IRU salută cu prudență pachetul „Fit-for-55”

IRU, vocea a aproape un milion de operatori europeni de transport rutier de mărfuri și pasageri, a salutat cu prudență unele părți ale propunerilor „Fit-for-55”, elaborate de Comisia Europeană.

sursă foto: IRU

Pachetul „Fit-for-55” include o gamă largă de propuneri care urmăresc să reducă emisiile de CO2 cu 55%, până în anul 2030, și să asigure neutralitatea climatică a UE, până în 2050. Grupul industrial a avertizat că impozitul pe energie și tranzacționarea emisiilor riscă, împreună, o lovitură dezechilibrată a costurilor transportului rutier, pentru cetățenii și întreprinderile UE.

Obiectivele obligatorii pentru statele membre ale UE de a pune în aplicare o rețea de infrastructură de combustibil alternativ, cu cerințe specifice pentru transportul rutier comercial și vehiculele grele, sunt un pas înainte binevenit. „Aceste noi măsuri ar trebui să aibă ca obiectiv crearea mai multor (noi) oportunități pentru industria transportului rutier, pentru a adopta tehnologii de combustibil alternativ viabile din punct de vedere economic și pentru a putea realimenta în întreaga UE”, a declarat Raluca Marian, directorul IRU pentru Advocacy.

Transportatorii vor plăti de două ori

„Dar Comisia încearcă, de asemenea, să scumpească transportul rutier. IRU nu dorește să vadă o creștere generală neechilibrată a costurilor în industrie, fără schimbări în bine, având în vedere impactul negativ asupra mobilității colective, a comerțului și a competitivității UE”, a adăugat ea.

În timp ce impozitarea energiei bazate pe conținutul de energie și pe performanță privind emisiile de CO2 ar putea fi pozitivă, combinarea acesteia cu sistemul de trading al emisiilor aplicat transportului rutier ar însemna că operatorii de transport rutier comercial vor plăti de două ori pentru aceleași emisii. „Aceasta este o abordare nedreaptă și, în cele din urmă, ineficientă, pentru a reduce emisiile de CO2 în transporturi. Toate modurile de transport ar trebui tratate în mod egal, în ceea ce privește taxele și stimulentele pentru energie și emisii. Aceste propuneri conțin prea multe surse de denaturare și discriminare a concurenței”, a argumentat Raluca Marian.

Tendința tehnologică

Cea mai mare preocupare a IRU este legată de creșterea considerabilă a costurilor generate de toate măsurile anunțate, dar și de lipsa lor de neutralitate tehnologică. „Cadrul revizuit de impozitare a energiei va ridica povara fiscală pentru combustibilii cei mai utilizați în transportul rutier comercial de astăzi. În plus, companiile de transport rutier vor achita, la pompă, factura de trading al emisiilor. Și, dacă actualul acord privind eurovinieta este confirmat, statele membre UE ar putea adăuga taxe suplimentare pentru CO2, pe lângă acesta”, a explicat Raluca Marian.

Industria este dornică să treacă la combustibili alternativi, dar nu toate segmentele din transportul rutier comercial de mărfuri și de călători pot face cu ușurință acest lucru, deoarece, pe termen scurt și mediu, tehnologiile nu vor fi fezabile, din punct de vedere operațional, pentru serviciile grele, pe distanțe lungi.

Majoritatea măsurilor încurajează trecerea la electricitate și hidrogen. Acest lucru este pozitiv, dar nu suficient: ar trebui încurajată o gamă mai largă de alternative, iar tranziția către acești combustibili ar trebui abordată de toate propunerile din pachet. „Dacă infrastructura și vehiculele cu combustibil alternativ nu sunt lansate în întreaga UE atât de repede pe cât se planifică, iar combustibilii și tehnologiile tradiționale devin exponențial mai scumpe, concurența va fi sever denaturată, în special pentru operatorii de transport care nu pot trece rapid la alternative verzi. Întregul sector al transportului rutier comercial trebuie să poată trece la alternative viabile din punct de vedere economic. Prin urmare, calendarul de implementare a măsurilor push and pull, cum ar fi sistemul de trading al emisiilor și impozitarea energiei, trebuie să fie sincronizat în mod adecvat cu disponibilitatea suficientă a vehiculelor cu combustibil alternativ și a infrastructurii de realimentare și încărcare”, a concluzionat Raluca Marian.

Pactul verde european: propunerile CE

Comisia Europeană a adoptat pachetul de propuneri care să pregătească politicile UE în domeniul climei, astfel încât, până în 2030, emisiile nete de gaze cu efect de seră ale Uniunii să scadă cu cel puțin 55%, comparativ cu nivelurile din 1990.

În domeniul transporturilor, stabilirea unor standarde mai stricte privind emisiile de CO2 provenite de la automobile și vehicule comerciale va accelera tranziția către o mobilitate cu emisii zero, prin impunerea obligației ca nivelul mediu al emisiilor automobilelor noi să scadă cu 55%, în 2030, și cu 100%, în 2035, comparativ cu nivelurile din 2021.

Totodată, țările membre UE vor fi obligate să instaleze stații de încărcare și alimentare la intervale regulate pe autostrăzile principale: la fiecare 60 km pentru încărcarea cu energie electrică și la fiecare 150 km pentru realimentarea cu hidrogen.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.