Deși, la prima vedere, pare doar o formalitate, procesul de rezervare a traversărilor cu feribotul ascunde potențiale capcane, iar Brexit-ul a complicat și mai mult lucrurile. Am discutat despre modurile de optimizare a traversărilor și evitarea timpilor lungi de așteptare cu Elena David, Head of Operations & Bookings JH Ferry.
ZIUA CARGO: Brexit-ul a dus la schimbări importante pentru transportatorii care ajung în Marea Britanie?
Elena David: Odată cu Brexit-ul, transportatorii sunt puși în situații dificile și, uneori, greu de anticipat. Aceasta se întâmplă deoarece inclusiv beneficiarii firmelor de transport sunt depășiți de situație. Din cauza lipsei de informații sau nesiguranței, expeditorul confirmă transportatorului că actele vamale sunt încheiate. Însă, o dată ajuns acolo, constată că actele vamale nu sunt gata, iar la acel moment transportatorul este pus în fața faptului împlinit. Practic, are două variante: să refuze cursa și să își asume costurile deja realizate, sau să încerce să găsească o soluție pentru a face actele vamale și, astfel, să poată efectua cursa.
Am avut multe cazuri în care am asistat clienții pe această speță și, în acest sens, am apelat la parteneriatele noastre cu agenți vamali din Marea Britanie.
Începând cu 1 ianuarie, s-a înregistrat o scădere de circa 70% a volumului de marfă tranzacționat între UE și Marea Britanie.
Una dintre principalele cauze o constituie dificultățile create de actele vamale. Nu există o experiență în acest sens și gradul de noutate a dus la acest blocaj. Nu există suficienți agenți vamali, nu există suficient personal, volumul de lucru a explodat și în plus, a apărut și teama.
Mulți transportatori au renunțat la a mai prelua comenzi din și către Marea Britanie, din cauza actelor vamale.
Mai mult decât atât, firme mari de transport au sistat complet transporturile către Marea Britanie, confirmând, încă o dată, implicațiile majore provocate de Brexit și faptul că multe domenii, printre care și transporturile, au fost prinse nepregătite pentru această schimbare radicală.
Am asistat inclusiv un client din România într-un caz care reflectă realitățile momentului. Acesta fusese informat incorect în privința actelor vamale. În condițiile în care agenții vamali sunt suprasolicitați, risca să rămână blocat pe o perioadă lungă, însă, cu ajutorul nostru, situația s-a rezolvat în două zile.
Costurile privind actele vamale ar trebui să și le asume expeditorul mărfii, însă timpul pierdut pentru realizarea documentelor riscă să dea peste cap activitatea transportatorului.
Au fost camioane blocate o săptămână și chiar mai mult, din cauza actelor vamale.
Situația s-a mai îndreptat astăzi și noi ca agenție suntem alături de clienții care au activitate în Mare Britanie și încercăm să îi consiliem pentru ca afacerea lor să nu fie afectată, oferind inclusiv asistență la realizarea actelor vamale.
Însă va fi nevoie de timp pentru revenirea la normal, mai ales că, din luna iulie, vor intra în vigoare noile reguli, iar, din semnalele pe care le primim de la clienți, am înțeles că deja sunt aplicate amenzi, dacă sunt constatate nereguli.
Mai sunt și alte aspecte la care transportatorii trebuie să fie atenți?
Brexit-ul a adus obligativitatea procedurilor vamale, iar, atunci când vine vorba despre traversările cu feribotul, a apărut o nouă obligație – marfa trebuie prenotificată în port.
Este vorba despre introducerea datelor în diversele sisteme vamale, o procedură ce necesită know-how, costuri și timp, însă agenția noastră oferă și acest serviciu.
Prenotificarea se realizează pentru marfa care a fost deja vămuită.
Ai nevoie de actele vamale pentru a face această prenotificare. Este o măsură de siguranță pe care liniile de feribot și-o iau, pentru a se asigura că actele vamale sunt în regulă și camionul va putea trece pe partea cealaltă. Dacă actele nu ar fi în regulă, ar apărea riscul blocării portului, sau camionul ar trebui întors cu feribotul. Pentru linia de feribot, ar duce la o blocare a locurilor și, bineînțeles, nimeni nu își permite acest lucru.
Sistemul diferă, în funcție de țară și de compania de feribot, și ar fi foarte dificil pentru transportatori să realizeze singuri aceste prenotificări.
În plus, există și o taxă care trebuie achitată, iar noi avem conturi la aceste sisteme.
„Astăzi sunt foarte căutate liniile care merg direct în Irlanda, evitându-se intrarea în Marea Britanie. Odată cu Brexit-ul, este nevoie de acte vamale inclusiv pentru tranzit” – Elena David.
Cum pot operatorii de transport să își optimizeze costurile legate de feribot?
Există numeroase aspecte și reguli pe care trebuie să le iei în calcul, pentru a optimiza costurile cu feribotul. De exemplu, sunt linii de feribot unde poți renunța la rezervare fără costuri, altele cu până la șase ore, iar la altele este vorba și despre 24 de ore înainte… Clienții noștri primesc aceste informații de la noi și pot acționa la timp, pentru a evita costuri suplimentare.
Totodată, pe anumite legături, cum ar fi cele din Marea Nordului sau Marea Irlandeză, camioanele trebuie să dispună de sisteme suplimentare (inele de fixare), pentru a evita riscul alunecării. Sunt informații suplimentare pe care noi le cunoaștem și atragem atenția asupra lor, pentru ca transportatorul să nu fie pus în situația în care ajunge la feribot, dar nu i se permite îmbarcarea.
Avem și un serviciu de urgență, care funcționează non-stop, pentru a acoperi inclusiv traversările care sunt programate la ore târzii.
De asemenea, foarte multe linii de feribot au un sistem propriu de rezervări. Ai nevoie de cont și, în cazul unora, apar și costuri de administrare. În cazul unor linii, dacă rezervarea nu se face prin sistem, ci telefonic sau via email, apar costuri suplimentare.
Poate apărea și situația în care, pe o anumită relație, nu mai găsești locuri disponibile. Însă noi, ca agenție, continuăm căutările (discutăm cu alte linii de feribot) și avem șanse ridicate să identificăm o alternativă. În plus, noi știm care sunt rutele mai aglomerate și informăm clienții în cazul în care este necesară rezervarea cu mai mult timp înainte.
De foarte multe ori, se întâmplă ca un transportator să nu știe cu ce camion va realiza traversarea. Însă nu trebuie să aștepte până în ultima clipă, pentru că atunci s-ar putea să nu mai găsească locuri disponibile.
Noi putem pre-rezerva locul și avem posibilitatea, cu până la câteva ore înainte, să trimitem datele exacte. Iar clientul își poate păstra flexibilitatea fără stres.
Pe lângă feribot, acoperim și partea de tuneluri și trenuri.
Aveți clienți companii din România?
Lucrăm cu transportatori din România și numărul acestora a crescut constant, în ultimii cinci ani. Bineînțeles, ajută și faptul că operatorii români pot comunica cu noi cu ușurință, inclusiv în limba română.
JH Ferry lucrează cu toate companiile ce operează linii de feribot, astfel, putem identifica soluția optimă pentru clienții noștri. Pentru transportatori, apar avantaje în ceea ce privește timpul alocat căutării și rezervării feribotului, disponibilitatea locurilor libere în ziua și la ora dorite și, totodată, sunt avantaje financiare.
Pentru un transportator, a lucra cu JH Ferry înseamnă a avea o singură interfață pentru toate liniile de feribot de care ar putea avea nevoie, în cele mai bune condiții și beneficiind de consultanță, aspect tot mai important în ultima vreme.
Discutăm de timp, costuri și experiență, pe care operatorul de transport ar trebui să le aloce, pentru a-și rezerva singur traversările. Și, peste toate acestea, apare și bariera lingvistică. La JH Ferry, suntem o echipă internațională și, aici, se vorbesc nativ multe limbi în afară de română, de la germană, franceză și engleză și până la rusă și arabă.
Transportatorii vor resimți și câștiguri financiare, pentru că noi, ca agenție, avem un volum mare de lucru și, astfel, obținem alte prețuri.
„Oferim, la ora actuală, peste 400 de rute de feribot în toată Europa – de la binecunoscutele: Canalul Mânecii, Țările Scandinave, până la Sicilia, Insulele Baleare, Malta etc. Înregistrăm o activitate intensă pe zona insulelor din Italia și Spania. De asemenea, crește activitatea pe Anglia, după depășirea primului șoc provocat de Brexit” – Elena David.
JH Ferry are 15 angajați și o experiență de peste 20 de ani în segmentul rezervărilor de feribot.
Servicii oferite:
– rezervări pentru peste 400 de linii de feribot
– asistență permanentă 24/7
– asistență acte vamale
– notificarea prealabilă a sosirii mărfurilor în port
– rezervări telefonice, via e-mail și prin intermediul portalului propriu.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro