și A2. Cei 16,3 km ai Lotului 2 (Vidra-Bragadiru) au fost deja recepționați, în noiembrie 2023, dar, în lipsa unui sector din Lotul 1, circulația a putut fi deschisă pe doar 9 km, între DN5 (1 Decembrie/Jilava) și DN6 (Cornetu/ Bragadiru). Pe Lotul 3 al A0 Sud (Bragadiru-Joița), de 17,96 km (…), antreprenorul grec trebuie să se mobilizeze mult mai bine pentru a finaliza lucrările anul acesta. Doar așa se va putea asigura continuitatea pe întregul semi-inel sudic al A0 (51,19 km), între A1 (București-Pitești) și A2 (București- Constanța)”.
Centura Oradea – A3
În ceea ce privește legătura rutieră dintre Centura Oradea (girația Sântandrei) și Autostrada Transilvaniei (A3), cei aproximativ 19 km, din care 13 km la profil de drum expres, vor fi inaugurați în termenul contractual, la finalul lui martie. Asociația Pro Infrastructură a realizat filmări cu drona, la începutul lunii, și a constatat că: „În mare parte, antreprenorul Strabag mai are de pus în operă doar elementele de siguranță și semnalizare (marcaje, indicatoare, parapete, iluminat) și diverse lucrări în afara părții carosabile. Așa că nu vedem niciun fel de obstacol în a-și onora termenul contractual. Acest proiect major pentru Oradea și regiune va fi, probabil, prima inaugurare importantă din 2024, pe infrastructura rutieră”.
Drumul Expres Arad-Oradea, la licitație
CNAIR a lansat licitația pentru execuția Drumului Expres Arad-Oradea, de 120,47 km și cu o valoare totală estimată de 8,5 miliarde de lei (fără TVA). Proiectul a fost împărțit în trei: Lotul 1, de 33,7 km, plus drumul de legătură dintre DN79 și Salonta (5,3 km); Lotul 2, de 39,7 km, plus drumul de legătură până la granița cu Ungaria (10 km); Lotul 3, de 47 km, plus drumul de legătură cu zona industrială Arad Vest (2,9 km). Finanțarea este asigurată din Programul Transport 2021-2027. Fiecare lot trebuie finalizat în 24 de luni. Contractul prevede și construirea a 12 noduri rutiere, patru Centre de Întreținere și Coordonare și 86 de poduri și pasaje.
Drumul Expres Arad-Oradea face parte din ViaCarpatia, o șosea de mare viteză ce va asigura conexiunea între Lituania (Klaipeda) și Grecia (Salonic), prin Polonia, Slovacia, Ungaria, România și Bulgaria.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro