INTERNAȚIONAL. Helsinki deschide o nouă linie de metrou ușor

O nouă linie de metrou ușor, care deservește zona metropolitană din Helsinki, a fost dată în folosință la sfârșitul lunii octombrie. Noua linie, care face legătura între districtele Keilaniemi din Espoo și Itäkeskus din Helsinki, reprezintă o investiție substanțială în transportul public fără emisii și aduce acest oraș cu un pas mai aproape de atingerea obiectivului de neutralitate a emisiilor de dioxid de carbon, până în anul 2030.

Capitala Finlandei a sărbătorit lansarea noii sale rute de metrou ușor cu aproape un an înainte de termen. Programat, inițial, pentru a fi finalizat în vara anului 2024, proiectul liniei de metrou ușor, care a început în 2019, a fost, în schimb, predat zonei metropolitane Helsinki și Espoo și companiei de transport public Metropolitan Area Transport deja la sfârșitul lunii august 2023. Deoarece construcția a fost finalizată înainte de termen, traficul regulat pe linie a început, de asemenea, mai devreme decât era prevăzut. Această eficiență poate fi atribuită, în parte, a ceea ce a fost identificat între timp ca fiind un factor-cheie de succes al proiectului: modelul de alianță, prin care clientul, proiectanții și antreprenorul sunt reuniți într-o singură organizație comună.

Dar deschiderea noii linii reprezintă un reper istoric și dintr-un alt motiv. În ultimii 120 de ani, Helsinki a construit o rețea de tramvaie de 50 de kilometri, care a devenit aproape „bătută în cuie”. În ultimele câteva decenii, rețeaua a suferit doar modificări minore, dar acest lucru s-a schimbat, în toamna anului 2023, când creșterea traseului cu 25 de kilometri, cu noua linie de metrou ușor, a extins, dintr-un foc, rețeaua de tramvaie cu aproximativ 50%.

Rețea feroviară cuprinzătoare

Noua linie de metrou ușor a dus, de asemenea, la construirea unui număr semnificativ de locuințe noi în apropierea traseului pe care îl parcurge, în Helsinki și Espoo. În plus, au fost reînnoite pistele pentru bicicliști și pietoni din apropiere, iar stațiile de metrou ușor au fost amplasate ținând cont nu numai de locuințele, locurile de muncă și serviciile actuale, ci și de cele viitoare.

„Obiectivul Helsinki este de a se dezvolta într-un oraș cu rețea de trafic feroviar. Încă din timpul fazei de construcție, noua linie de metrou ușor a accelerat dezvoltarea urbană. Numeroasele proiecte de construcții, care au apărut de-a lungul traseului, arată că locuitorii și comunitatea de afaceri consideră că proximitatea față de linia de metrou ușor este foarte atractivă”, a declarat Ville Lehmuskoski, directorul executiv al Diviziei de Mediu Urban, din cadrul administrației orașului Helsinki.

Linia de metrou ușor înlocuiește cea mai aglomerată linie de autobuz din Helsinki, care nu ar fi putut face față fluxului sporit de pasageri, preconizat pentru anii următori. Noua linie de metrou ușor poate transporta un număr triplu de pasageri, ceea ce reprezintă o performanță considerabilă, dacă ne gândim că actuala linie de autobuz transportă deja până la 40.000 de pasageri, în majoritatea zilelor săptămânii. În 2030, se așteaptă ca acest număr să crească la 91.000 de pasageri pe zi, iar, în 2050, ar putea ajunge la 125.000.

Și peisajul urban din zonă s-a schimbat considerabil, datorită noii linii de metrou ușor. Au fost construite unsprezece poduri noi și alte câteva au fost reparate, iar trei dintre acestea au fost lărgite. În plus, proiectul a necesitat excavarea unui tunel din beton și piatră de 300 de metri lungime, în cartierul Patterinmäki din Helsinki, și construirea unui nou depou de tramvaie, în cartierul Roihupelto din Helsinki.

Instrument de protecție a mediului

Helsinki s-a angajat să promoveze un transport durabil și benefic pentru planetă. Extinderea traficului feroviar este una dintre cele mai eficiente modalități de reducere a emisiilor din trafic. Linia de metrou ușor este un „act climatic” în sine, dar importanța sa este sporită de conexiunile excelente de transfer de la stațiile liniei de metrou ușor, la numeroasele linii de cale ferată, metrou și autobuz din regiune. Planificatorii s-au asigurat, de asemenea, că vor oferi parcări generoase pentru biciclete, precum și rute pietonale accesibile, în asociere cu noul serviciu.

„Aproximativ o cincime din emisiile climatice ale orașului Helsinki sunt cauzate de trafic. Pentru a ne atinge obiectivele climatice ambițioase, este foarte important ca orașul Helsinki să investească în transportul feroviar fără emisii. Deschiderea noii linii de metrou ușor este o ocazie cu adevărat importantă, pentru întreaga regiune a orașului Helsinki”, a declarat Anni Sinnemäki, viceprimar al orașului Helsinki.

Linia de metrou ușor funcționează cu electricitate produsă din energie eoliană și hidroelectrică, ambele fiind surse regenerabile. Vagoanele sunt proiectate pentru a fi eficiente din punct de vedere energetic; de exemplu, energia de frânare este recuperată și utilizată pentru aer condiționat vara și încălzire iarna.

Mai multe proiecte de transport feroviar în pregătire

În viitor, transportul feroviar va juca un rol din ce în ce mai important, în Helsinki și în întreaga zonă metropolitană a Finlandei. Traficul feroviar este, deja, în expansiune, într-un ritm istoric.

În Helsinki se află în curs de construcție o nouă linie de tramvai, de 4,5 kilometri, care va lega noul cartier Kalasatama de centrul orașului Pasila. Exploatarea acestui nou tramvai este programată să înceapă în 2024. De asemenea, este în curs de construcție proiectul de metrou ușor Crown Bridges, care cuprinde un traseu de 10 kilometri, care va lega insula Laajasalo de centrul orașului Helsinki. Printre altele, proiectul Crown Bridges include construcția unui pod de 1.200 de metri lungime, care, atunci când va fi finalizat, va fi cel mai lung pod din Finlanda.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

foto: Helsinki City Transport

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.