Odată cu lansarea e-ATA, producătorul din Turcia devine primul brand care produce vehicule electrice acoperind toate dimensiunile din piață, de la 6 la 18 m.
Karsan s-a concentrat pe a oferi soluții de transport ce răspund nevoilor de mobilitate ale vremurilor actuale. e-ATA, noul autobuz ecologic destinat orașelor aglomerate, vine în trei versiuni de lungime, de 10, 12 și 18 metri. e-ATA este un model conceput electric (nu adaptat după o versiune „clasică”), ceea ce îi oferă o versatilitate mai mare, de la tehnologia bateriei până la capacitatea pasagerilor, fiind suficient de agil pentru a răspunde nevoilor actuale, aflate într-o continuă creștere.
Seria e-ATA poate fi echipată cu șapte variante diferite de baterii, de la 150 kWh la 600 kWh, și poate rula până la 450 km în versiunea de 12 metri, putând să funcționeze ca un autobuz obișnuit de transport călători, cu AC pornit și trafic intens. Tehnologia cu care este echipat facilitează încărcarea în de la 1 până la 4 ore, în funcție de bateria aleasă. Datorită seriei e-ATA, Karsan poate oferi, acum, vehicule de transport public complet electrice, de toate dimensiunile, de la 6 la 18 metri, urmărind să fie unul dintre liderii în materie de evoluție electrică al transportului urban.
2 milioane de kilometri, în 2 ani
În cadrul evenimentului de lansare al e-ATA, Okan Baș, CEO Karsan, a declarat: „În toată lumea, în special în Europa, există din ce în ce mai multe inițiative ecologice, pentru a crea o lume mai bună pentru generațiile viitoare. Una dintre acestea este configurația complet ecologică a autobuzelor care oferă servicii de transport non-stop pentru public. Procesul este, chiar, accelerat de stimulentele guvernamentale și de datele-țintă stabilite de țările industrializate, pentru tranziția la vehiculele cu emisii zero.
Karsan este în fruntea acestei schimbări, de doi ani. După cum știți cu toții, am dezvoltat modelele Jest și Atak Electric, cu tehnologie dovedită a bateriei BMW i, și am început cu producția lor în serie. Am devenit liderul segmentului pe piața europeană, în 2020, cu autobuzul electric Jest de 6 metri, fondatorul clasei sale.
Atak Electric, de 8 metri lungime, oferă cea mai lungă gamă din clasa sa și este foarte cerut în toată Europa, în special în Franța, Germania și România. Pe de altă parte, am debutat modelul Atak Electric în clasa de 8 metri, am început producția în serie și l-am introdus în întreaga lume. În ultimii doi ani, gama noastră de vehicule electrice a parcurs peste 2 milioane de kilometri, în multe țări europene.”
Electrificarea viitorului, cu o gamă completă electrică
Subliniind că Europa ar avea nevoie de autobuze mari, 100% electrice, precum seria e-ATA, Okan Baș, CEO Karsan, a continuat: „Când ne uităm la piața europeană a autobuzelor urbane, constatăm că 83% din piață constau în autobuze mari de 12 și 18 metri. Pe de altă parte, conversia de la motorină la electric se face rapid.
Se așteaptă ca 35% dintre vehiculele vândute în 2024 și cel puțin 50% până în 2030 să fie complet electrice. Pentru a sprijini această conversie, marile orașe precum Paris, Londra și Hamburg stipulează, acum, vehicule cu emisii zero, pentru achizițiile de autobuze noi. Anticipând tendința, Karsan a început să facă planuri în urmă cu cinci ani, pentru putea face față cerințelor. Acum, suntem prezenți pe întreaga piață cu seria e-ATA de autobuze complet electrice, de 10, 12 și 18 metri, pe care le-am introdus pe piață.”
Rulează o zi întreagă cu o încărcare
Versatil și flexibil, e-ATA vine cu șapte pachete de baterii diferite, de la 150 la 600 kWh, în funcție de necesități. Deși capacitatea maximă a bateriei este de 300 kWh pentru 10 metri și 450 kWh pentru 12 metri, poate ajunge până la 600 kWh pentru lungimea de 18 metri. Motoarele electrice montate pe roțile e-ATA oferă 250 kW de putere maximă și 22.000 Nm de cuplu, în versiunile sale de 10 și 12 metri, permițându-le să urce fără efort cele mai abrupte pante. Puterea maximă de 500 kW, în versiunea de 18 metri, oferă performanță ridicată chiar și când autobuzul este plin (aglomerat).
Datorită bateriilor sale puternice, modelul e-ATA de 12 metri oferă posibilitatea de a conduce până la 450 de kilometri cu o singură încărcare, atunci când vehiculul este plin, calcul făcut pe o rută reală de autobuz, cu aerul condiționat funcționând, pe timp de vară. Cu o putere de încărcare de până la 150 kW la o conexiune prin cablu, e-ATA poate fi încărcat în 1 până la 4 ore, în funcție de pachetul de baterii preferat.
Aceasta înseamnă că vehiculul poate fi operat toată ziua, fără o a doua încărcare. În plus față de încărcarea prin cablu, e-ATA oferă și o opțiune de încărcare rapidă de mare capacitate, care permite șoferilor să se reîncarce, la opriri, fără a ieși din vehicul.
Karsan Electric Evolution
Evoluție ce este simbolizată prin „e”. După lansarea e-ATA, Jest Electric și Atak Electric își vor continua „viața” ca e-Jest și e-Atak. „Prima oprire, în această călătorie spre electrificare, este aceea de a avea o gamă de produse electrice. Următoarea oprire este reprezentată de vehiculele de transport public fără șofer. Astăzi este una dintre cele mai importante zile ale acestei transformări. Karsan continuă să deschidă noi drumuri. Introducerea seriei e-Ata ne face primul brand european care oferă clienților săi vehicule electrice de la 6 metri la 18 metri.”, a spus CEO-ul Karsan.
66 de e-ATA, către România
Primele comenzi pentru e-ATA de 10 metri au venit din România. În luna decembrie a acestui an, se va livra prima flotă e-ATA, de 10 autobuze, către orașul Slatina. „În plus, a fost deja semnat un acord pentru livrarea a 56 de autobuze e-ATA de 18 metri, luna trecută. Ne propunem să livrăm aceste autobuze în două orașe diferite ale României, până în 2022. Această ofertă, în valoare de 35 de milioane de euro, este, de asemenea, importantă, deoarece este cel mai mare export din Turcia de autobuze electrice de până acum.”, a afirmat Okan Baș.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro