În trecut, recuperarea energiei forței de frânare a fost posibilă numai în cazul vehiculelor feroviare electrice. Acum, o nouă platformă hibridizată impune o schimbare de optică. Un element de bază al proiectului Deutsche Bahn este un nou sistem de control a frânelor dezvoltat de către Knorr Bremse. EcoTrain țintește la o reducere a consumului de combustibil de 30% comparativ cu unitățile convenționale diesel.
„Departamentul nostru de inginerie în domeniul serviciilor feroviare (RailServices Engineering) a fost responsabil cu dezvoltarea noului sistem de control al frânelor pentru acest concept de hibrid prietenos cu mediul”, explică Rolf Härdi, membru al consiliului de management al Knorr-Bremse Systeme für Schienenfahrzeuge GmbH.
„În viitor, frâna electrică își va asuma rolul retarder-ului. Obiectivul a fost the a ne asigura că putem cu adevărat recupera cât mai multă energie de frânare posibil.” Sistemul stochează energia recuperată în baterii. Iar atunci când are sens din punct de vedere al eficienței energetice, sistemul de control al trenului comută de la propulsia diesel-electrică, la cea în întregime electrică. Principala provocare a fost de a sincroniza unitatea de control atât cu interfețele existente, cât și cu cele noi.
Sistemul la lucru
„Dorim să utilizăm această tehnologie nou-nouță pe treisprezece unități multiple Desiro VT 642, operate pe linia regională Erzgebirgsbahn,” declară Claus Werner și Sören Claus. Cei doi conduc departamentul de Dezvoltare și Management al Tehnologiei în cadrul Deutsche Bahn RegioNetze GmbH, o subsidiară a DB Regio AG. În cadrul proiectului EcoTrain, echipa lor a colaborat cu parteneri din partea Institutului Fraunhofer din Dresda și din partea Universităților Tehnice din Dresda și Chemnitz, pentru a studia opt potențiale concepte de hibridizare. În fine, au optat pentru un hibrid în serie diesel-electric. DB Systems Engineering a adaptat boghiurile pentru a susține masa suplimentară a noului motor, a componentelor sistemului și a bateriilor, iar acesta este unul dintre motivele pentru care sistemul de frânare a trebuit adaptat, la rândul său.
„Un tren hibrid poate obține reduceri ale consumului de combustibil de până la 30 de procente”, a spus Härdi. Și există un mare potențial ca și alte trenuri să fie convertite la acest concept. Numai în Germania, la Deutsche Bahn și la ați operatori, funcționează aproximativ 400 unități multiple Desiro. În Europa, acest număr crește la aproximativ 600. Alături de beneficiile economice pentru operator (30% mai puțin combustibil înseamnă o scădere importantă a costurilor cu energia) și de emisii mai reduse ale dioxidului de carbon, și locuitorii din zona gărilor pot avea beneficii de pe urma EcoTrain: dacă propulsia exclusiv electrică este selectată la apropierea de gară, trenurile sunt extrem de silențioase.
În curând, vor începe teste în mai mult de 70 de gări pe rutele Erzgebirgsbahn, între Chemnitz, Zwickau și Johanngeorgenstadt.
Traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
Copyright foto: Deutsche Bahn/Frank Barteld