Soluțiile software sunt mai rapide, mai consecvente și cu o putere de analiză superioară omului, iar noile sisteme software dedicate activității de transport creează premisele pentru o schimbare de viziune – identificarea, măsurarea și reducerea pierderilor ar putea reprezenta principala direcție de creștere a profitului în următoarea perioadă.
Toate companiile caută maximizarea profitului, concentrându-și energiile în direcțiile pe care le consideră cele mai importante. Managerul companiei trebuie să descopere cele mai bune variante pentru a face afacerea să prospere.
Însă, în afacerea de transport, tarifele sunt dictate de piață, fiind puțin spațiu de manevră. Totodată, structura costurilor este asemănătoare pentru toate firmele de transport. Și atunci…
„Există o componentă extrem de importantă în structura costurilor, care se numește «pierderi», iar aceasta variază de la o companie la alta, în funcție de gradul de organizare și optimizare a proceselor. Oricum, impresia că s-a ajuns la un grad de optimizare a costurilor aproape de maximul posibil este falsă. Pentru a optimiza la maxim costurile, de multe ori lipsește ingredientul principal: identificarea și măsurarea pierderilor” a arătat Ștefan Nedeluș, director general WindSoft.
Mulți manageri de transport aleg să nu evidențieze anumite componente. De exemplu, un camion generează costuri din prima zi în care este achiziționat, indiferent dacă lucrează sau stă.
Practic, dacă stă, un camion produce cheltuieli, iar, într-o flotă, există o medie de staționare care poate fi de câteva zile pe camion, în fiecare lună.
„Niciun camion nu merge 30 de zile pe lună. Există, pentru fiecare unitate, un timp de staționare mediu, care generează pierderi. Interesant este faptul că, atunci când comunici această medie de staționare către manageri, răspunsul standard este că ei cunosc problema. Totuși, atitudinea s-ar schimba, dacă ar afla că această staționare înseamnă o sumă precisă de bani, de exemplu 10.000 de euro pierduți în fiecare lună”, a spus Ștefan Nedeluș.
Nu este suficient doar să identifici pierderile, ci este foarte important să le și măsori. Din fericire, noile soluții software dedicate activității de transport au capacitatea de a pune în lumină pierderile, la un nou nivel.
Identifică, măsoară și acționează
De multe ori, pierderile sunt cunoscute, însă, fără o cuantificare precisă a sumelor pe care le reprezintă, managerii întârzie să caute soluții. În plus, măsurarea acestora ajută și la o prioritizare privind soluționarea problemelor identificate.
„Chiar dacă pierderile nu pot fi eliminate total, de la lună la lună pot fi reduse, până la un prag limită. La ora actuală, ponderea pierderilor din costurile totale ale companiilor de transport este mare. De aceea, aceasta este zona unde ar trebui să se pună accentul. Din păcate, majoritatea managerilor de transport nu se apleacă asupra identificării, măsurării și eliminării pierderilor, ci se concentrează asupra activității operaționale, asigurarea volumelor, atragerea de clienți pentru companie. Accentul este pe venit”, a declarat directorul general WindSoft.
Ca răspuns la declanșarea crizei, a existat un proces susținut la nivelul întregii piețe, pentru reducerea costurilor, însă a fost vorba, în principal, de eliminarea risipei, iar, în multe cazuri, zona pierderilor a rămas neatinsă.
„La acel moment, s-a făcut o curățenie, dar apoi presiunea pe costuri s-a relaxat din nou. Toată lumea aleargă după contracte, pentru a pune camioanele la treabă”, a spus Ștefan Nedeluș.
Accent pe infrastructura internă
Infrastructura companiei ar trebui să devină funcțională, cu proceduri de lucru foarte bine puse la punct. Se poate, astfel, trece la eliminarea pierderilor și, apoi, suplimentarea volumelor de lucru va produce efecte spectaculoase.
„Astăzi, procedurile de lucru sunt, în general, unele de suprafață. Mult prea puțin, față de ceea ce se poate face, având la dispoziție instrumentele actuale. Se încearcă evitarea pierderilor viitoare, și nu identificarea și cuantificarea acestora. Nu sunt mulți manageri de transport care pun accent pe zona de infrastructură internă bine organizată, de proceduri care duc la identificarea și măsurarea pierderilor. Atunci când ai creat pilonii de bază și ai o construcție solidă, poți să lipești business pe ea. Altfel, vei avea permanent o conductă care aruncă la canal o parte importantă din munca prestată”, a arătat Ștefan Nedeluș.
Cele mai frecvente zone cu pierderi
O zonă responsabilă cu o parte importantă a pierderilor, în cazul companiilor de transport, o reprezintă gradul de rulare a mașinilor.
„În statele occidentale, cel mai important lucru în cadrul unei companii de transport este timpul. Unii manageri de transport din România au preluat acest principiu – roata trebuie să se învârtă și staționarea trebuie minimizată (exemplu timpii de încărcare/descărcare). Însă este nevoie de echipamente și instrumente software care să monitorizeze tot ceea ce înseamnă grad de rulare, să dea alerte și alarme și să reușească să parametrizeze timpii de execuție la randamentul cel mai bun, cu alte cuvinte, să măsoare atât productivitatea, dar, și mai important, pierderile. Din păcate, sunt companii de transport care au asemenea instrumente, fără, însă, a le utiliza la adevărata valoare”, a precizat directorul general WindSoft.
Pentru monitorizarea camionului, este nevoie de un instrument software care să dea alerte și alarme, pentru a te anunța când nu mai ești în parametrii setați. Bineînțeles, sunt mai mulți indicatori care trebuie urmăriți – grad de încărcare, grad de rulare, eficiență, grupaje…
„Dacă ai un target de 10.000 km/lună și, după primele 15 zile, ai rulat doar 3.000 de km, sistemul emite o serie de alarme, evidențiind cauzele. Astfel, poți evita greșeli viitoare, putând optimiza parametrii respectivi, pentru recuperare. Optimizări importante pot fi realizate și utilizând funcționalități ce stau în spatele unui sistem de planificare. De exemplu, timpul estimat până la destinație poate fi monitorizat încă de la plecarea în cursă. În timpul cursei, estimarea se actualizează. Astfel, toți actorii implicați au informații reale. Urmărirea se realizează automat, dispecerul fiind atenționat doar la ieșirea din parametri”, a explicat Ștefan Nedeluș.
Comunicarea dintre bordul camionului și dispecer poate fi, de asemenea, optimizată – la bordul fiecărui camion există un dispozitiv, care poate fi telefon, tabletă sau echipament telematic, pe care se instalează o soluție software care permite șoferului să transmită statusuri presetate ale autovehiculului. Iar orice depășire a parametrilor setați este semnalată – ora de intrare la încărcare, durată încărcare…
Timpii morți se elimină, iar „salvarea” câtorva zeci de minute în repetate rânduri creează premisele, de exemplu, pentru rularea cu o mie de kilometri în plus pe lună.
Totodată, pe zona de mentenanță, se pot realiza optimizări, de exemplu, prin gruparea mai multor operațiuni, reducând, astfel, numărul scoaterilor din producție ale camioanelor.
„Reducem, astfel, pierderile, având alături un instrument software precum Wind Panel, care realizează managementul mentenanței flotei bazându-se pe estimări și rapoarte de forecast”, a completat Ștefan Nedeluș.
Deprecierea camionului și momentul optim de vânzare a acestuia sunt alte informații ce pot fi obținute cu ajutorul instrumentelor software.
Reducerea pierderilor reprezintă următoarea etapă pentru afacerile de transport, iar, pentru managerul de transport, va însemna o schimbare de viziune.
Experiența IAA
Prezența WindSoft în cadrul celei mai mari expoziții dedicate vehiculelor comerciale, IAA Hanovra, a reprezentat un pas important al companiei românești către piața internațională.
„A fost o experiență unică, pentru că am identificat piețe cu altă abordare și mentalitate decât România. Ne-au vizitat foarte multe companii, și nu doar din Europa – Arabia Saudită, Africa, Mexic, Chile, SUA, Canada etc. De exemplu, avem discuții avansate cu o companie din Arabia Saudită, iar surpriza a fost să descoperim că nivelul de management al lor este similar cu cel din Europa Occidentală. Același lucru se întâmplă și cu firme din Africa de Sud. Pentru noi, a fost o surpriză plăcută interesul venit din partea reprezentanților unui număr mare de companii, care au venit la standul nostru, pentru a participa la workshopurile pe care le-am organizat pentru Tyre Management, Managementul Mentenanței și Sistem de Planificare”, a arătat Ștefan Nedeluș.
Iar experiența internațională continuă, WindSoft achiziționând un stand la expoziția de la Munchen, din primăvara anului viitor.
„Un ERP aduce optimizări în zona de calitate a serviciilor și productivitate, însă eliminarea pierderilor cu ajutorul instrumentelor software reprezintă un nivel superior. Potențialul este impresionant.”
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro