Inspecția fiscală – recomandări practice

Intensificarea inspecțiilor fiscale efectuate de ANAF precum și contribuabilii nemulțumiți și surprinși de concluziile echipelor de inspecție fiscală – documentate în decizii de impunere și rapoarte de inspecție fiscală, prin care se stabilesc obligații fiscale suplimentare semnificative – sunt principalele motive pentru care am considerat utilă prezentarea mijloacelor disponibile contribuabililor pe parcursul inspecției fiscale pentru prevenirea unor astfel de situații nedorite.

Alexandru Boboc

Deși au dreptul de a apela la asistență de specialitate pe parcursul inspecției fiscale, majoritatea contribuabililor apelează la acest drept tardiv, respectiv ulterior primirii deciziei de impunere, în vederea contestării acesteia. În momentul în care persoana desemnată să acorde asistență de specialitate le solicită documentele aferente inspecției fiscale, în majoritatea cazurilor, singurele documente disponibile sunt doar avizul de inspecție fiscală (dacă este cazul), respectiv decizia de impunere și raportul de inspecție fiscală, în cadrul cărora organele de inspecție fiscală documentează în mod frecvent situația de fapt sau lipsa de cooperare a contribuabilului, într-un mod subiectiv sau chiar părtinitor, pentru a putea justifica cât mai temeinic obligațiile fiscale stabilite suplimentar.

La acest moment, deși contribuabilul nu este de acord cu constatările organelor de inspecție fiscală și are suficiente explicații care atestă acest lucru, acesta se află în imposibilitatea de a demonstra punctul său de vedere (contradictoriu cu cel al echipei de inspecție fiscală), întrucât acesta nu este documentat corespunzător.

Solicitări formulate în scris

Principala recomandare pentru contribuabilii care sunt supuși unei inspecții fiscale este de a prezenta în scris principalele comunicări și solicitări pe parcursul inspecției fiscale. Deși pare o regulă simplă de urmat, prezentarea unei solicitări/comunicări în scris este considerată de majoritatea contribuabililor inadecvată din diverse motive: 1) acesta va avea rolul de a crea un conflict cu echipa de inspecție fiscală și nu se doresc verificări/constatări suplimentare; 2) este o măsură inadecvată întrucât echipa de inspecție fiscală se află în biroul alăturat; 3) trebuie păstrată o relație foarte bună cu echipa de inspecție fiscală și nu vrem să îi deranjăm cu astfel de solicitări în scris etc.

Totuși, ulterior, astfel de motive se dovedesc neîntemeiate, întrucât organele de inspecție fiscală sunt în cunoștintă de cauză cu privire la drepturile contribuabilului pe parcursul inspecției fiscale. De asemenea, astfel de solicitări în scris au rolul de a semnala echipei de inspecție fiscală un contribuabil informat cu privire la drepturile sale și vor limita anumite solicitări nejustificate ale echipei de inspecție fiscală.

O dată ce contribuabilul își însușește acest mod de comunicare, acesta își poate exercita și documenta corespunzător drepturile și modul în care acestea au fost respectate de către organele de inspecție fiscală, conform prevederilor Ordonanței nr. 92/2003 privind Codul de Procedură Fiscală și ale Ordinului nr. 713/2004 privind Carta drepturilor şi obligaţiilor contribuabililor pe timpul desfăşurării inspecţiei fiscale. Acest aspect se dovedește foarte important în contextul în care constatările echipei de inspecție fiscală, respectiv obligațiile fiscale stabilite suplimentar, pot fi anulate în cazul în care se dovedește că drepturile contribuabilului au fost încălcate pe parcursul inspecției fiscale (aspecte procedurale), chiar și în cazul în care obligațiile fiscale stabilite suplimentar sunt corect determinate (aspecte de fond).

Atenție la aspectele procedurale

Dintre anumite nereguli privind aspectele procedurale pe parcursul inspecției fiscale, ar putea fi menționate următoarele: neprezentarea constatărilor de către echipa de inspecție fiscală pe parcursul inspecției, solicitarea și verificarea de informații care nu au relevanță pentru perioada sau impozitele supuse inspecției fiscale, încălcarea dreptului ca activitatea contribuabilului să fie cât mai puţin afectată pe timpul desfăşurării inspecţiei fiscale, precum și a dreptului contribuabilului de a-și prezenta punctul de vedere și obligația echipei de inspecție fiscală de a ține cont de acesta (chiar dacă nu trebuie să fie acceptat).

În contestarea actelor administrative fiscale, nerespectarea drepturilor contribuabilului sau a aspectelor procedurale de către echipa de inspecție fiscală pot avea același rezultat (anularea obligațiilor fiscale suplimentare) ca și în cazul interpretării eronate și nejustificate a prevederilor legale. Totuși, aceste aspecte nu pot fi demonstrate decât printr-o documentare corespunzătoare, în scris, a modului de desfășurare a inspecției fiscale. De asemenea, această documentare în scris are rolul de a limita anumite abuzuri reclamate de către contribuabili cu privire la solicitările/constatările organelor de inspecție fiscală.

Obligațiile fiscale stabilite suplimentar în urma inspecției fiscale pot fi anulate în cazul în care se dovedește că drepturile contribuabilului au fost încălcate pe parcursul inspecției fiscale (aspecte procedurale), chiar și în cazul în care obligațiile fiscale stabilite suplimentar sunt corect determinate (aspecte de fond).

Alexandru BOBOC

Consultant Fiscal, Partener Jinga & Asociații

alexandru.boboc@ja.ro

Telefon: 0371 136 502

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.