Parlamentul European (PE) va impune ca interdicțiile pentru permisul de conducere să fie valabile pe întreg teritoriul Uniunii Europene (UE), relatează ROADPOL, în cel mai recent buletin informativ. În prezent, este posibil ca o persoană să aibă permisul de conducere suspendat într-o țară străină din UE, dar să-l păstreze în țara de origine. UE ia măsuri acum pentru a reduce acest decalaj.
Europarlamentarii au votat, deja, în favoarea planurilor de implementare a interdicțiilor de conducere care se pot aplica pe întreg teritoriul UE. Propunerea a trecut cu 372 de voturi „pentru” și 220 „împotrivă”, în primă lectură, iar 41 de deputați europeni (MEP) s-au abținut. UE are un sistem unificat de permise de conducere, ceea ce înseamnă, în cea mai mare parte, că persoanele calificate să conducă într-un stat membru pot conduce în toate statele membre. Dacă vă pierdeți permisul în țara în care a fost eliberat sau dacă vi se suspendă dreptul de a conduce în această țară, rămâneți fără permis și nu mai puteți conduce legal nicăieri în UE.
Cu toate acestea, în cazul în care un conducător auto comite nereguli rutiere care duc la o interdicție sau la o suspendare într-un alt stat membru, în prezent, aceste sancțiuni se aplică, adesea, numai în țara în care a fost făcută încălcarea normelor rutiere, și nu în țara de reședință a conducătorului auto sau în restul statelor UE.
Reguli
Normele de descalificare au fost prezentate, în martie 2023, ca parte a unui pachet de măsuri privind siguranța rutieră care urmărește să reducă la minimum numărul deceselor pe drumurile UE, până în anul 2050. Deputații europeni au sugerat includerea conducerii fără un permis valabil pe lista încălcărilor grave de circulație (ce cuprinde, în prezent, conducerea sub influența alcoolului sau provocarea unui accident rutier mortal), care ar declanșa automat schimbul de informații între statele UE privind decăderea din drepturi de conducere. În cele mai multe cazuri, pentru șoferii cu permis de conducere, pasul crucial ar fi informarea țării care a eliberat permisul. De asemenea, depășirea cu 50 km/h a limitei de viteză este considerată o neregulă rutieră gravă, care poate duce la interzicerea dreptului de a conduce.
Noi radare video, în Norvegia
Poliția rutieră norvegiană (UP) și districtele de poliție vor utiliza, pentru a depista șoferii care depășesc viteza legală, noi aparate de radar dotate cu camere video, LaserCam 4, ce pot atinge o distanță maximă de măsurare de până la 2,4 kilometri. Au fost achiziționate 200 de astfel de dispozitive. În urma testelor, Poliția a ales să stabilească distanța de măsurare între 30 și 500 de metri, pentru a asigura fiabilitatea și precizia. Amenzile au fost majorate, de la 1 februarie: cea mai mare, pentru depășirea cu 36-40 km/h a vitezei în zonele de 90, 100 sau 110 km/h a crescut de la 15.100 de coroane (1.336 de euro), la 15.850 (1.403 euro). Sancțiunea pentru vorbit la un telefon mobil portabil a ajuns la 902 euro.
Șoferii finlandezi conduc mai repede decât media
Șoferii finlandezi conduc mai repede decât media, scrie, pe blog, comisarul asistent de poliție Pasi Rissanen, membru al Consiliului ROADPOL. Un studiu internațional extins ESRA (E-Survey of Road Users’ Attitudes) nu prezintă o imagine pozitivă a atitudinilor finlandezilor față de siguranța proprie și a celorlalți în trafic. Trei din patru chestionați au declarat că au condus cu viteză excesivă cel puțin o dată. Această cifră este cu mult peste media țărilor participante la sondajul ESRA. Alte puncte slabe sunt folosirea în timpul condusului a telefoanelor mobile, precum și oboseala. Aproape jumătate (46%) dintre cei chestionați au vorbit la telefonul mobil în timp ce îl țineau în mână în timpul condusului, în ultimele 30 de zile înainte de a răspunde la sondaj. Aproape unul din trei finlandezi a declarat că a fost atât de obosit la volan, încât i-a fost greu să țină ochii deschiși.