Piața logisticii din România se află în dezvoltare, iar domeniile de nișă prezintă un potențial interesant, chiar dacă problemele legate de personal le dau bătăi de cap destul de serioase operatorilor. Despre acestea, dar și despre multe altele, am discutat cu Jeroen Fabry, business unit manager pentru România și Bulgaria la H.Essers.
Ziua Cargo: Care sunt elementele care au caracterizat ultima perioadă de timp?
Jeroen Fabry: În ultimul an, H.Essers a externalizat hub-urile sale locale din Sibiu și Timișoara. Am luat această decizie, în principal, din necesitatea de a asigura operațiuni de cross-docking non-stop. De aceea, utilizăm în prezent 2-3 hub-uri operate de către companii independente, pe care le plătim în funcție de volumul activității desfășurate. În plus, la nivel strategic, ne-am decis să ne concentrăm pe Oradea și București.
În România, anul trecut am crescut, în domeniul distribuției, cu aproximativ 20% în condiţiile în care ne alimentăm în permanență rețeaua cu noi clienți. În transportul internațional, ne concentrăm pe piețele de nișă.
Care este strategia de dezvoltare a H.Essers?
Anul trecut ne-am restructurat viziunea și misiunea la nivel de grup. Nu dorim să fim cei mai mari din lume, ci de pe piețele de nișă. Acestea sunt reprezentate de produsele chimice, farmaceutice, de transporturile de valori sau cu un grad înalt de securitate, precum și depozitarea acestor tipuri de produse. Am decis să ne concentrăm pe nișe deoarece, în calitate de companie de familie, nu putem investi în tot; trebuie să alegem cu grijă. La nivel de grup, pentru anul acesta, am bugetat aproximativ 60 milioane de euro pentru investiții, pe care le-am depășit deja cu circa 13 milioane.
În al doilea rând, fiind o companie de tip „asset”, deținem propriile camioane (1.300 unități), care nu trebuie să fie mai vechi de 4 ani. Acest lucru înseamnă că înlocuim aproximativ 300-400 vehicule pe an, la nivel de grup. În România, avem 400 de camioane, media de înlocuire fiind de 100 unități pe an.
Depozitele sunt, de asemenea, construite de noi.
Anul viitor dorim să extindem facilitățile din București cu încă 10-15.000 mp.
Master-planul nostru pentru locația din București este realizat pentru un total de 100.000 mp de spații de depozitare, suprafață pe care dorim să o atingem în următorii zece ani. La ora actuală, avem dezvoltați 33.000 mp.
Cum s-a dezvoltat partea de operațiuni pentru produse farmaceutice?
Am început anul trecut cu un prim client, iar acum deservim șase clienți, producători de produse farmaceutice. Este o piață lentă, deoarece focusul se poate schimba de pe o zi pe alta. Din momentul în care faci cunoștință cu cineva din domeniu și până în momentul în care poți să închei un contract, pot trece undeva între 1 și 2 ani. Dar, o dată ce vor adopta decizia, vor demara întregul proces imediat. Este vorba despre un domeniu foarte profund. Clienții vor să aibă sisteme EDI cu dublu sens și o mulțime de alte aspecte puse la punct, încă de dinainte de a începe activitatea.
Am demarat, în urmă cu 3 luni, un proiect axat pe transport din România către Turkmenistan, Kirghistan, Afganistan etc.
Majoritatea transporturilor către aceste state se realizează pe cale aeriană, situaţie în care temperatura nu poate fi monitorizată în mod corespunzător. Singura variantă presupune plasarea de senzori în interiorul paleților. Noi transportăm bunurile cu camionul până la destinația finală, raportând clientului de două ori pe zi poziția vehiculului și temperatura din spațiul de încărcare. Clientul beneficiază de transparență completă, din momentul în care este încărcat camionul, până la descărcare.
Cum administrați problema securității transporturilor?
Avem o flotă specială de vehicule securizate, destinate transporturilor de produse farmaceutice. Vehiculele sunt echipate cu alarme de mișcare, de temperatură, de lumini, de cuplare-decuplare, de rutare, iar acestea sunt supravegheate de două turnuri de control. Camioanele sunt echipate, de asemenea, cu buton de panică, alerta fiind transmisă instantaneu turnului de control, care va contacta șoferul prin telefonie prin satelit. În fiecare țară în care efectuăm transporturi, avem, de asemenea, contracte cu companii private de securitate, care sunt gata oricând să intervină.
Am avut până acum două tentative de furt, dar de fiecare dată am recuperat vehiculul cu tot cu încărcătură, datorită vitezei noastre de reacție.
Încercăm pe cât e posibil să facem o combinație între transporturile cu grad înalt de securitate și cele farmaceutice. Sunt și transporturi de securitate simple, cum ar fi cele de țigări, dar fluxurile sunt inverse. Produsele farmaceutice se mișcă din Vest către Est, iar, pentru producția de țigări, de la Est la Vest. Deci încercăm să combinăm aceste fluxuri.
Ce ne puteți spune despre transportul intermodal?
În transportul intermodal, operăm linia feroviară Curtici-Genk, care are o regularitate de șapte transporturi pe săptămână (plecări zilnice, atât din Curtici, cât și din Genk). Fiecare garnitură cuprinde aproximativ 30 de containere de 45 picioare. Este un domeniu în dezvoltare accelerată.
Suntem pe punctul de a demara și o linie între Curtici și Istanbul.
În mod normal, la sfârșitul acestui an, vom avea primele trenuri pe această rută. Este un traseu dificil, care are și porțiuni neelectrificate, unde se merge cu locomotive diesel. Spre Istanbul, avem deja 60-70 camioane pe săptămână și am căutat o soluție pentru a transporta aceste volume pe calea ferată. Pe această relație, au fost, de asemenea, probleme cu autorizațiile CEMT.
Ce se întâmplă pe piața muncii?
În primul rând, se manifestă o cerere foarte puternică din partea statelor din Uniunea Europeană, care importă șoferi din Estul Europei. Iar aici, în România, șoferii profesioniști sunt foarte greu de găsit. În Oradea, avem o structură specializată formată din aproximativ 20 de angajați care se ocupă de pregătirea șoferilor.
Avem aproximativ 30-40 locuri vacante de muncă pentru șoferi. Dar, începând de anul trecut, avem probleme și cu personalul logistic. În special operatorii de stivuitoare și reach-trucks sunt foarte căutați în Vestul Europei.
România este o țară în care merită să investești; are foarte mult potențial, iar pentru H.Essers este un al doilea cartier general. La nivel logistic, există un potențial enorm. Sunt în prezent peste 3 milioane de mp de spații de depozitare, dar, ca hub european, are un potențial de zece ori mai mare. Trebuie ca oamenii potriviți să observe acest potențial și să lucreze cu el.
Mai merită, în prezent, să ai propriile camioane?
Din punctul de vedere al rentabilității, este important pentru noi să dispunem de o flotă proprie de vehicule, deoarece putem să realizăm mai multe tipuri de operațiuni. De exemplu, operațiuni logistice pentru evenimente, cum a fost și cazul concertului lui Andre Rieu, în care într-o zi și o noapte a trebuit să aducem 35 camioane din Belgia, în Piața Constituției. Important este să ai o flotă importantă disponibilă atunci când este nevoie. Astfel le putem oferi clienților prețuri stabile, cu flote stabile. Avem și subcontractori, dar încercăm să menținem o proporție de 80-20%.
Ce destinații doriți să dezvoltați în viitor?
Ca destinații, în ultimii ani au apărut multe cereri pentru Rusia, Kazakhstan, statele CIS, Iran, Irak, Arabia Saudită, Dubai, chiar și Maroc sau Egipt. Acestea sunt pentru noi piețe în dezvoltare, pe care ne focusăm, pe nișe. Alături de acestea, în domeniul logistic, am cumpărat anul trecut o companie de logictică pharma în Germania.
De asemenea, ca grup, dorim să ne extindem în America de Sud și probabil că vom începe în acest an sau anul viitor, probabil prin intermediul unei achiziții. De asemenea, vizăm și piața din Dubai. Dar este vorba despre niște piețe foarte sensibile și vom căuta o dezvoltare pas cu pas, fără să ne propunem rezultate spectaculoase. Aşa cum am spus nu dorim să fim cei mai mari din lume, ci de pe piețele de nișă.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro