Două lansări importante au avut loc la finalul lunii trecute – Iveco Stralis NP 460 și noua gamă pentru construcții Stralis X-WAY.
Prin noul Stralis NP 460, Iveco duce „gazul” la un nou nivel. Practic, atât din punct de vedere al puterii dezvoltate de motor, cât și al transmisiei automate, noul autovehicul este capabil să facă față cerințelor actuale ale segmentului de transport pe distanțe lungi.
Cu alte cuvinte, noua generație de camioane cu motorizare pe gaz natural se poate „amesteca” cu flota clasică diesel, fără a necesita o atenție specială din partea companiei de transport, din punct de vedere al curselor alocate.
Avantaje semnificative
O dată stabilit faptul că noile autovehicule oferă aceleași calități dinamice ca și cele diesel, aspect dovedit și cu ocazia sesiunii de drive-test realizate la Ulm, putem să ne concentrăm asupra avantajelor.
În primul rând, trebuie să menționăm că discutăm despre o gamă completă de camioane grele cu motorizare pe gaz natural, cu o transmisie automată de ultimă generație, concepută pentru a servi toate tipurile de transport, cu performanțe ridicate, eficiență în ceea ce privește consumul și autonomie mare.
În configurația în care este utilizat doar LNG, cu două rezervoare, autonomia noului Stralis NP 460 poate atinge 1.600 km și, alături de tehnologiile moderne pentru creșterea eficienței, consumul de combustibil scade cu până la 15%, ducând TCO, conform calculelor producătorului, la un nivel cu 9% mai mic față de un camion diesel.
Mai mult decât atât, noul Stralis NP 460 asigură o reducere impresionantă, cu 99%, a emisiilor de particule și cu 60% a NOx, în comparație cu limitele Euro VI. Iar atunci când este utilizat biometan, emisiile de CO2 sunt reduse cu 95%. Un alt avantaj important este reprezentat de reducea poluării fonice, care a ajuns la mai puțin de 71 dB. Aspect remarcat imediat în timpul sesiunii de drive-test.
IVECO Cursor 13 NP
Noua gamă introduce motorul IVECO Cursor 13 NP, dezvoltat pentru a oferi calități specifice transportului internațional în materie de putere și cuplu.
Totodată, noul camion oferă o nouă transmisie automată Hi-Tronix, cu 12 trepte, ce îmbunătățește confortul șoferului și are performanțe superioare față de versiunea anterioară. De asemenea au fost adăugate noi funcții, cum ar fi conducerea predictivă HI-CRUISE.
Autovehiculul poate utiliza diferitele forme ale gazului natural – LNG și CNG. Astfel, în funcție de solicitările clienților, camionul poate fi configurat cu două rezervoare de LNG, două butelii de CNG sau o combinație între acestea. Cea mai mare autonomie este obținută în varianta LNG, până la 1.600 km.
Amintim faptul că lansarea Iveco Stralis NP 460 completează oferta ce utilizează gazul natural, anul trecut Iveco lansând Stralis NP 400 CP – primul pas către scoaterea transportului internațional de sub monopolul deținut de motorină.
Bineînțeles, marele dezavantaj al gazului natural – și, poate, singurul – este reprezentat de infrastructura puțin dezvoltată în ceea ce privește stațiile de alimentare. Este, totuși, de așteptat ca legislația europeană și cea națională să aducă schimbări rapide, în acest sens. În plus, varianta stațiilor de incintă este valabilă și pentru gazul natural. Conform reprezentanților Iveco, o investiție în propria stație de alimentare cu gaz natural devine rentabilă de la o flotă de 20 de camioane.
Colaborare cu Michelin
Noul model Stralis NP 460 introduce trei aplicații inovatoare, proiectate de Michelin Solutions, pentru a facilita integrarea vehiculului în flota transportatorului și gestionarea eficientă a acestuia, precum și pentru a ajuta managerul flotei și șoferii să obțină cele mai bune performanțe.
MyBestRoute – Această aplicație web este destinată managerilor operaționali și calculează toate costurile asociate unui traseu. Propune opțiuni bazate pe timp, viteză, distanță și chiar cantitatea de CO2 emisă.
Oferă inclusiv posibilitatea de a compara între ele camioanele cu gaz și cele diesel. Aplicația conține o listă a stațiilor de distribuție care furnizează gaze naturale și facilitează planificarea alimentărilor și a pauzelor.
MyInspection – Reprezintă sfârșitul inspecțiilor pe hârtie, scrise de mână. Este o aplicație smartphone care ghidează șoferul pas cu pas prin procesul de inspecție a vehiculului său. Poate fi utilizată pentru a raporta orice anomalie și, cu ajutorul unei fotografii, poate anunța automat atelierul de întreținere, pentru o planificare rapidă a reparației. Toate inspecțiile sunt înregistrate și salvate. Versiunea Iveco încorporează caracteristicile specifice autovehiculelor pe gaz.
MyTraining – Această aplicație permite instructorului să pregătească șoferii rapid și eficient, simplificând, în mare măsură, activitatea administrativă. Pregătirea are loc direct în cabina șoferului și permite instructorului să se concentreze mai bine asupra performanței șoferului. Aplicația înregistrează istoria tuturor sesiunilor de pregătire și o planifică pe următoarea. Totul este digitalizat, iar instructorul poate vizualiza cu ușurință punctele care necesită atenție.
X-WAY – noua gamă pentru construcții
Iveco a combinat, în cazul X-WAY, performanțele șasiului Trakker și calitățile off-road ale acestuia, cu eficiența camioanelor de ultimă generație destinate transportului pe șosea, optimizând, totodată, masa utilă.
Gama, concepută modular, acoperă toate aplicațiile specifice sectorului de construcții. Pentru a avea un consum cât mai redus, au fost utilizate tehnologiile de ultimă generație, inclusiv sistemul Hi-SCR, care nu necesită regenerare în staționare.
În plus, camioanele pot fi livrate și în varianta pe gaz natural – Stralis X-WAY NP.
Una dintre performanțele remarcabile ale gamei este obținerea unei mase proprii de doar 8,845 kg pentru varianta Super Loader cu un șasiu 8×4, pentru mixere de beton. Pentru a obține acest rezultat, a fost regândită suspensia spate mecanică, a fost optimizată arhitectura șasiului, vehiculul a fost echipat cu motorul Iveco Cursor 9 de 400 CP, suspensia față are o foaie de arc, iar cea spate două foi.
X-WAY poate fi comandat cu transmisie automată Hi-Tronix cu 12 sau 16 trepte. Sistemul HI-CRUISE integrează funcții de asistență la șofat menite să optimizeze consumul – include eco-roll, schimbarea predictivă a treptelor de viteză și cruise-control predictiv.
Vehiculele din gama X-WAY pot fi configurate în trei variante, în funcție de solicitările off-road la care urmează să fie supuse – On set up, Off set up și On+ (variantă intermediară).
Pentru a depăși eventualele porțiuni dificile (off-road) specifice zonelor de încărcare-descărcare, fără a pierde eficiența și confortul specifice transportului on-road, Iveco a dezvoltat HI-TRACTION, sistem ce asigură, la nevoie, tracțiune hidraulică pentru puntea față.
Noul motor IVECO Cursor 13 NP, proiectat de FPT Industrial, a fost dezvoltat special pentru transportul internațional. Pe lângă performanțele legate de putere și consum, un alt avantaj este legat de intervalele lungi de servicii – 90.000 km. Totodată, absența sistemelor complexe de post-tratare, a filtrelor de particule și a regenerării active contribuie la scăderea costurilor de întreținere.
Noul Stralis NP 460 oferă o reducere de până la 9% a TCO, în comparație cu un model diesel.
X-WAY oferă o gamă extinsă de modele cu 2 și 4 punți și o variantă tridem 8×4, trei motoare – Cursor 9, Cursor 11 și Cursor 13, și trei transmisii – manuală, automată Allison și ZF Hi-Tronix automată, cu 12 sau 16 trepte.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro