Faptul ca firmele de transport au neglijat multa vreme Internetul este un lucru binecunoscut. Cu toate acestea, pe segmentul de transport calatori, utilizarea aplicatiilor de rezervare si vanzare a biletelor pe net devine incet, dar sigur, o necesitate. Despre cat de mult s-a dezvoltat acest segment am discutat cu Paul Cranja, administrator Autogari.ro.
Ziua Cargo: Cui se adreseaza Autogari.RO?
Paul Cranja: Autogari.RO se adreseaza in primul rand calatorilor, ca o principala sursa de informare cu privire la mersul autobuzelor interorasenesc si international. Pe cealalta parte, ne adresam companiilor de transport persoane, oferindu-le servicii de promovare, rezervari on-line si vanzari de bilete on-line. Pe langa site-ul www.autogari.ro, firma noastra mai ofera companiilor de transport servicii de vanzari bilete prin platforma Bileteria si aplicatii software din familia REZMax. Platforma Bileteria este un ansamblu de aplicatii software pentru tranzactionarea biletelor de calatorie. Ea face legatura dintre mai multi ofertanti si mai multi agenti ce vand aceste bilete. Prin intermediul unei console, companiile de transport oferteaza un numar de locuri la cursele sale si pot urmari in timp real situatia vanzarilor. Astfel, accesul la serviciile de transport public este dramatic imbunatatit datorita acestei platforme si calatorii vor putea cumpara bilet la orice cursa, fie de acasa, fie de la coltul strazii. Nu se va mai apela la transportul public doar din necesitate, ci si din comoditate. Apoi, prezenta in aceasta platforma este gratuita si imediata, singurul cost fiind comisionul aferent vanzarilor. Ar mai fi efortul companiei de transport de organizare interioara pentru rezervarea si verificarea biletelor vandute, unde ajutam si noi cu materiale pentru informarea angajatilor.
Unde pot fi cumparate bilete prin intermediul Bileteria?
Momentan, au aderat la platforma Bileteria mai multe agentii turistice prin site-urile acestora si reteaua de terminale ZebraPay care numara peste 500 de terminale in toata tara.
Cum functioneaza aplicatia REZMax?
Aplicatia REZMax este destinata celor ce doresc o gestiune interna a rezervarilor sau a biletelor ce vin din mai multe surse. Fiind o aplicatie on-line, aceasta poate fi folosita de orice agentie, de call-center sau chiar de dispeceri. Un mare avantaj al acestei solutii este ca ea se integreaza instantaneu cu www.autogari.ro si platforma Bileteria si este indispensabila pentru companiile ce doresc sa adopte politici de preturi flexibile. Astfel, cu modulul FlexPrice, companiile pot configura politici de genul: pentru vanzari cu cel putin 2 zile inainte, cand mai sunt peste 10 locuri libere si nu este sambata sau duminica, pretul este cu 30% mai mic.
Cat costa o astfel de aplicatie?
Dat fiind ca aplicatia se imbunatateste in mod constant, am optat sa oferim aceasta aplicatie ca un serviciu. Adica aplicatia ruleaza pe serverul nostru dedicat, unde este intretinuta si actualizata in mod constant de echipa noastra, fara nici o grija din partea clientului. In acest fel, investitia intr-o astfel de aplicatie este zero, singurul cost fiind abonamentul care porneste de la 30 euro/luna in functie de modulele necesare si numarul de utilizatori.
Vanzarea biletelor cu anticipatie reprezinta o solutie pentru optimizarea veniturilor/cheltuielilor?
In Europa si nu numai, sunt operatori privati de transport care practica oferta promotionala la fiecare inceput de an. In Romania, aceste oferte sunt cunoscute cu precadere in domeniul transportului aerian („Maratonul de iarna“ – „2764 bilete de avion la tarife incepand de la 130 EURO*; la aceasta oferta, locurile sunt limitate“), in transportul rutier de persoane sunt putine firme care practica o astfel de politica.
Ipotetic vorbind, incepand cu 1 ianuarie 2012, firma X pune in vanzare 9.000 de bilete cu anticipatie la numai 55 lei pe ruta Y, promotie valabila pana la 15 februarie 2012. 9.000 de bilete reprezinta 25% din capacitatea de transport pentru 6 luni, 55 lei reprezinta pretul redus pentru calator. Firma X va vinde sa zicem 60% din biletele din oferta si va incasa 5400*55=297.000 lei, suma ce poate fi folosita pentru diverse plati urgente, exemplu leasing. Cu o strategie buna de marketing si o aplicatie flexibila on-line, orice companie de transport poate sa treaca foarte usor peste perioadele mai grele dintr-un an, cand fluxul de pasageri scade destul de mult, iar ofertele pot fi gandite pe mai multe rute in functie de diverse criterii. Atentie, pot fi si abonamente.
Poate creste, prin utilizarea unor astfel de aplicatii, piata de transport rutier de persoane?
Da, poate creste, daca pasagerul este sigur ca o anumita cursa va fi efectuata, daca companiile de transport colaboreaza intre ele (din pacate, nu avem hub-uri integrate de transport si un calator are o problema suplimentara, inclusiv de ordin financiar, pentru a ajunge de exemplu din Nordul orasului in Sud). De asemenea, este important ca in toate autogarile sa se vanda bilete si, totodata, sa fie oferit acces la internet fie gratuit, fie contra cost. Orientarea catre necesitatile pasagerilor este importanta.
Care sunt planurile de viitor?
Dezvoltarea in continuare a aplicatiilor din familia REZMax si extinderea retelei Bileteria sunt principalele tinte pe care le avem.
Totodata, platforma Autogari.RO va trece la un nou design si vor aparea noi functionalitati pentru calatori precum si pentru companiile de transport, agentiile de turism si un nou „jucator“ – autogara.
Date statistice
– Google a numarat circa 5.500.000 vizite pe www.autogari.ro in 2011, cu 30% mai multe decat in anul anterior;
– aproximativ 100.000 lei a fost suma decontata catre companiile de transport care au vandut bilete on-line prin Bileteria
– circa 50.000 rezervari au fost facute in 2011 prin intermediul Autogari.RO si Bileteria
– Romtelecom a continuat sa foloseasca Autogari.RO ca principala sursa de informare pentru transportul auto
– ZebraPay a lansat impreuna cu Bileteria serviciul de vanzare a biletelor auto la peste 500 de terminale in toata Romania
– Normandia Service a informatizat tot serviciul de rezervari folosind REZMax si a lansat vanzarea on-line de bilete pe site-ul propriu
– Sir Trans a fost prima companie care foloseste tarife variabile, gratie modulului FlexPrice din REZMax
– Antares Transport a fost marea castigatoare a premiilor Autogari.RO 2011
– Facebook a inregistrat aproape 13.000 de fani Autogari.RO
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro