Oamenii sunt cea mai importantă resursă a unei companii – auzim adesea acest lucru. Și pentru ca această afirmație să nu fie un clișeu, ne-am decis să facem mai mult decât a recruta și de a ocupa pozițiile din Practicom: trebuie să ne păstrăm colegii.
Pentru a-i ține în echipă pe cei mai buni, este necesar să le satisfacem nevoile principale cu privire la locul de muncă. Mediu de lucru plăcut, compensații & beneficii, provocările, sunt doar câteva dintre variantele prin care o companie poate câștiga.
Întâi de toate, le ascultăm nevoile și realizăm, astfel, un prim pas – extrem de important – demonstrând că suntem consecvenți în grija pentru angajați.
PRACTICOM
– O echipă care a crescut, într-un singur an, de la 592, la peste 800 de angajați.
– O flotă care s-a mărit de la 308 la 462 de autovehicule, cea mai mare parte a parcului recent introdus în lucru vizând activitatea de tractare la nivel intracomunitar. Un segment de activitate relativ nou pentru companie.
Exemplu punctual: 70 de camioane introduse în activitate în numai două luni.
– Angajări masive de șoferi profesioniști, dar și pentru segmentul de suport. Provocări majore pentru menținerea unei echipe bine legate.
Un exemplu de succes, la sfârșitul anului 2017!
Cum arată strategia de personal Practicom? Am rugat-o pe Liliana Morariu, Directorul de resurse umane Practicom, să ne explice care au fost elementele care stau la baza reușitei.
Canale de comunicare adaptate
Lucrăm la dezvoltarea și schimbarea canalelor de comunicare: e-mail-ul, intranetul, informări privind schimbările din organizație. Astfel, informațiile ajung la toți colegii în același timp, chiar dacă își desfășoară activitatea în Germania, Ungaria sau la Bacău.
Discuții cu angajații
Avem sesiuni de discuții cu angajații, astfel încât, pe lângă programul formal, în permanență, unul dintre acționari este deschis la discuții. Ne dorim ca acestea să fie – în mod deschis și onest – discuții de înțelegere și de sprijin și, deci, să fie percepute ca atare.
Considerăm că întâlnirile de acest gen mențin o relație interactivă cu angajații și reprezintă ocazii în care aflăm mai multe despre ce se întâmplă în organizație, ce e potrivit să menținem și ce ne-ar fi de folos să schimbăm. Creează premise despre cum anume ar putea contribui mai bine fiecare, precum și pentru a răspunde îngrijorărilor care ar putea avea un impact negativ asupra echipei.
Exit-interview
Acordăm atenție deosebită și procesului de exit-interview – nu toți angajații pleacă din cauza banilor și, mai ales, când argumentele sunt identice sau din aceeași categorie pentru mai mulți angajați, se impun măsuri. Exit-interwiev-ul este susținut de un coleg din departament de HR, imediat ce angajatul își anunță intenția de a înceta relațiile de muncă, sau în ultima zi de activitate.
Desigur, am întâmpinat și reticență în a discuta despre adevăratele motive ce au determinat demisia. Si aici intervine rolul de expert al HR-ului, acela de a diminua teama angajatului privind lipsa confidențialității interviului, păstrarea obiectivității și fără a se încerca influențarea angajatului spre anumite judecăți, opinii.
Construirea unui Brand de Angajator, obligatorie
A acorda atenție Brandului de Angajator nu mai este un lucru opțional, a devenit o necesitate și parte din strategia companiei de a câștiga competiția pentru cei mai buni candidați.
Și în această industrie, o componentă majoră în construirea sau menținerea unui renume de bun angajator este experiența de candidat în procesul de recrutare – prin calitatea interacțiunii – precum și cea de angajat – prin suma experiențelor trăite.
O dovadă că acest lucru funcționează este programul nostru, „Recomandă un prieten”, prin intermediul căruia, în ultimele 4 luni, 53% dintre colegii noi în Practicom provin din recomandările interne.
Promisiunile puse în practică – pe care le prezentăm candidaților la interviuri, chiar se regăsesc la noi în organizație – seriozitatea și siguranța financiară sunt de referință în activitatea noastră.
Pachetul de beneficii
Angajații Practicom primesc:
– tichete de masă;
– abonament medical la clinici private ale unei companii de servicii medicale de top din România;
– tarife speciale (discount-uri) la diverse produse și servicii;
– ca simbol al recunoașterii loialității în echipa Practicom, recompensăm financiar longevitatea activității realizate în organizație.
În ceea ce privește accesul la serviciile medicale, Practicom a ales să acorde această facilitate prin intermediul unui furnizor specific consacrat, cu o rețea de clinici private cu expunere geografică largă (internațională și națională) și cu o gama diversificată de servicii. Toate acestea au un dublu scop: de a primi îngrijiri medicale de calitate și apoi – chiar mai important – din dorința de a încerca să schimbăm mentalitatea asupra modului în care privim sănătatea proprie, și anume aceea axată pe prevenție.
În viitor, ne dorim să extindem această arie atât prin diversitate, cât și în funcție de nevoi și de preferințe.
Echilibru între viața profesională și cea privată
Ne încurajăm angajații să aibă un echilibru între viața profesională și cea privată, de aceea sunt rare zilele cu ore suplimentare. Încurajăm abilitățile de a rămâne productivi și competitivi la locul de muncă, menținând, în același timp, o viață fericită în timpul liber. Tot în acest sens, de work-life balance, am demarat un proiect prin care să le oferim momente de relaxare la birou, prin diverse workshop-uri cu teme se interes/actualitate. Știm că stresul la locul de muncă nu poate fi eliminat în totalitate, însă ne dorim să-i reducem din intensitate.
Exemplul personal contează!
Când a pornit la drum, Practicom-ul, era „o mână de oameni”, oameni care au simțit și au gândit la fel, folosind aceleași principii și ghidându-se după aceleași valori fundamentale. Acest mod de a fi a făcut, ușor, virajul la stânga sau dreapta, în funcție de destinație.
Când organizația a crescut, a existat riscul unei rupturi – și în acel moment s-a evidențiat importanța și rolul de lider, cel care stabilește direcția și ritmul echipei.
Un lider inspiră prin exemplul personal, formează, împărtășind din experiența sa, fiind în permanență în preajma celui care își dorește să fie călăuzit, învățându-l pe cel care își dorește să crească. Sfaturile îi vor oferi informații importante și îl vor încuraja, exemplul personal rămâne însă factorul critic în ecuația modelării. Urmează, apoi, completarea acestora prin accesul la educația specifică: lectura cărților de specialitate despre leadership și oameni de succes, participarea la seminarii și training-uri, unde informația relevantă vine la pachet cu un networking de calitate, activitățile de tip shadowing, ce întregesc definirea lui ca nou individ.
Împreună cu parteneri externi din aria de learning, organizăm programe special construite, pornind de la competențele pe care angajații au nevoie să și le dezvolte.
Programele se desfășoară pe o perioadă mai îndelungată, în etape în care alternează învățarea cu practica și sesiunile de feedback.
Politica noastră este de a le facilita creșterea, dezvoltarea și de a promova colegi din intern: spre exemplu, nu rare sunt situațiile în care managerii de sucursale au început prin a fi angajați ca șoferi.
Instrumente psihometrice
Avem curajul de a testa tehnici și metode diferite de ceea ce făceam – testarea psihologică a candidaților. Instrumentele psihometrice, care îi sunt explicate candidatului (ce înseamnă, la ce folosesc, ce măsoară) astfel încât candidatul va fi mai relaxat în momentul completării. Și da, o vom face cu un profesionist în domeniu. Pe lângă aceste testări, ne-am gândit la un program de asistență psihologică, proiectat să-i ajute pe salariați să-și gestioneze eventualele temeri, îngrijorări, probleme și să-și atenueze dorul de familie și de cei dragi.
Evenimente HR
Capitalul uman reprezintă un factor critic și, în egală măsură, una dintre cele mai mari provocări actuale. Mediul de afaceri din România a început să învețe mai mult această realitate și, de aceea, mulți angajatori organizează evenimente HR. Investiția în resurse umane asigură viitorul stabil al companiilor.
Organizarea acestor evenimente ar trebui înțeleasă ca o investiție cu rolul de a crește valoarea acestui capital. Într-o societate modernă, care se găsește sub semnul dinamicii, tumultului, forța unei companii se regăsește în omogenitatea și stabilitatea angajaților săi, așadar evenimentele de HR, adaptate culturii organizaționale, sunt o necesitate.
Departamentului nostru de Resurse Umane îi revine sarcina să identifice nevoile angajaților. Este cunoscut faptul că evenimentele de HR își propun ca rezultat motivarea personalului.
Înainte de a motiva angajații, este necesar să aflăm dacă acestora le lipsește, într-adevăr, motivația.
În funcție de rezultatul analizei coordonate de HR și realizate împreună cu partenerii interni răspunzători de partea operaționala și de suport, propunem diferite programe, pe care le concepem așa încât să faciliteze coeziunea, cooperarea și creșterea abilităților de comunicare în cadrul echipei. Complexitatea programelor este dimensionată de bugetul disponibil.
Practicom alocă bugete generoase, deoarece, prin organizarea evenimentelor de HR, angajații sunt părtași ai reușitei.
Credem ca team-building-ul are și un rol de sudare a echipei, de aceea ne-am făcut un obicei de a pleca de acasă, de două ori pe an, pentru câteva zile, în locuri frumoase din România, precum Sucevița, Maramureș, Delta Dunării, Sibiu, Moeciu. Și în 2018, păstrăm tradiția și ne vedem în Poiana Brașov, să aniversăm 20 ani de Practicom în România.
Continuăm investițiile în mediul de lucru
Pe plan intern, vom continua să investim în crearea unui mediu de lucru – în care oamenii se simt foarte bine, sunt bine dispuși și fericiți.
Modul de amenajare a unui birou modern generează o stare de bine și susține activitatea zilnică. De aceea, ne-am mutat în casă nouă, cu birouri spațioase și prietenoase, cu multă lumină naturală. Acum suntem grupați pe un singur etaj, ceea ce duce la creșterea cantității și calității comunicării între noi. La parterul clădirii, avem un spațiu dedicat pentru masa de prânz. Asigurăm gratuit transportul colegilor de la metrou la birou, tur-retur.
Pentru noi, cheia unei relații este încrederea și asta înseamnă inclusiv a permite oamenilor să facă, uneori, greșeli.
Când au loc asemenea situații, ne concentrăm asupra unei soluții. Învățăm din greșeli. Data viitoare vom fi cu lecțiile învățate. Asta nu înseamnă că nu vom mai greși, dar vom greși mai puțin sau diferit: cu siguranță, avem toate șansele să fim mai buni. Și suntem mai buni de fiecare dată când avem curajul să ne asumăm greșeala înțeleasă. Curajul nu înseamnă doar a începe, ci puterea de a continua.
Liliana MORARIU
Director Resurse Umane Practicom
liliana.morariu@practicom.ro