Ca in fiecare an, Ziua Cargo organizeaza in luna martie evenimentul dedicat transportului de calatori.
Ministerul Transporturilor forteaza atribuirea printr-un nou calendar (al treilea), insa la data inchiderii editiei nu era inca foarte clar daca se va putea duce la capat acest proces, in conditiile in care Curtea de Apel Bucuresti a suspendat punctele 2 si 6 din anexa la Ordinul 1640/2012. Este vorba despre dreptul de a participa la atribuire cu vehicule detinute prin contract de inchiriere, precum si despre depunctarea cu 10 puncte a firmelor aflate in insolventa. Spera oare reprezentantii MT ca procesul atribuirii se va incheia inainte sa primeasca și comunicarea oficiala de la Curtea de Apel?
Principiul „ferestrei”
De altfel, se pare ca acesta este principiul care sta la baza atribuirii – programul de transport este afisat cat mai tarziu, criteriile sunt discutate si negociate de asemenea pana in apropierea atribuirii si apoi atribuirea are loc in mica „fereastra” disponibila. Era evident inca de la inceput faptul ca programul de transport va produce nemultumire pentru multi operatori, indiferent de amploarea modificarilor aduse. Mai ales ca nu exista la baza studii aprofundate privind fluxurile de calatori. Astfel, unii transportatori s-au vazut dati la o parte, iar altii nu au reusit sa obtina introducerea traseelor si curselor menite sa le puna in evidenta capacitatea de dezvoltare. De asemenea, schimbarile de capacitate solicitata pe diferite trasee a luat prin surprindere unii operatori. Insa bineinteles, dimensiunea „ferestrei” in care se poate realiza atribuirea este data de criterii. Atunci cand depunctezi insolventa dupa peste patru ani de criza economica si nu permiti operatorilor cu datorii la stat sa participe, desi decontarea transportului pensionarilor si veteranilor ramane in urma in permanenta, te poti astepta la o ploaie de procese. Odata ce apar primele suspendari este clar ca lucrurile nu mai pot fi duse la capat – numarul mare de procese va face ca lucrurile sa se amane pe termen nedeterminat. Pe de alta parte, exista procese pornite la atribuirea din 2008, care nici macar astazi nu s-au terminat. Astfel, dintr-un anumit punct de vedere, pare un plan bun sa fortezi atribuirea intr-un termen cat mai scurt si apoi procesele se pot taragana fara a mai putea produce efecte notabile asupra pietei. Si totusi, termenul nu a fost destul de scurt pentru „judetene”, iar „interjudetenele” au fost amanate inexplicabil in doua randuri. In aceasta situatie, operatorii de transport s-au vazut blocati intre o promisiune extrem de atractiva (licente cu valabilitate sase ani) si „balbele” atribuirii. Mirajul celor sase ani pare sa fie principalul motiv pentru aparenta liniste cu care transportatorii au acceptat amanarea atribuirii si modificarile repetate ale programului de transport pana dincolo de momentul limita permis de lege. Poate singurul lucru normal in aceasta nebunie il reprezinta iminenta oprire a activitatii anuntata la un moment dat de catre membrii FORT, ca masura de protest fata de situatia existenta.
In cautarea dovezilor
Bineinteles, in lipsa unor explicatii oficiale clare, s-a speculat foarte mult pe tema adevaratelor motive ale amanarii atribuirii. S-a vorbit despre un vapor cu autobuze care a intarziat. Pare absurd – nu poti bloca o tara intreaga pentru autobuzele cuiva… Sigur, niste autobuze din China au fost inmatriculate in ianuarie, dar trebuie sa fie vorba de o coincidenta… De asemenea, a plouat cu atacuri la persoana si acuzatii de incompetenta si coruptie, iar Autoritatea Rutiera s-a aflat in prim plan. Este greu de evaluat „la cald” incompetenta unei institutii, insa cel putin intr-un mod tacit operatorii sau, mai exact, patronatele care ii reprezinta au acceptat principiul atribuirii facute in graba. Probabil, din nou cei sase ani au atarnat greu. Legat de coruptie, pare cel putin ciudat pentru oricine din cadrul ARR sa se gandeasca macar sa solicite sau sa primeasca spaga, la doar cateva luni de zile de la semnarea unui protocol cu Directia Generala Anticoruptie. Am prezentat in mai multe randuri cazuri instrumentate de DGA, care vizau inclusiv angajati ai institutiilor aflate in subordinea MT, precum ARR sau ISCTR. De altfel, semnarea protocolului dintre ARR si DGA parea sa aiba in vedere tocmai anticipatul moment dificil al atribuirii. In acest context, Conferinta de la Sighisoara va fi probabil cel mai interesant eveniment al anului, din punct de vedere al dezbaterilor. Pe langa situatia transportului national regulat de calatori, conferinta va marca, de asemenea, debutul discutiilor pe marginea unei noi legi a transporturilor, care, lipsita de presiunea atribuirii si a schimbarilor politice, ar putea crea un cadru menit sa asigure dezvoltarea durabila a transporturilor rutiere in Romania, in urmatorii ani.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
Pentru noua lege a transportatorilor ar trebui tinut cont de transportatori ilegali de persoane care fura Romania de zeci de milioane de euro sume estimate de sindicate si care sant foarte adevarate,fapt pentru care afecteaza grav traficul terestru de calatori de 23 de ani si nu s-a luat nici o masura. Ar trebui amendate si persoanele care circula cu acestia, pentru ca incurajeaza acest lucru si fac evaziune fiscala.