e-ATA, noul autobuz de 12 metri lungime, complet electric, produs de Karsan, a pornit într-un turneu de popularizare în Europa, iar Bucureștiul a fost primul oraș în care acesta a făcut oprire.
Modelul este un new-entry în portofoliul producătorului turc, fiind lansat în septembrie. e-ATA 12 s-a aflat în probe în câteva orașe din România, precum Timișoara, Brașov, Sibiu, Piatra Neamț etc., lăsând o impresie plăcută și fiind apreciat pentru performanțe și confort.
e-ATA, electric „all the way”
Gama e-ATA a fost introdusă pe piață pentru a suplini cererea, în continuă creștere, de autobuze verzi, necesare pentru reducerea poluării în zonele urbane aglomerate. Putând fi livrate în dimensiuni de 10, 12 și 18 metri lungime, vehiculele din seria e-ATA reprezintă cele mai mari modele de autobuze din gama de produse electrice a Karsan. Se poate opta pentru unul dintre cele 7 tipuri de baterii, de la 150 kWh la 600 kWh, acestea putând asigura o autonomie de până la 450 de kilometri, în condiții reale de conducere.
Capacitatea maximă a bateriei poate ajunge până la 300 kWh pentru autobuzul de 10 metri, 450 kWh pentru cel de 12 metri și 600 kWh pentru varianta de 18 metri. Motoarele electrice hub, dispuse în roțile modelului e-ATA, asigură o putere maximă de 250 kW, la modelele de 10 și 12 metri, ceea ce face ca e-ATA să poată urca pantele fără a avea dificultăți.
Versiunea e-ATA de 12 metri are în echipare un pachet de baterii puternice, care îi asigură o autonomie de până la 450 km cu o singură încărcare, chiar și cu autobuzul plin cu pasageri, în condiții de oprire-pornire, pe o rută reală și în condiții de vară, cu sistemul de aer condiționat pornit.
Autobuzul este dotat cu o putere de încărcare de 150 kW, prin conexiune la cablu, și se poate încărca, în funcție de pachetul de baterii, într-un interval de timp cuprins între 1 și 4 ore. În acest fel, se asigură posibilitatea ca vehiculul să fie utilizat pe parcursul întregii zile, fără a mai fi nevoie de reîncărcare. În afară de opțiunea de încărcare prin cablu, există și varianta de încărcare rapidă, ce se poate efectua fără ca șoferul să coboare din vehicul, în stații.
Karsan Electric Evolution
Karsan a introdus primul autobuzul electric autonom, e-Atak, produs în serie, la începutul anului 2021. Compania anunță faptul că este singurul producător din Europa care oferă o gamă completă de autobuze electrice, cu lungimi cuprinse între 6 și 18 m, beneficiind de o experiență de milioane de kilometri în operare. Gama de autobuze electrice Karsan este diferită, din mai multe puncte de vedere.
Cooperarea este primul dintre ele, primele autobuze electrice e-Jest și e-Atak fiind dotate cu baterii BMW i. În timp ce e-Atak folosește baterii testate BMW i, vehiculul e-Jest este dotat atât cu baterii BMW i, cât și cu un motor electric folosit pentru fabricarea seriei respective de baterii. Autobuzele e-Jest și e-Atak beneficiază, la rândul lor, de avantaje tehnologice ce își pun amprenta asupra performanței designului, un cluster digital complet standardizat, ecran tactil multimedia de 10,1 inch, baterii BMW și, chiar, volan din piele.
Concepute pentru a susține liniile principale de transport urban, vehiculele din seria e-Jest se pot manevra cu ușurință pe străzile înguste, datorită dimensiunilor compacte. Un astfel de autobuz se încarcă în 4 ore, cu un încărcător de tip AC home box de 22 kW, și poate parcurge o distanță de 210 kilometri cu o singură încărcare. Podeaua joasă oferă acces ușor în autobuz, iar călătorii se pot bucura de o vedere panoramică a orașului, pe tot parcursul călătoriei. e-Jest a fost lider de piață în Europa, cu o cotă de 43% pe segmentul său, în 2020.
În curând, în România
Karsan a câștigat în România o licitație în valoare de 35 de milioane de euro, pentru transportul public din Brașov și Timișoara, unde vor fi livrate în total 56 de autobuze e-ATA de 18 metri lungime, acesta reprezentând cel mai mare contract de export de autobuze electrice din Turcia. Contractul a fost semnat în august, iar autobuzele vor fi livrate până anul viitor, primele 10 vehicule urmând să fie livrate în România luna viitoare. Vehiculele Karsan, care circulă de mai bine de trei ani pe străzile din țara noastră, sunt distribuite în România de către Anadolu Automobil Rom, lider în furnizarea autobuzelor electrice. Cu un număr de 160 de unități livrate, dintre care 65 autobuze electrice Karsan, Anadolu Automobil Rom, în baza contractelor semnate deja, va mai livra, anul viitor, încă 164 de unități, dintre care 111 produse de compania Karsan.
Prin introducerea modelului e-ATA, Karsan are, acum, posibilitatea să ofere vehicule de transport public 100% electrice, de toate dimensiunile, cu lungimi cuprinse între 6 și 18 metri, și își propune să devină pionierul transformării electrice în domeniul transportului urban.
Autobuzele electrice Karsan sunt produse la uzina Hasanaga din orașul Bursa, din Turcia, aceasta având o capacitate de producție de aproape 20.000 de vehicule pe an, operând într-un singur schimb.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro