La finalul lunii septembrie, in Italia, la Torino, a fost dezvaluit presei de specialitate noul model Iveco Daily, concomitent cu inaugurarea centrului Fiat Industrial Village. La 33 de ani de la lansarea primului model, Daily a ajuns acum la cea de a noua generatie, totul putand fi caracterizat ca o evolutie permanenta, logo-ul noii generatii fiind cel al super-eroului „Superman“.
Noul Iveco Daily are costuri de operare mai reduse dar si un consum de combustibil mai mic, noi motoare, Euro 5, precum cel de 3.0 Twin Turbo Diesel de 205 CP, un 2.3 de 146 CP si un 3.0 Diesel EEV de 146 CP, iar pe langa motorizarile clasice mai exista si variantele pe gaz natural sau electric. Tot la capitolul inovatii, amintim o noua transmisie in 6 trepte, un sistem Stop&Start si ESP generatia 9. Acesta va fi disponibil in peste 7.000 de configuratii posibile de motor, sasiu, ampatament si caroserie, pentru diferite scopuri, precum transportul de persoane, de marfa si platforme. Vor fi 6 versiuni de tonaj, de la 3,2 la 7 t, iar repartizarea greutatii pe axe va oscila pe fata intre 1,5 si 2,5 t iar pe spate intre 1,9 si 5,35 t. Sarcina utila va putea ajunge la 4,7 t iar capacitatea de remorcare pana la 3,5 t. Din punct de vedere al dimensiunilor, la modelele „van“ avem 3 tipuri de ampataent, 4 lungimi si 3 inaltimi, iar ca volum vor exista 8 versiuni, ce pornesc de la 7 si ajung la 17,2 mc. Motoarele sunt in 9 versiuni de putere, ce pornesc de la 106 si ajung la 205 CP, aceasta din urma avand un cuplu maxim de 470 Nm. Suspensia este de tip parabolic, semi-eliptic si pneumatica. Pentru versiunile de carosare tip platforma, vor fi disponibile 7 ampatamente si lungimi intre 3 si 6,2 m. Pentru acest model, exista 18 tipuri de culori disponibile si aproximativ 30 de dotari optionale. Dar asta nu este tot, soferii isi pot imbunatati stilul de condus si consumul de combustibil cu ajutorul noii tehnologii Stop & Start, dar si beneficiind de un indicator pentru schimbarea treptelor de viteza. Aceste sisteme coroborate cu noua transmisie manuala in 6 trepte oferita pentru versiunile de 2.3 l conduc la emisii de noxe mai mici si un consum de combustibil cu 10% mai scazut in comparatie cu modelul anterior.
Design si confort
Datorita noului design, Daily este recunoscut imediat pe strada. Acesta emana dinamism, forta si o personalitate puternica, combinand cu succes latura estetica cu cea functionala. Partea frontala beneficiaza de o noua grila a radiatorului care a fost desenata astfel pentru a maximiza eficienta noului sistem de racire de care se bucura masina. Farurile sunt si ele o creatie noua, fiind echipate cu DRL (lumini de zi), iar un pic mai jos se afla proiectoarele, cu un design nou dar si cu o functie in plus, cea de Cornering, disponibila la viteze de pana la 40 km/h, sporind astfel vizibilitatea si nivelul de siguranta. Noul Daily pune accentul si pe confort, mai exact pe cel al soferului si al pasagerilor, pentru care inginerii italieni au „umblat“ la spatiul interior al cabinei, la ergonomie si, tot gratie lor, acum nivelul de zgomot produs de functionarea motorului a scazut cu 5 dB(A) in conditii normale de operare, intre 1.600 si 2.000 rpm. Totodata, coloana volanului a fost reproiectata, fiind acum reglabila si, pentru ca am adus vorba de reglaje, acestea sunt prezente si la scaunul soferului, permitandu-i acestuia sa isi gaseasca pozitia optima pentru un condus confortabil si in siguranta.
Drive-test
Dupa ce am asistat la prezentarea facuta de catre oficialii italieni, am avut ocazia sa ne convingem de cele spuse de ei punand la treaba masinile. Prima parte a testului a reprezentat-o traseul extra-urban, ajutati de sistemul de navigatie din dotare, un GSP TomTom Go Live 1000 Navigator. Am plecat cu un model ce beneficia de motorizarea de top, 3.0 diesel Euro 5 de 205 CP echipat cu o cutie manuala – din pacate. Si spun „din pacate“, pentru ca la acest motor nu exista, cel putin momentan, o altfel de optiune, desi ea este disponibila pentru motoarele de putere mai mica. Cutia manuala ce echipeaza acest model este in sase trepte, etajata corect, inregistrand un consum de 10-11 l/100 km pe traseul ales, dar cu o timonerie ce necesita o oarecare perioada de acomodare. Raspunsul masinii la acceleratii a fost prompt si satisfacator, la fel ca si franarea. Suspensia s-a comportat foarte bine, masina fiind incarcata cu 2 t, exact cum se simte ea mai bine. Directia a fost la nivel inalt, asa cum eram deja obisnuiti de la vechiul Daily, precum si vizibilitatea. In cea de a doua parte a testului, am lasat in parcare masina despre care am vorbit mai sus si am ales una cu o motorizare ceva mai slaba, de 2.300 cmc, 106 CP. Pentru regim urban, aceasta masina s-a dovedit o alegere potrivita, puterea mai mica fiind principalul dezavantaj fata de modelul testat in prima faza, dar suficienta pentru oras, restul caracteristicilor ramanand neschimbate. Ca si concluzie, noul Daily pare a fi continuarea reusita a modelelor precedente care au fost foarte bine primite si apreciate pe piata pana acum si nu avem motive sa credem ca in cazul noului model lucrurile vor sta altfel.
Fiat Industrial Village
Un alt episod al evenimentului l-a reprezentat inaugurarea Fiat Industrial Village, primul centru multifunctional din lume al Fiat Industrial, unde sunt prezentate dar si vandute produsele Case New Holland, Iveco si Fiat PowerTrain. Locul pe care s-a deschis acest centru este o fosta hala a fabricii situate in Torino, ce are un spatiu total de 74.000 mp dintre care 23.000 mp sunt acoperiti. Inauntru am putut vedea diferite modele Iveco, Astra, New Holland precum si o parte din istoria grupului, un „muzeu“ cu utilaje agricole si vehicule comerciale care au marcat diferite epoci. Sub acoperisul acestui centru se mai regasesc o cafenea, un loc dedicat ridicarilor de produse, unde clientul vine si-si ia in primire produsul achizitionat, un magazin, o sala de conferinte, simulatoare prin care se poate testa virtual un echipament (un fel de joc video unde se poate vedea comportamentul unui vehicul cu sau fara ESP), dar si un loc unde sunt prezentate inovatii ale grupului. Cu siguranta, daca veti ajunge acolo, nu veti regreta.
Alexandru STOIAN
Torino, Italia
alexandru.stoian@ziuacargo.ro