Recent, Baker & McKenzie, una dintre cele mai mari firme de avocatură din lume, a realizat un studiu privind extinderea companiilor chinezeşti în Uniunea Europeană, surprinzând tendinţele şi dezvoltările acestor investiţii în ţările UE-28 în perioada 2000-2014, cu un accent deosebit pe ultimii trei ani.
Conform acestui studiu, denumit „Reaching New Heights” („Atingând noi culmi”), investiţiile anuale ale companiilor chinezeşti în Europa sunt în continuă creştere, atingând o valoare record de 18 miliarde USD în 2014. Intrări anuale medii de 10 miliarde USD în ultimii patru ani confirmă faptul că investiţiile chinezeşti nu sunt un eveniment izolat declanşat de criză, ci o tendinţă structurală pe termen lung, care marchează o nouă eră în ceea ce priveşte relaţiile economice dintre China şi Uniunea Europeană.
Strategii în schimbare
În timp ce achiziţiile rămân modul preferat de penetrare a pieţei pentru companiile chinezeşti, proiectele greenfield sunt în extindere, companiile transferându-şi interesul de la operaţiunile de birou către depozite, unităţi de producţie, centre de cercetare şi dezvoltare şi dezvoltări imobiliare. Din punctul de vedere al achiziţiilor, cele mai importante tendinţe sunt expansiunea tranzacţiilor de dimensiuni mici şi medii şi disponibilitatea de a cumpăra mai degrabă cote minoritare în cadrul companiilor, în loc de a dobândi control deplin.
Ca una dintre cele mai mari pieţe deschise din lume, Europa primeşte bine investitorii chinezi şi politizarea afacerilor apare extrem de rar. Totuşi, diferenţele dintre diversele reglementări, precum şi cele care apar la nivelul culturii afacerilor reprezintă dificultăţi substanţiale pentru companiile chinezeşti care vor să opereze în Europa.
Deşi investiţiile chinezeşti au atins un nou record în 2014, este încă loc de mai mult. Paşii realizaţi recent în direcţia abolirii majorităţii aprobărilor necesare pentru investiţiile străine şi o agendă agresivă de reforme economice vor susţine interesul companiilor chineze pentru economiile avansate. Dar menţinerea poziţiei Europei în topul destinaţiilor acestora va depinde de abilitatea liderilor europeni de a restarta creşterea economică. Reformele structurale de succes vor fi vitale pentru a atrage capitalul chinezesc către activităţile productive, care ar putea susţine competitivitatea şi prosperitatea Europei pe termen lung.
Domenii de interes
Din totalul cumulat de 61 miliarde USD al investiţiilor chinezeşti în UE în perioada 2000-2014, domeniul energetic şi-a adjudecat 17 miliarde, domeniul automotive situându-se pe cel de-al doilea loc, cu 8 miliarde USD, urmat de agricultură şi industria alimentară (7 miliarde), real estate (6 miliarde), echipamente industriale (5 miliarde), tehnologia informaţiei şi comunicaţii (3,5 miliarde), materii prime (3,1 miliarde), transport şi infrastructură (2,4 miliarde) şi servicii financiare şi de afaceri (2,4 miliarde).
Domeniul auto şi de echipamente de transport a fost unul dintre primele sectoare care au atras interesul companiilor chineze. Investiţiile sunt în special în Germania, Suedia, Franţa, Marea Britanie şi Italia. Companiile chineze au investit în toate segmentele lanţului valoric: producţie cu platforme proprii şi mărci cunoscute (Volvo, Peugeot, Rover), furnizori de piese de schimb şi componente (Hilite, KSM, SaarGummil), centre de cercetare-dezvoltare (Shanghai Automotive Industry Corporation în Birmingham şi Changan în Torino).
Nu în ultimul rând, la nivelul infrastructurii de transport, ţările care au atras cele mai multe investiţii au fost Marea Britanie, Franţa şi Belgia. Companii de transport deţinute de către stat, cum ar fi China Ocean Shipping Corporation (COSCO) s-au numărat printre primii investitori chinezi din Europa. De asemenea, linii aeriene precum Air China şi-au extins prezenţa pe bătrânul continent, o dată cu creşterea volumelor de transport marfă şi pasageri.
Creşterea valorilor investiţionale a avut loc recent, companiile chineze de stat profitând de oportunitatea de a investi direct în infrastructura europeană. Cea mai mare investiţie de tip greenfield a fost expansiunea COSCO în portul grecesc Pireu. Infrastructura a devenit o ţintă preferată a investitorilor financiari, CIC adjudecându-şi o „felie” în valoare de 700 milioane USD la FGP Topco (Aeroportul Heathrow din Londra).
Iar invazia chinezească este numai la început! Aşteptăm cu interes evoluţiile următorilor ani.
Expansiune
Trecerea către un nou model de creştere şi liberalizarea investiţiilor străine au conturat domeniile vizate de către investitorii chinezi. În timp ce numărul achiziţiilor de scară largă în domeniul energetic şi în acela al materialelor a scăzut, activitatea din alte sectoare – în special în domeniul alimentar, real estate, tehnologic şi al serviciilor financiare – a explodat şi a condus valoarea totală a investiţiilor la un nou record.
Şi mixul de investitori chinezi din Europa a evoluat. În plus faţă de creşterea importanţei investitorilor din sectorul privat, o tendinţă notabilă este creşterea numărului de investitori financiari globali, inclusiv al fondurilor private, al entităţilor suverane şi al companiilor de asigurare.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro